Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
FIAT panda en de euronorm
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13 nov 2019 12:38
- 1e Panda-achtige: Fiat panda 141 4x4
FIAT panda en de euronorm
Hallo iedereen,
Mijn droomauto sinds ik klein was is, je kan het wel raden de fiat panda.
Ik kom eigenlijk van België maar ik denk dat jullie mij wel kunnen helpen met mijn probleem (sorry alvast als ik in de foute rubriek zit, alsook ik ben niet de grootste autokenner).
Ik ben aan het kijken om de 141 versie van 1999 aan te schaffen maar moet mij vaak door Gent en Antwerpen verplaatsen, maar ben niet van die omstreken.
Je kan het waarschijnlijk al raden, emissiezones. Met de panda enkel voldoende aan maximaal euronorm 3 , is er een mogelijkheid om hier iets aan te doen om toch in die juiste euronorm te geraken, een roetfilter is een optie dat weet ik maar dat brengt haar nog niet tot een hoog genoege euronorm aangezien deze normaal voor in België op 4.5 moet komen.
ALvast bedankt iedereen die hier meer over weet en groetjes ^^
Mijn droomauto sinds ik klein was is, je kan het wel raden de fiat panda.
Ik kom eigenlijk van België maar ik denk dat jullie mij wel kunnen helpen met mijn probleem (sorry alvast als ik in de foute rubriek zit, alsook ik ben niet de grootste autokenner).
Ik ben aan het kijken om de 141 versie van 1999 aan te schaffen maar moet mij vaak door Gent en Antwerpen verplaatsen, maar ben niet van die omstreken.
Je kan het waarschijnlijk al raden, emissiezones. Met de panda enkel voldoende aan maximaal euronorm 3 , is er een mogelijkheid om hier iets aan te doen om toch in die juiste euronorm te geraken, een roetfilter is een optie dat weet ik maar dat brengt haar nog niet tot een hoog genoege euronorm aangezien deze normaal voor in België op 4.5 moet komen.
ALvast bedankt iedereen die hier meer over weet en groetjes ^^
- mk1992
- Forumgebruiker
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 07 aug 2019 08:57
- 1e Panda-achtige: 750L 1986 [met extra spiegel]
- Twitter: @martijn_kosters
- Locatie: Beek, Limburg
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 10 times
Re: FIAT panda en de euronorm
Gezien de Panda 141 zoals je al zegt niet verder dan Euro 3 is gekomen zijn er dus geen fabrieksonderdelen naar Euro 4/5 specificatie.
De meeste praktische oplossing die ik zie is een 1.2 Fire uit een Panda 169 erin leggen en laten herkeuren. Of iemand moet me hier kunnen uitleggen dat een heel moderne katalysator op een oude Panda te schroeven is en daarmee aan betere normen voldoet.
Herkeuren ontkom je sowieso niet aan.
De meeste praktische oplossing die ik zie is een 1.2 Fire uit een Panda 169 erin leggen en laten herkeuren. Of iemand moet me hier kunnen uitleggen dat een heel moderne katalysator op een oude Panda te schroeven is en daarmee aan betere normen voldoet.
Herkeuren ontkom je sowieso niet aan.
Fiat Panda 750L 1986 'Tino Pandino'
Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)
Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby
Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)
Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: FIAT panda en de euronorm
Roetfilter is alleen van toepassing bij diesels.
Meestal wordt er gekeken naar bouwjaar. Benzine gestookte motoren ontspringen tot nu toe de dans. De diesels worden idd flink aangepakt.
Regels veranderen met de dag cq komen uit het niets. Daar kun je gewoon niet op anticiperen...........
Meestal wordt er gekeken naar bouwjaar. Benzine gestookte motoren ontspringen tot nu toe de dans. De diesels worden idd flink aangepakt.
Regels veranderen met de dag cq komen uit het niets. Daar kun je gewoon niet op anticiperen...........
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: FIAT panda en de euronorm
Als Belg kan ik je mijn ervaring meedelen: ik heb een 1.1 uit 1996. Met SPI en katalystor met 1 Lambdasonde. Ik heb hem zelf ingevoerd uit Italië en noch op het Belgisch inschrijvingsbewijs, noch op het gelijkvormigheidsattest, is de milieunorm ingevuld. Wanneer ik via de LEZ-Antwerpen-website controleerde of ik vanaf 1 januari 2020 Antwerpen nog binnen mag bleek mijn Panda als euro 1 aangeduid, en mag ik dus niet meer binnen. Ze baseerden zich hiervoor enkel op de datum van eerste ingebruiksname van het voertuig ( 2 mei 1996, in Italië) Op het Italiaans inschrijvingsbewijs staat echter duidelijk: "RISPETTA LA DIRETTIVA 94/12 CEE CON CATALIZZATORE" (vertaling: "Respecteert de richtlijnen 94/12 CEE met katalysator")
Ik had intussen opgezocht dat de vermelding "94/12 CEE" hetzelfde betekent als euro 2.
Ik heb deze opmerking per mail ingediend en kreeg korte tijd later een zeer beleefd en vriendelijk antwoord dat ik (mijn Panda) inderdaad euro2 heb, en dus nog tot 31 december 2023, 23.59 uur Antwerpen binnen mag! Ze hebben mijn gegevens in de databank gecorrigeerd. Geldt ook voor Gent, specifieerde de mail erbij! Maar niet voor Brussel, dat moest ik apart aanvragen. Heb ik gedaan en ik kreeg ook van hen hetzelfde antwoord en dus toegang tot eind 2023.
Ik heb beide bevestigingsbrieven in mijn Panda liggen (kopies) maar in principe is de computer nu op de hoogte en zal bij het door de camera's "lezen" van mijn nummerplaat mijn auto als "toegelaten" herkend worden. (dat hoop ik toch... )
Wanneer jij kunt bewijzen dat je Panda van 1999 euro 3-conform is, zul je nog een paar jaar langer binnen mogen, veronderstel ik. Maar indien het dus niet op je papieren staat moet je het zélf aangeven en toelating vragen.
Ik had intussen opgezocht dat de vermelding "94/12 CEE" hetzelfde betekent als euro 2.
Ik heb deze opmerking per mail ingediend en kreeg korte tijd later een zeer beleefd en vriendelijk antwoord dat ik (mijn Panda) inderdaad euro2 heb, en dus nog tot 31 december 2023, 23.59 uur Antwerpen binnen mag! Ze hebben mijn gegevens in de databank gecorrigeerd. Geldt ook voor Gent, specifieerde de mail erbij! Maar niet voor Brussel, dat moest ik apart aanvragen. Heb ik gedaan en ik kreeg ook van hen hetzelfde antwoord en dus toegang tot eind 2023.
Ik heb beide bevestigingsbrieven in mijn Panda liggen (kopies) maar in principe is de computer nu op de hoogte en zal bij het door de camera's "lezen" van mijn nummerplaat mijn auto als "toegelaten" herkend worden. (dat hoop ik toch... )
Wanneer jij kunt bewijzen dat je Panda van 1999 euro 3-conform is, zul je nog een paar jaar langer binnen mogen, veronderstel ik. Maar indien het dus niet op je papieren staat moet je het zélf aangeven en toelating vragen.
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: FIAT panda en de euronorm
Top van je Frans!
Goed speurwerk.
Goed speurwerk.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13 nov 2019 12:38
- 1e Panda-achtige: Fiat panda 141 4x4
Re: FIAT panda en de euronorm
Dank jullie allemaal voor de antwoorden.
Het heeft veel geholpen en ik ben blij dat ik nu toch nog even zal kunnen rondrijden mits het melden bij de steden.
Heel blij dat jullie zo snel gereageerd hebben ^^
Het heeft veel geholpen en ik ben blij dat ik nu toch nog even zal kunnen rondrijden mits het melden bij de steden.
Heel blij dat jullie zo snel gereageerd hebben ^^
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: FIAT panda en de euronorm
Hopelijk lukt het je even vlot als het bij mij ging!
Je moet het dus niet aan de stad (steden) aanvragen maar via de LEZ-websites.
Ter info, de website van LEZ-Antwerpen is deze: https://lez.antwerpen.be/ en voor Brussel: https://www.lez.brussels/nl
Je moet het dus niet aan de stad (steden) aanvragen maar via de LEZ-websites.
Ter info, de website van LEZ-Antwerpen is deze: https://lez.antwerpen.be/ en voor Brussel: https://www.lez.brussels/nl
- mk1992
- Forumgebruiker
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 07 aug 2019 08:57
- 1e Panda-achtige: 750L 1986 [met extra spiegel]
- Twitter: @martijn_kosters
- Locatie: Beek, Limburg
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 10 times
Re: FIAT panda en de euronorm
Heeft me toch aan het denken gezet deze vraag, dus ik kaap het topic even.
Is het te doen om een ongeregelde kat op mijn 750L te zetten?
Kosten er even buiten gelaten, een ongeregelde katalysator, past die ergens en kan een 750 er goed mee overweg?
Is het te doen om een ongeregelde kat op mijn 750L te zetten?
Kosten er even buiten gelaten, een ongeregelde katalysator, past die ergens en kan een 750 er goed mee overweg?
Fiat Panda 750L 1986 'Tino Pandino'
Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)
Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby
Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)
Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: FIAT panda en de euronorm
Ik weet niet of het spruitstuk van een 1100 dezelfde aansluiting op de kop heeft, maar anders kan dat zonder problemen.
Re: FIAT panda en de euronorm
roetfilter is ook van toepassing op direkt ingespoten benzinemotoren, dat zijn nml ook roetproducenten.PandaVespa schreef: ↑15 nov 2019 00:58 Roetfilter is alleen van toepassing bij diesels.
Meestal wordt er gekeken naar bouwjaar. Benzine gestookte motoren ontspringen tot nu toe de dans. De diesels worden idd flink aangepakt.
Regels veranderen met de dag cq komen uit het niets. Daar kun je gewoon niet op anticiperen...........
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: FIAT panda en de euronorm
Ik had heel lang een Panda 1000 uitlaatspruitstuk met daarna katalysator op mijn 1200 motorblok zitten. Ik weet dat het spruitstuk past op de 1000, 1100 en 1200, maar niet zeker op de 750. Hoewel ik vermoed dat het past. Het spruitstuk met geïntegreerde katalysator van de 1100 kan misschien wat te lang zijn. Ik weet niet of het 750 blok korter is. Misschien is het makkelijker om onder de auto, dus ter hoogte van de versnellingsbak, een katalysator te monteren. Veel Fiats (Panda 900, Seicento, Cinquecento) hebben hem daar ook.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: FIAT panda en de euronorm
Bij mijn 1.1 zit hij ook (origineel) "gewoon" onder de bodem, waar de buis dus al horizontaal naar achteren loopt. Ik denk dat je hem bij je 750 ook "gewoon" daar tussen de buis kunt steken, al weet ik niet of je er wat van gaat merken qua vermogenverlies... Het geeft allicht wat tegendruk dus als je kunt kiezen zou ik niet de kleinste nemen. Ik denk: hoe meer doorlaatpijpjes, hoe minder weerstand... (?)