Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Aankoopadvies Aandachtspunten

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door 4RN01D »

Even omhoogschoppen... iemand nog op- of aanmerkingen?
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door 4RN01D »

Niemand nog toevoegingen? Dan ga ik dit in een PDF-je gieten. Naar welke Mod mag ik dit sturen zodat het een plek op het forum kan krijgen?
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door Ivo »

Het document begint toch weer met het op tijd zetten van een distributie riem. Ik vervang die altijd ná de aanschaf niet tijdens de proefrit :P

Ik zou het veel korter maken. Ook van die specifieke gevallen waar je nooit over hoort. Bijvoorbeeld de storingsgevoeligheid van de 1.1 mpi electronica. Daar kan je elke auto voor invullen.

In plaats van een storingshandboek, zou het misschien leuker zijn om een overzicht te hebben van uitvoeringen, wat hoort aanwezig te zijn (extra's, normale uitrusting), welke motorblokken geleverd zijn etc. Als je echt nieuw bent in een Panda kopen dan weet je misschien niet welke motorblokken er zijn, wat een Young of 45 is. Wat een 'oer' anders maakt en uberhaubt is.

Waar komt dat verhaal van zonnewielen vandaan, want daar heb ik nog nooit van gehoord? :S
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door PandaVespa »

Niet grappig hoor als je flink gas geeft en auto trilt als een malle. Zonnewielen vervangen en probleem is opgelost. Bekend euvel bij een 1100mpi. Niet alle, maar is ook geen uitzondering. Bij de 169 is deze constructie veranderd.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door Micha D. »

Wel vreemd, maar jij bent echt de enige van wie ik dit 'bekende euvel' ooit heb gehoord...

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door Ivo »

Weet je zeker dat je zonnewielen bedoeld? De versnellingsbakken van alle Panda's (1980 - 2003) zijn intern identiek. De 169 heeft ook eenzelfde soort differentieel. Bedoel je niet de tripoide koppeling? Die steekt namelijk in het differentieel en zit op het einde van de aandrijfas. Lijkt mij ook gek dat het motortype invloed heeft op de zonnewielen.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door Pinda1000 »

Ik vervang mijn zonnewielen elk jaar preventief, dan heb je er nooit last van!

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door PandaVespa »

Deze dingen. Je trekt de aandrijfas eruit en je ziet ze zitten. Bak moet uitelkaar om ze te vervangen en probleem opgelost. Goedkoop zijn ze ook niet.
41A99F11-675B-49B8-92BC-315FC7ABDD01.jpeg
Bepaalde Peugeot model heeft hier ook last van.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door 4RN01D »

Ivo schreef: 04 jun 2020 20:17 Het document begint toch weer met het op tijd zetten van een distributie riem. Ik vervang die altijd ná de aanschaf niet tijdens de proefrit :P
Dat staat onder het kopje "goede punten" en is niet aangemerkt als een fix die je doet voor je tot aankoop overgaat. Het is, net als "slechte punten" een opsomming van zaken die fijn en minder fijn zijn aan een Panda... Geen zaken die je meteen moet fixen als je een proefrit gaat maken.
Ivo schreef: 04 jun 2020 20:17 Ik zou het veel korter maken. Ook van die specifieke gevallen waar je nooit over hoort. Bijvoorbeeld de storingsgevoeligheid van de 1.1 mpi electronica. Daar kan je elke auto voor invullen.

In plaats van een storingshandboek, zou het misschien leuker zijn om een overzicht te hebben van uitvoeringen, wat hoort aanwezig te zijn (extra's, normale uitrusting), welke motorblokken geleverd zijn etc. Als je echt nieuw bent in een Panda kopen dan weet je misschien niet welke motorblokken er zijn, wat een Young of 45 is. Wat een 'oer' anders maakt en uberhaubt is.

Waar komt dat verhaal van zonnewielen vandaan, want daar heb ik nog nooit van gehoord? :S
Ik wil best dieper ingaan op de uitvoeringen en welke uitrusting die meekregen af fabriek, maar dan wordt het document een stuk groter. Wat vind jij een storingshandboek? Ik heb het document opgedeeld in aandachtspunten om naar te kijken als je interesse hebt in een Panda. Eventuele fixes worden later in het document behandeld. Bewust gescheiden, om ervoor te zorgen dat daarover geen verwarring kan ontstaan.
Panda 1.1 :D SMILE

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”