Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
motor van een panda 169 in een 141
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 21 mei 2018 19:28
- 1e Panda-achtige: 1.1 hobby 2001
- 2e Panda-achtige: 1999 1.1 automaat
motor van een panda 169 in een 141
de motor van men panda 141 (1.1 injectie fire) is stilaan aan vervanging toe, maar heeft er al eens iemand aan gedacht om er een blok van een 169 in te leggen? de 1.2 fire. zou dit mogelijk zijn? visueel ziet de motor er het zelfde uit.
of zou ik veel moeten aanpassen?
of zou ik veel moeten aanpassen?
voorste banden plat zetten, achterste knetter hard... dan ga je eeuwig bergaf, snelheid gegarandeerd!
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: motor van een panda 169 in een 141
Ik ben nieuwsgierig waarom je FIREmotor aan vervanging toe is. Ze kunnen met de juiste zorg en aandacht makkelijk 4ton halen.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 21 mei 2018 19:28
- 1e Panda-achtige: 1.1 hobby 2001
- 2e Panda-achtige: 1999 1.1 automaat
Re: motor van een panda 169 in een 141
de vorige eigenaar heeft de koppakking verkeerd gelegd, waardoor de kop enkele duizenden km zonder olie heeft gezeten. hierdoor maak deze een hels lawaai als de motor draait. de motor is ook zo lek als een zeef. dat is natuurlijk op te lossen. maar wat ook leuk zou zijn, is een 1.2 er in leggen. heb je net ook een beetje extra powerPandaVespa schreef:Ik ben nieuwsgierig waarom je FIREmotor aan vervanging toe is. Ze kunnen met de juiste zorg en aandacht makkelijk 4ton halen.
voorste banden plat zetten, achterste knetter hard... dan ga je eeuwig bergaf, snelheid gegarandeerd!
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: motor van een panda 169 in een 141
Wel knap dat de nokkenas dan niet is vastgelopen of de distributieriem is gebroken
Je kan er zo een Punto 60 (176) inhangen, veel makkelijker dan een 169 blok.
Je kan er zo een Punto 60 (176) inhangen, veel makkelijker dan een 169 blok.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 21 mei 2018 19:28
- 1e Panda-achtige: 1.1 hobby 2001
- 2e Panda-achtige: 1999 1.1 automaat
Re: motor van een panda 169 in een 141
klopt! daar verschoot ik ook van! wel opgemerkt dat de nokken heel wat afgesleten zijn, waardoor de kleppen niet meer zo ver opengaan, wat vermogensverlies geeftPinda1000 schreef:Wel knap dat de nokkenas dan niet is vastgelopen of de distributieriem is gebroken
Je kan er zo een Punto 60 (176) inhangen, veel makkelijker dan een 169 blok.
maar inderdaad wel een sterke nokkenas. had verwacht dat die gegripeerd zou hebben door de warmte, maar nee, niet het geval.
voorste banden plat zetten, achterste knetter hard... dan ga je eeuwig bergaf, snelheid gegarandeerd!
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 15 jun 2017 09:23
- 1e Panda-achtige: Panda 100hp 2009
- Locatie: DEVENTER
Re: motor van een panda 169 in een 141
Dan kan er toch ook zo een punto 1.2 75 blok in? enige wat je dan extra moet doen is de draad van de injector rails aan de kabel van de enkele injector solderen... Het 4-2-1 spruitstuk passend maken op je flexibele deel en klaar...Pinda1000 schreef: Je kan er zo een Punto 60 (176) inhangen, veel makkelijker dan een 169 blok.
Panda 900 low & slow
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: motor van een panda 169 in een 141
Gewoon de P75 ECU gebruiken.
En vergeet de RDW niet.......
En de benzinepomp.....
En vergeet de RDW niet.......
En de benzinepomp.....
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: motor van een panda 169 in een 141
Of bekijk Ivo's reportage eens, over de inbouw van de 16V-Puntomotor in zijn posts over "Ivo's Sergio Tacchini", een beetje lager in deze rubriek... Meer info kun je niet vinden denk ik...
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: motor van een panda 169 in een 141
Nee, uiteraard niet! Maar dat vind ik van een "gewone" motorwissel ook al niet...
't Was vooral bedoeld om te laten zien wat mogelijk is...
't Was vooral bedoeld om te laten zien wat mogelijk is...
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: motor van een panda 169 in een 141
Blind staren op beetje ‘meer’ vermogen zou ik niet daarom doen. Met beetje ‘minder’ vermogen gaat ook prima, dankzij mijn lpg-Installatie .
Op de sloop kun vervangende onderdelen vinden, als alleen nokkenas versleten is. Balen dat je rotzooi van ander kunt opruimen. Persoonlijk zou ik eerder de cilkop reviseren, nieuwe klepseals/afvlakken/kleppen laten ‘inslijpen’. Daardoor is motor nog beter als nieuw. Kost wat meer, maar krijg ook kwaliteit voor terug.
Ik heb de cil.kop van mijn selecta laten reviseren ivm hoog olieverbruik, dat lijkt nu over. Maar wat mij verbaasde is dat motor op snelweg fluisterstil is. En het stationair loop is iets rustiger. Met de tijd zou ik nog een RvS uitlaat met spruitstuk nog onder hebben. Zeker door een aangepast spruitstuk schijnt de motor nog net iets mooier en rustiger te zijn. We gaan het wel beleven.
Suc6 wat je keuze ook is, maar wat Panda500 al zei, een motorwissel lijkt mij sowieso niet makkelijk, tenzij je het juiste gereedschap hebt natuurlijk.
Op de sloop kun vervangende onderdelen vinden, als alleen nokkenas versleten is. Balen dat je rotzooi van ander kunt opruimen. Persoonlijk zou ik eerder de cilkop reviseren, nieuwe klepseals/afvlakken/kleppen laten ‘inslijpen’. Daardoor is motor nog beter als nieuw. Kost wat meer, maar krijg ook kwaliteit voor terug.
Ik heb de cil.kop van mijn selecta laten reviseren ivm hoog olieverbruik, dat lijkt nu over. Maar wat mij verbaasde is dat motor op snelweg fluisterstil is. En het stationair loop is iets rustiger. Met de tijd zou ik nog een RvS uitlaat met spruitstuk nog onder hebben. Zeker door een aangepast spruitstuk schijnt de motor nog net iets mooier en rustiger te zijn. We gaan het wel beleven.
Suc6 wat je keuze ook is, maar wat Panda500 al zei, een motorwissel lijkt mij sowieso niet makkelijk, tenzij je het juiste gereedschap hebt natuurlijk.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: motor van een panda 169 in een 141
Een blokje wisselen is een stuk simpeler dan een bak reviserenPanda 500 schreef:Nee, uiteraard niet! Maar dat vind ik van een "gewone" motorwissel ook al niet...
't Was vooral bedoeld om te laten zien wat mogelijk is...
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: motor van een panda 169 in een 141
Een cilinderkop die een paar duizend km zonder olie heeft gelopen is rijp voor de oudijzer bak.....PandaVespa schreef:Persoonlijk zou ik eerder de cilkop reviseren, nieuwe klepseals/afvlakken/kleppen laten ‘inslijpen’. Daardoor is motor nog beter als nieuw. Kost wat meer, maar krijg ook kwaliteit voor terug.
En het blok mag voordat je er weer mee gaat rijden eerst grondig gereinigd worden.
Iemand die (wel) handig is kan met wat hulp een blok in een weekend wisselen.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 21 mei 2018 19:28
- 1e Panda-achtige: 1.1 hobby 2001
- 2e Panda-achtige: 1999 1.1 automaat
Re: motor van een panda 169 in een 141
een blok wisselen is opzich het probleem niet, het probleem is dat ik in België woon en dat wij geen APK maar een andere keuring hebben, wij mogen in theorie geen andere motor steken. er had iemand een onderwerp geplaats waarbij hij een 16 klepper had gemonteerd zonder probleem. bij ons is dat niet mogelijk.
echter een 1.2 blok van een panda 169 of een fiat punto blok. ziet er identiek het zelfde uit, ze weten dus nooit dat er 100 cc meer in zit.
en voor de prijs van een gereviseerde cilinderkop, heb je al een volledig blokje
echter een 1.2 blok van een panda 169 of een fiat punto blok. ziet er identiek het zelfde uit, ze weten dus nooit dat er 100 cc meer in zit.
en voor de prijs van een gereviseerde cilinderkop, heb je al een volledig blokje
voorste banden plat zetten, achterste knetter hard... dan ga je eeuwig bergaf, snelheid gegarandeerd!
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: motor van een panda 169 in een 141
Bijzonder dat het motorblok het nog zo lang heeft volgehouden! Ik ken niet precies de varianten van de 1.2 in de 169, maar volgens mij hebben ze wel hetzelfde type ontsteking en inspuiting als de 1.1 multipoint. Mijn gok is dat het dan wel werkt op de huidige ECU. Het zal zeker passen op de versnellingsbak en waarschijnlijk ook uitlaat. Zeker weet ik het niet, maar ik zou het gewoon proberen. Rijdt toch wel lekker zo'n 1.2 blok!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)