Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Aankoop advies

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
joHan Solo
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2020 18:36
Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=10000

Aankoop advies

Bericht door joHan Solo »

Hallo iedereen,

Normaal zou ik me eerst voorstellen met een leuke Panda, maar deze heb ik nog niet.

Graag wil ik wat advies voor ik tot kopen overga. Ik heb in het verleden aan eens een Fiat Panda gehad en daarna een Seat Marbella.

Ik wil graag terug een Panda, omdat het gewoon hele leuke wagens zijn. Alleen toentertijd had ik absoluut geen verstand van auto's. Dat is in de jaren al wat verbeterd en wil deze Panda ook wel wat gaan "pimpen".

Ik wil volgende week bij de volgende auto gaan kijken.

https://www.facebook.com/marketplace/it ... 334596267/
Of
https://www.zeelandnet.nl/prikbord/auto ... anda_.html

Nu zie ik op de foto's bij de advertentie dat er wat roest zit aan de onderkant van het rechter portier. Verder kan ik het op de foto's niet zien natuurlijk.

Bij de advertentie staat dat de auto zonder keuring word verkocht. Ik wil 'm wel gelijk meenemen, dus ga wel vragen of ze de Panda wel willen keuren voor me.

Mijn vragen zijn:
1. Waar moet ik verder op letten als ik ga kijken?
2. Welke dingetjes zijn redelijk simpel of niet te prijzig om op te lossen?
3. Wanneer moet ik het NIET doen?

Verder is/zijn alle advies/tips welkom.

Mocht ik de auto in mijn bezig krijgen, wil ik mezelf wat uitgebreider voorstellen incl. wat foto's van dit leuke wagentje.

Alvast bedankt voor alle reacties.

Met vriendelijke groet,

Johan

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Aankoop advies

Bericht door PandaVespa »

Roest, roest en roest. Dorpels, wielkasten voor en achter. Onderkant deuren.
Van deze auto lijkt motorkap niet goed te sluiten en 1 koplamp zit raar. Volgens mij heeft deze een tik gehad. Ik zou de moeite niet eens nemen om te kijken.

En het is een handbak (in adv staat automaat) en er zit geen stuurbekrachtiging in (adv. zegt van wel nl.).
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Aankoop advies

Bericht door 4RN01D »

Hoe erg ook, ik zou deze ook laten staan. En ik zal uitleggen waarom:

- Roest aan de deur
- oxidatie in de linker koplamp
- Deze Panda KAN geen Stuurbekrachtiging hebben (tenzij het iemand gelukt is een ombouw te maken)
- Auto kan inderdaad een tik hebben gehad. Al kan het ook zijn dat de motorkap niet goed gesloten was toen de foto's gemaakt werden.
- Verder is 600 nogal een bedrag voor een auto zonder APK. Ik heb even onderzoek voor je gedaan... De auto heeft al geen APK meer sinds december 2019. Het is dus mogelijk dat de motorkap los was, om te starten met accubooster. Maar een auto zonder APK is helemaal niets waard... hooguit de prijs voor oud ijzer. Ongeveer €175.
- Verder lijkt het erop dat de auto al bij een demontagebedrijf staat. Daar staat 'ie niet zonder reden. Ga er maar vanuit dat hij niet door de APK zou komen en dat je een en ander moet verspijkeren om 'm weer de weg op te helpen... Lassen is een heel reeele gedachte...

Pimpen zou ik dus even laten voor wat het is en ik zou bij deze panda beginnen met 'm door de APK te helpen.

Houd er rekening mee dat een Panda in redelijke conditie al snel rond de €1500 kost, afhankelijk van de motor. Als je onder de €1000 een panda in behoorlijke conditie kunt vinden, dan heb je echt een toevalstreffer.

Dat allemaal gezegd hebbende kan ik wel met enige zekerheid zeggen dat, als je een Panda vind met problemen, dit 9 van de 10 keer geen motorische problemen zullen zijn... de Motoren van Fiat zijn eigenlijk niet kapot te krijgen.
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
mk1992
Forumgebruiker
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 aug 2019 08:57
1e Panda-achtige: 750L 1986 [met extra spiegel]
Twitter: @martijn_kosters
Locatie: Beek, Limburg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 10 times

Re: Aankoop advies

Bericht door mk1992 »

Ik heb dit lijstje ooit opgeslagen (niet van mij dus)

"Roest onderkant deuren en onder de achterbank bij de wielkasten is een beruchte kwaal. Hebben bijna alle Panda's nu. Als er roest aanwezig bij de kokerbalken, lekker laten staan. Roest bij de zijpanelen voor de deur, meestal bij de zijknipperlichten komt helaas ook vaak voor bij alle classic Panda's.

Kleppendekselpakking lekt bijna altijd. Even een nieuwe en het is weer goed voor een tijdje. Kijk ook even naar het oliefilter, als dit roestig dan is het hoog tijd om deze te vervangen samen met de olie.
Check alle 4 ashoezen of deze nog dicht en soepel zijn. Als ze bij de vbak kapot zijn, loopt de vbak-olie er gewoon uit en heb je problemen met schakelen.

Motor heeft een distributieketting, hoeft in principe niet vervangen te worden. De 900cc staat bekend met tikken en dit afstellen is een lang cq duur (als je het uit laat besteden) werkje. Motor moet regelmatig lopen.

Voor de aanschaf even op een brug zetten en check de bovenstaande punten. Bij aanschaf zou een antiroestbehandeling zeer aan te bevelen voor behoud v/d carrosserie, na eerst alle roestpunten gelast zijn. Dicht smeren met wat dan ook is uitstel van executie.   "
Fiat Panda 750L 1986 'Tino Pandino'

Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)


Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby

Gebruikersavatar
mk1992
Forumgebruiker
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 aug 2019 08:57
1e Panda-achtige: 750L 1986 [met extra spiegel]
Twitter: @martijn_kosters
Locatie: Beek, Limburg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 10 times

Re: Aankoop advies

Bericht door mk1992 »

Los van dat alles, kijk even in ons 'te koop' topic en vergelijk de auto's en de prijzen eens.
Niet te veel letten op de nieuwstaat-auto's, maar voor 1000 euro moet je een zonder problemen-auto vinden
Fiat Panda 750L 1986 'Tino Pandino'

Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)


Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby

joHan Solo
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2020 18:36
Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=10000

Re: Aankoop advies

Bericht door joHan Solo »

Bedankt iedereen voor het eerlijke advies. Ik ga nog maar even verder sparen en deze even laten staan.

Ik rij momenteel in een Suzuki Alto (1999) automaat. Super goedkoop, maar heeft niet zoveel karakter als de Panda. Ik kan wel in een automaat rijden, maar geef toch meer de voorkeur aan handgeschakeld. Eventueel mijn Alto (in)ruilen voor een Panda is ook een optie.

De Panda zou (net als de Alto) als 2e auto zijn. Voor woon-werk en in de buurt. Wel zou er bijna dagelijks mee worden gereden, maar niet meer dan 100 km per week.

Nu ben ik best handig, maar om gelijk de hele auto te lassen (wat ik niet eens kan) zie ik toch niet zitten. Remmen, uitlaat en wat mechanische zaken lukt wel.

Zodra ik "toe ben" aan een Panda, zal ik hier weer om advies/hulp vragen. Ik zal het forum in de gaten houden met wat jullie te koop aanbieden.

MvG Johan

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Aankoop advies

Bericht door 4RN01D »

joHan Solo schreef: 17 apr 2020 12:07 Bedankt iedereen voor het eerlijke advies. Ik ga nog maar even verder sparen en deze even laten staan.

Ik rij momenteel in een Suzuki Alto (1999) automaat. Super goedkoop, maar heeft niet zoveel karakter als de Panda. Ik kan wel in een automaat rijden, maar geef toch meer de voorkeur aan handgeschakeld. Eventueel mijn Alto (in)ruilen voor een Panda is ook een optie.

De Panda zou (net als de Alto) als 2e auto zijn. Voor woon-werk en in de buurt. Wel zou er bijna dagelijks mee worden gereden, maar niet meer dan 100 km per week.

Nu ben ik best handig, maar om gelijk de hele auto te lassen (wat ik niet eens kan) zie ik toch niet zitten. Remmen, uitlaat en wat mechanische zaken lukt wel.

Zodra ik "toe ben" aan een Panda, zal ik hier weer om advies/hulp vragen. Ik zal het forum in de gaten houden met wat jullie te koop aanbieden.

MvG Johan
Geen probleem :D je bent welkom. We zijn al bezig met een checklist van aandachtspunten en nuttige boeken.
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Aankoop advies

Bericht door 4RN01D »

Panda 1.1 :D SMILE

joHan Solo
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2020 18:36
Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=10000

Re: Aankoop advies

Bericht door joHan Solo »

Zeker, maar momenteel iets boven het budget.

Gebruikersavatar
mk1992
Forumgebruiker
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 aug 2019 08:57
1e Panda-achtige: 750L 1986 [met extra spiegel]
Twitter: @martijn_kosters
Locatie: Beek, Limburg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 10 times

Re: Aankoop advies

Bericht door mk1992 »

joHan Solo schreef: 18 apr 2020 06:24 Zeker, maar momenteel iets boven het budget.
Als een Panda een te grote investering is lijkt het me verstandiger 'to stick to your guns'. Als die Alto prima rijdt, gewoon de goede auto die je hebt houden.
Fiat Panda 750L 1986 'Tino Pandino'

Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)


Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Aankoop advies

Bericht door PandaVespa »

Een 141Panda heeft wel altijd ‘aandacht’ nodig, daar staan de Italiaanse bolides ook om bekend :mrgreen: .
Ik rij al bijna ruim 20 jaar in de 141Panda en hij bevalt tot op heden prima. Zelfs paar keer naar Italië gereden, gewoon een feest in de bergen. Dan snap waarom de Panda zo gebouwd is door Fiat.

Alleen om een 141Panda voor dagelijkse km’s in goede staat te houden............, kost wel het nodige. Ik ben best handig, maar grote klussen besteed ik wel uit.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Aankoop advies

Bericht door 4RN01D »

PandaVespa schreef: 18 apr 2020 15:48 Een 141Panda heeft wel altijd ‘aandacht’ nodig, daar staan de Italiaanse bolides ook om bekend :mrgreen: .
Ik rij al bijna ruim 20 jaar in de 141Panda en hij bevalt tot op heden prima. Zelfs paar keer naar Italië gereden, gewoon een feest in de bergen. Dan snap waarom de Panda zo gebouwd is door Fiat.

Alleen om een 141Panda voor dagelijkse km’s in goede staat te houden............, kost wel het nodige. Ik ben best handig, maar grote klussen besteed ik wel uit.
Ben ik met je eens... in de beginjaren zal het zo'n probleem zijn. maar als een panda 12 jaar oud is, dan is hij echt al stokoud. dus dan is er onderhoud nodig om 'r ouder te laten worden. Die fout heb ik bij mijn eerste gemaakt. Bij mijn huidige let ik veel meer op de staat. Ik doe veel onderhoud zelf, maar laswerk en grote klussen doe ik ook niet. en reken erop dat je op gegeven moment moet lassen. en dat goed laten doen kost geld.
Panda 1.1 :D SMILE

joHan Solo
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2020 18:36
Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=10000

Re: Aankoop advies

Bericht door joHan Solo »

mk1992 schreef: 18 apr 2020 13:28
joHan Solo schreef: 18 apr 2020 06:24 Zeker, maar momenteel iets boven het budget.
Als een Panda een te grote investering is lijkt het me verstandiger 'to stick to your guns'. Als die Alto prima rijdt, gewoon de goede auto die je hebt houden.
Op dit moment. Dus ga een beetje doorsparen en over een tijdje mezelf opnieuw oriënteren. Ik hoef geen "nieuwstaat" Panda, maar wel een op dat moment "technisch in orde" Panda.

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Aankoop advies

Bericht door 4RN01D »

joHan Solo schreef: 19 apr 2020 10:39 Op dit moment. Dus ga een beetje doorsparen en over een tijdje mezelf opnieuw oriënteren. Ik hoef geen "nieuwstaat" Panda, maar wel een op dat moment "technisch in orde" Panda.
Het is maar net wat je verstaat onder technisch in orde. Als je kunt leven met een panda die niet door de APK komt, waar je dan langzaam maar zeker aan werkt om 'm netjes te maken zoals jij wil (en je hebt de ruimte om 'm te schorsen en op eigen terrein te zetten) dan kun je natuurlijk een goedkoop karretje kopen.

Maar als je ermee wil rijden, dan moeten bepaalde zaken gewoon in orde zijn en dan ben je wat meer kwijt.
Panda 1.1 :D SMILE

joHan Solo
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2020 18:36
Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=10000

Re: Aankoop advies

Bericht door joHan Solo »

4RN01D schreef: 09 jun 2020 10:14
joHan Solo schreef: 19 apr 2020 10:39 Op dit moment. Dus ga een beetje doorsparen en over een tijdje mezelf opnieuw oriënteren. Ik hoef geen "nieuwstaat" Panda, maar wel een op dat moment "technisch in orde" Panda.
Het is maar net wat je verstaat onder technisch in orde. Als je kunt leven met een panda die niet door de APK komt, waar je dan langzaam maar zeker aan werkt om 'm netjes te maken zoals jij wil (en je hebt de ruimte om 'm te schorsen en op eigen terrein te zetten) dan kun je natuurlijk een goedkoop karretje kopen.

Maar als je ermee wil rijden, dan moeten bepaalde zaken gewoon in orde zijn en dan ben je wat meer kwijt.
Daar heb je dus gelijk het probleem. Ik heb helaas geen loods of garage, waar ik de Panda kan plaatsen en schorsen.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”