Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Aankoopadvies Aandachtspunten

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door Micha D. »

PandaVespa schreef: 20 apr 2020 09:15 En de duplo vs h4 lampen :roll: . Gewoon duplo's erin zetten (ca €2,- p/s bij GAMMA). De bedrading kan smelten (als ik goed begrepen heb) bij stuurkolom door de te hoge vermogen van H4. Ik begrijp wel dat je meer licht wil, maar ik zelf vind niet zo interessant wat in mijn lichtveld gebeurt, daar kan ik toch niet meer op reageren. Mede hierom vinden aantal mensen in donker rijden ook niet prettig.
Wat ervoor mijn lichtveld gebeurt, dat vind ik wel interessant. Goed vooruit kijken (mits je niet verblind wordt door die moderne k*tverlichting) en opletten voor 2 lichtpuntjes in de verte in berm, dan kan duiden op wellicht overstekend wild.
Sorry, maar dit is echt onzin. Als je H4 erin zit wordt je lichtbeeld gigantisch vergroot, waardoor wat normaal buiten je lichtveld valt, er nu in valt. Je kunt vrij eenvoudig H4 in een Panda doen door er een relais tussen te zetten.

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door 4RN01D »

ok mensen... dit gaat geen discussierubriek worden van "wie heeft gelijk en wie praat onzin" Er zijn mensen die een upgrade willen doen naar H4 en mensen die dit niet nodig vinden. Beide is prima. Deze rubriek is alleen bedoeld om een heldere en complete puntenlijst te maken voor hen die op zoek zijn naar een Panda 141.

Al dan niet uitvoeren van upgrades en de noodzaak daarvan moet ieder voor zich beslissen.
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door Pinda1000 »

Het is wel handig om je te beperken in het overzicht tot (gecheckte) feiten en zeker de technische informatie/aandachtspunten moeten kloppen. Aspirant Panda kopers hebben niks aan persoonlijke meningen zoals geneuzel over Duplo of H4 lampen en wel of niet in het donker rijden.

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door Micha D. »

4RN01D schreef: 20 apr 2020 12:27 ok mensen... dit gaat geen discussierubriek worden van "wie heeft gelijk en wie praat onzin" Er zijn mensen die een upgrade willen doen naar H4 en mensen die dit niet nodig vinden. Beide is prima. Deze rubriek is alleen bedoeld om een heldere en complete puntenlijst te maken voor hen die op zoek zijn naar een Panda 141.

Al dan niet uitvoeren van upgrades en de noodzaak daarvan moet ieder voor zich beslissen.
Mee eens, maar niet correcte informatie hoort in geen enkel topic thuis.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door michiel van g. »

Opmerking moderator

dan nu verder naar de aankooptips.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door 4RN01D »

Nieuwe versie online. Zie openingspost. Als er voor vrijdag geen opmerkingen of toevoegingen zijn, ga ik er vanuit dat dit de definitieve versie is en zal ik 'm omzetten in een PDF. PM even naar wie ik 'm moet sturen zodat hij een plek kan krijgen die door iedereen te vinden is.

Oh... was er niet ook iets met een zonnewiel? Ik heb daar geloof ik ooit iets van voorbij zien komen. Wie kan me daar meer over vertellen en welk model betreft dit?
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door PandaVespa »

De 1100mpi willen bij vol gas nog wel eens (heftig) trillen. Begint eerst in de 4 en dan komen later de 3 en 2 erbij.
Dan zijn de zonnewielen ingesleten en moeten vervangen worden, de vbak moet uit elkaar. Het is een constructiefout en bij 169panda heeft Fiat dit anders gemaakt. Als je het laat doen, monteur is wel even zoet mee.
Je kunt het ook zo laten, dan wordt het alleen maar erger.

Zonnewielen zijn trouwens zeer slecht te krijgen, afhankelijk of iemand het nog op voorraad heeft.

Als je de ashoezen vervangt, gewoon gelijk alle 4. Je hebt toch alles al los. Als bakhoes stuk cq gescheurd is, loopt vbakolie eruit (zit geen keerring ertussen, alleen op de as). Keeerring op as zelf ook slim, denk erom je hebt speciale bus nodig om de nieuwe keerring erop te persen. Fiatdealer moeten deze hebben, maar of ze het uit willen lenen.....?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door Pinda1000 »

Even wat opmerkingen:

De klepstoters van een 900 zijn hydraulisch dus die hoef je niet te stellen. De korte duplexketting van de distributie slijt vrijwel niet en om deze te vervangen moet het complete blok uit elkaar.

De kleppen van een FIRE motor in de 141a kunnen de zuiger NIET raken indien de distributieriem breekt.

Het stuk over de klepstelplaatjes lijkt mij voor een aspirant Panda koper niet relevant.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door Ivo »

Altijd handig aankoop advies voor iemand die een Panda wil kopen. Al zou ik nog wel wat polijsten aan deze lijst. Geen kritiek maar een aantal zaken die mij zo snel opvallen:

- Soms heb ik het idee dat het geschreven is voor iemand die nog nooit een auto heeft gekocht en dan weer wordt beschreven hoe kleppen gesteld moeten worden (hier kloppen ook wat zaken niet)

- Is het nodig om reparaties te behandelen? Zoals een distributieriem vervangen (kloppen ook wat zaken niet), kleppen stellen en zelfs de voorkeur voor koplamp tuning (H4 of R2)

- Veel zaken vind ik meer voor na de aanschaf. Zoals het aanpakken van remverschil. Bij de koop wil je weten of het ding remt, de motor draait en dat er staal>roest aan de auto zit. Remmen aanpakken is niet zo kostbaar en moet toch gebeuren, roest aanpakken wat meer voor de liefhebber. Dus misschien wat simplificeren dit soort stappen?

- De testrit / bij de auto checklist is wat lang zo. Wil je bijvoorbeeld iemand de auto op laten krikken (zonder assteunen bij de hand..) en het wiel horizontaal en verticaal bewegen om welke speling precies te achterhalen? Als je dat weet, dan heb je deze lijst niet nodig. Als je het niet weet, kan je het misschien beter niet doen.

- "het interieur is gemaakt van goedkope materialen". Simpel en praktisch eerder. Goedkope materialen houden het niet 30+ jaar vol zou ik zeggen ;).

Vat het niet verkeerd op. Ik vind het een leuke lijst!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door PandaVespa »

PandaVespa schreef: 17 apr 2020 11:36Bij de FIRE-motoren komen de zuigers en kleppen elkaar niet tegen als de riem breekt. Op tijd zetten, nieuwe erom en rijden maar.
Pinda1000 schreef: 21 apr 2020 18:58De kleppen van een FIRE motor in de 141a kunnen de zuiger NIET raken indien de distributieriem breekt.
Had ik al gemeld, maar bedankt voor het bevestigen :wink: .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door Pinda1000 »

Het stond nog steeds in het document......

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door 4RN01D »

141A is vanaf 1986, toch?
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door 4RN01D »

Ivo schreef: 21 apr 2020 22:46
- Soms heb ik het idee dat het geschreven is voor iemand die nog nooit een auto heeft gekocht en dan weer wordt beschreven hoe kleppen gesteld moeten worden (hier kloppen ook wat zaken niet)
Kun je me misschien vertellen wat hier niet klopt?
Ivo schreef: 21 apr 2020 22:46 - Is het nodig om reparaties te behandelen? Zoals een distributieriem vervangen (kloppen ook wat zaken niet), kleppen stellen en zelfs de voorkeur voor koplamp tuning (H4 of R2)
En hier?
Ivo schreef: 21 apr 2020 22:46 - De testrit / bij de auto checklist is wat lang zo. Wil je bijvoorbeeld iemand de auto op laten krikken (zonder assteunen bij de hand..) en het wiel horizontaal en verticaal bewegen om welke speling precies te achterhalen? Als je dat weet, dan heb je deze lijst niet nodig. Als je het niet weet, kan je het misschien beter niet doen.
En hier?

Verder ben ik druk bezig met jullie tips en opmerkingen, maar de updates gaan niet real-time ;) dus tussen revisies zit wat tijd en schrijf-en schrapwerk en ook een baan ;)
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door 4RN01D »

Ik heb weer lopen schaven en polijsten.

Fixes zijn nu naar een eigen deel van het document gegaan. Ik heb hierbij vooral de fixes verplaatst die pas te doen zijn als de auto in je bezit is. Maar verbeteringen zijn ongetwijfeld nodig. Stuur me een PM met de juiste info, als er iets niet klopt en dan maak ik het in orde in de volgende versie. als de juiste methode van een repair hier op het forum staat, dan is een link naar dat topic voldoende :)

https://drive.google.com/file/d/1WirBfZ ... sp=sharing
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Aankoopadvies Aandachtspunten

Bericht door PandaVespa »

(y)
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”