Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

motor van een panda 169 in een 141

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Mitchell_V
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 mei 2018 19:28
1e Panda-achtige: 1.1 hobby 2001
2e Panda-achtige: 1999 1.1 automaat

motor van een panda 169 in een 141

Bericht door Mitchell_V »

de motor van men panda 141 (1.1 injectie fire) is stilaan aan vervanging toe, maar heeft er al eens iemand aan gedacht om er een blok van een 169 in te leggen? de 1.2 fire. zou dit mogelijk zijn? visueel ziet de motor er het zelfde uit.

of zou ik veel moeten aanpassen?
voorste banden plat zetten, achterste knetter hard... dan ga je eeuwig bergaf, snelheid gegarandeerd!

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: motor van een panda 169 in een 141

Bericht door PandaVespa »

Ik ben nieuwsgierig waarom je FIREmotor aan vervanging toe is. Ze kunnen met de juiste zorg en aandacht makkelijk 4ton halen.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Mitchell_V
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 mei 2018 19:28
1e Panda-achtige: 1.1 hobby 2001
2e Panda-achtige: 1999 1.1 automaat

Re: motor van een panda 169 in een 141

Bericht door Mitchell_V »

PandaVespa schreef:Ik ben nieuwsgierig waarom je FIREmotor aan vervanging toe is. Ze kunnen met de juiste zorg en aandacht makkelijk 4ton halen.
de vorige eigenaar heeft de koppakking verkeerd gelegd, waardoor de kop enkele duizenden km zonder olie heeft gezeten. hierdoor maak deze een hels lawaai als de motor draait. de motor is ook zo lek als een zeef. dat is natuurlijk op te lossen. maar wat ook leuk zou zijn, is een 1.2 er in leggen. heb je net ook een beetje extra power :)
voorste banden plat zetten, achterste knetter hard... dan ga je eeuwig bergaf, snelheid gegarandeerd!

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: motor van een panda 169 in een 141

Bericht door Pinda1000 »

Wel knap dat de nokkenas dan niet is vastgelopen of de distributieriem is gebroken _O_

Je kan er zo een Punto 60 (176) inhangen, veel makkelijker dan een 169 blok.

Mitchell_V
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 mei 2018 19:28
1e Panda-achtige: 1.1 hobby 2001
2e Panda-achtige: 1999 1.1 automaat

Re: motor van een panda 169 in een 141

Bericht door Mitchell_V »

Pinda1000 schreef:Wel knap dat de nokkenas dan niet is vastgelopen of de distributieriem is gebroken _O_

Je kan er zo een Punto 60 (176) inhangen, veel makkelijker dan een 169 blok.
klopt! daar verschoot ik ook van! wel opgemerkt dat de nokken heel wat afgesleten zijn, waardoor de kleppen niet meer zo ver opengaan, wat vermogensverlies geeft

maar inderdaad wel een sterke nokkenas. had verwacht dat die gegripeerd zou hebben door de warmte, maar nee, niet het geval.
voorste banden plat zetten, achterste knetter hard... dan ga je eeuwig bergaf, snelheid gegarandeerd!

nelis
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jun 2017 09:23
1e Panda-achtige: Panda 100hp 2009
Locatie: DEVENTER

Re: motor van een panda 169 in een 141

Bericht door nelis »

Pinda1000 schreef: Je kan er zo een Punto 60 (176) inhangen, veel makkelijker dan een 169 blok.
Dan kan er toch ook zo een punto 1.2 75 blok in? enige wat je dan extra moet doen is de draad van de injector rails aan de kabel van de enkele injector solderen... Het 4-2-1 spruitstuk passend maken op je flexibele deel en klaar... :evil:
Panda 900 low & slow

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: motor van een panda 169 in een 141

Bericht door Pinda1000 »

Gewoon de P75 ECU gebruiken.

En vergeet de RDW niet.......

En de benzinepomp.....

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: motor van een panda 169 in een 141

Bericht door Panda 500 »

Of bekijk Ivo's reportage eens, over de inbouw van de 16V-Puntomotor in zijn posts over "Ivo's Sergio Tacchini", een beetje lager in deze rubriek... Meer info kun je niet vinden denk ik...

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: motor van een panda 169 in een 141

Bericht door Pinda1000 »

Maar dan is het geen simpele klus meer.......

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: motor van een panda 169 in een 141

Bericht door Panda 500 »

Nee, uiteraard niet! Maar dat vind ik van een "gewone" motorwissel ook al niet... ;-)
't Was vooral bedoeld om te laten zien wat mogelijk is...

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: motor van een panda 169 in een 141

Bericht door PandaVespa »

Blind staren op beetje ‘meer’ vermogen zou ik niet daarom doen. Met beetje ‘minder’ vermogen gaat ook prima, dankzij mijn lpg-Installatie :wink: .
Op de sloop kun vervangende onderdelen vinden, als alleen nokkenas versleten is. Balen dat je rotzooi van ander kunt opruimen. Persoonlijk zou ik eerder de cilkop reviseren, nieuwe klepseals/afvlakken/kleppen laten ‘inslijpen’. Daardoor is motor nog beter als nieuw. Kost wat meer, maar krijg ook kwaliteit voor terug.

Ik heb de cil.kop van mijn selecta laten reviseren ivm hoog olieverbruik, dat lijkt nu over. Maar wat mij verbaasde is dat motor op snelweg fluisterstil is. En het stationair loop is iets rustiger. Met de tijd zou ik nog een RvS uitlaat met spruitstuk nog onder hebben. Zeker door een aangepast spruitstuk schijnt de motor nog net iets mooier en rustiger te zijn. We gaan het wel beleven.

Suc6 wat je keuze ook is, maar wat Panda500 al zei, een motorwissel lijkt mij sowieso niet makkelijk, tenzij je het juiste gereedschap hebt natuurlijk.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: motor van een panda 169 in een 141

Bericht door Pinda1000 »

Panda 500 schreef:Nee, uiteraard niet! Maar dat vind ik van een "gewone" motorwissel ook al niet... ;-)
't Was vooral bedoeld om te laten zien wat mogelijk is...
Een blokje wisselen is een stuk simpeler dan een bak reviseren _O_

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: motor van een panda 169 in een 141

Bericht door Pinda1000 »

PandaVespa schreef:Persoonlijk zou ik eerder de cilkop reviseren, nieuwe klepseals/afvlakken/kleppen laten ‘inslijpen’. Daardoor is motor nog beter als nieuw. Kost wat meer, maar krijg ook kwaliteit voor terug.
Een cilinderkop die een paar duizend km zonder olie heeft gelopen is rijp voor de oudijzer bak.....
En het blok mag voordat je er weer mee gaat rijden eerst grondig gereinigd worden.

Iemand die (wel) handig is kan met wat hulp een blok in een weekend wisselen. :P

Mitchell_V
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 mei 2018 19:28
1e Panda-achtige: 1.1 hobby 2001
2e Panda-achtige: 1999 1.1 automaat

Re: motor van een panda 169 in een 141

Bericht door Mitchell_V »

een blok wisselen is opzich het probleem niet, het probleem is dat ik in België woon en dat wij geen APK maar een andere keuring hebben, wij mogen in theorie geen andere motor steken. er had iemand een onderwerp geplaats waarbij hij een 16 klepper had gemonteerd zonder probleem. bij ons is dat niet mogelijk.

echter een 1.2 blok van een panda 169 of een fiat punto blok. ziet er identiek het zelfde uit, ze weten dus nooit dat er 100 cc meer in zit.

en voor de prijs van een gereviseerde cilinderkop, heb je al een volledig blokje
voorste banden plat zetten, achterste knetter hard... dan ga je eeuwig bergaf, snelheid gegarandeerd!

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: motor van een panda 169 in een 141

Bericht door Ivo »

Bijzonder dat het motorblok het nog zo lang heeft volgehouden! Ik ken niet precies de varianten van de 1.2 in de 169, maar volgens mij hebben ze wel hetzelfde type ontsteking en inspuiting als de 1.1 multipoint. Mijn gok is dat het dan wel werkt op de huidige ECU. Het zal zeker passen op de versnellingsbak en waarschijnlijk ook uitlaat. Zeker weet ik het niet, maar ik zou het gewoon proberen. Rijdt toch wel lekker zo'n 1.2 blok! (y)
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”