Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Aankoopadvies Aandachtspunten
Moderators: michiel van g., Niels9966
- 4RN01D
- Forumgebruiker
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
- 2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
- Been thanked: 4 times
Aankoopadvies Aandachtspunten
Ik ben begonnen met een document waarin staat waar je op moet letten als je een auto koopt. dit heb ik gecombineerd met punten die gaan over de Panda 141. Ik denk dat ik al een heel eind ben, maar input is altijd welkom. Misschien dat het dan een plaatsje kan krijgen op het forum.
https://drive.google.com/file/d/11WyXEh ... sp=sharing
Als ik wat mis, hoor ik dat graag. Hoe meer info we hebben, hoe beter:)
https://drive.google.com/file/d/11WyXEh ... sp=sharing
Als ik wat mis, hoor ik dat graag. Hoe meer info we hebben, hoe beter:)
Laatst gewijzigd door 4RN01D op 21 apr 2020 16:28, 5 keer totaal gewijzigd.
Panda 1.1 SMILE
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Aankoopadvies Aandachtspunten
Bij de FIRE-motoren komen de zuigers en kleppen elkaar niet tegen als de riem breekt. Op tijd zetten, nieuwe erom en rijden maar.
Roest is aanwezig, altijd op bedacht zijn. Zeker de laatste bouwjaren zijn zeer gevoelig. Het kan overal zitten vandaag de dag. Laatste zijn bijna 20 jaar geleden gebouwd.
Goed punt van lage km-standen, ook Autoweek heeft hier aandacht aan besteed dat dit meestal meer problemen kan geven exemplaren met dan hogere km-standen.
De elec. van multipoint-FIRE-motoren is gevoelig voor oxidatie bij elec. aansluitingen en bedrading (bij beschadiging) met de vreemdste storingen tot gevolg. Die storing zoeken is meten is weten en kan veel tijd kosten.
En FIRE-motoren kunnen slecht tegen te weinig koelvloeistof -> 9v/d10 keer sneuvelt de koppakking bij te weinig koelwater.
En bij normaal gebruik en onderhoud zijn FIRE-motoren idd onverwoestbaar. Mijne heeft al ruim 2ton gedraaid en zover ik weet is de koppakking nooit vervangen.
De automaat blijft een beetje apart, veel is anders tov de handgeschakelde versie. Als de selecta al rolt als deze in de D staat, is poederkoppeling niet goed meer.
Verder mooi lijstje.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- 4RN01D
- Forumgebruiker
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
- 2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
- Been thanked: 4 times
Re: Aankoopadvies Aandachtspunten
THANKS! ik ga deze punten meenemen. Ik denk dat we met een dag of 3 deze lijst wel behoorlijk compleet kunnen krijgen. Misschien ook handig om te vermelden of een repair (zoals een poederkoppeling) kostbaar/moeilijk is? Ik denk dat het ook handig is als ik vermeld welke werkplaatsboeken van nut kunnen zijn met deze auto'sPandaVespa schreef: ↑17 apr 2020 11:36
Bij de FIRE-motoren komen de zuigers en kleppen elkaar niet tegen als de riem breekt. Op tijd zetten, nieuwe erom en rijden maar.
Roest is aanwezig, altijd op bedacht zijn. Zeker de laatste bouwjaren zijn zeer gevoelig. Het kan overal zitten vandaag de dag. Laatste zijn bijna 20 jaar geleden gebouwd.
Goed punt van lage km-standen, ook Autoweek heeft hier aandacht aan besteed dat dit meestal meer problemen kan geven exemplaren met dan hogere km-standen.
De elec. van multipoint-FIRE-motoren is gevoelig voor oxidatie bij elec. aansluitingen en bedrading (bij beschadiging) met de vreemdste storingen tot gevolg. Die storing zoeken is meten is weten en kan veel tijd kosten.
En FIRE-motoren kunnen slecht tegen te weinig koelvloeistof -> 9v/d10 keer sneuvelt de koppakking bij te weinig koelwater.
En bij normaal gebruik en onderhoud zijn FIRE-motoren idd onverwoestbaar. Mijne heeft al ruim 2ton gedraaid en zover ik weet is de koppakking nooit vervangen.
De automaat blijft een beetje apart, veel is anders tov de handgeschakelde versie. Als de selecta al rolt als deze in de D staat, is poederkoppeling niet goed meer.
Verder mooi lijstje.
Panda 1.1 SMILE
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Aankoopadvies Aandachtspunten
Als er nog spul/onderdelen te krijgen zijn voor reparatie/revisie.........
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- 4RN01D
- Forumgebruiker
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
- 2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
- Been thanked: 4 times
Re: Aankoopadvies Aandachtspunten
klopt. In sommige gevallen moet je creatief zijn en werken met de materialen die je kunt bemachtigen.PandaVespa schreef: ↑17 apr 2020 12:13 Als er nog spul/onderdelen te krijgen zijn voor reparatie/revisie.........
Panda 1.1 SMILE
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Aankoopadvies Aandachtspunten
Vrijwel alle mechanische onderdelen zijn nog gewoon te koop, in ieder geval voor de Supernova. Voor de Oer Panda en 4x4 is het voor sommige onderdelen wat lastiger.
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Aankoopadvies Aandachtspunten
Ik roep dit ook al jaren tegen iedereen, maar mooi dat het nu voor mij ook bevestigd is.Goed punt van lage km-standen, ook Autoweek heeft hier aandacht aan besteed dat dit meestal meer problemen kan geven exemplaren met dan hogere km-standen.
Document ziet er op het eerst oog goed uit, misschien wel wat te veel 'algemene' dingen.
Op dit moment niet zo in een leesmodus dus heb nog niet alles doorgelezen, maar wel erg leuk!
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Aankoopadvies Aandachtspunten
Heb je een sleutel nodig om de kofferbak te openen?
Mijn young van 2001 had gewoon een drukknop.
Mijn young van 2001 had gewoon een drukknop.
312=500 319=Panda.
- 4RN01D
- Forumgebruiker
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
- 2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
- Been thanked: 4 times
Re: Aankoopadvies Aandachtspunten
ja, maar die drukknop wordt niet ontgrendeld met de CV in een hobby.
Panda 1.1 SMILE
- 4RN01D
- Forumgebruiker
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
- 2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
- Been thanked: 4 times
Re: Aankoopadvies Aandachtspunten
Algemene zaken horen er natuurlijk ook gewoon bij. Het is een checklist op basis waarvan je een auto koopt, "verrijkt" met de aandachtspunten die specifiek Panda zijn. Het huidige format vind ik persoonlijk al een stuk beter, dan wat de eerste reageerders te zien kregen. Het is overzichtelijker... De eerste lijst liet je van kofferbak naar motorruimte lopen en daarna onder de auto kruipen om de brandstoftank te inspecteren. Zoals ik het nu heb, is het allemaal al meer samengevoegd per gebied. Uiteindelijk wil ik het per gebied ook nog eens zo maken, dat je per gebied een volgorde aan kunt houden... dat je in de motorruimte begint bij het hitteschild en zo bij voorbeeld een weg naar voren inspecteert richting de koplampen.bero schreef: ↑18 apr 2020 18:44Ik roep dit ook al jaren tegen iedereen, maar mooi dat het nu voor mij ook bevestigd is.Goed punt van lage km-standen, ook Autoweek heeft hier aandacht aan besteed dat dit meestal meer problemen kan geven exemplaren met dan hogere km-standen.
Document ziet er op het eerst oog goed uit, misschien wel wat te veel 'algemene' dingen.
Op dit moment niet zo in een leesmodus dus heb nog niet alles doorgelezen, maar wel erg leuk!
Panda 1.1 SMILE
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Aankoopadvies Aandachtspunten
Ik ben uitgegaan van je eerste bericht ("waarin staat waar je op moet letten als je een panda koopt") en dat heb ik geïnterpreteerd als "specifiek Panda". Nogmaals, ik heb hem nog niet compleet gelezen, maar ga ik zeker nog een keer doen
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- 4RN01D
- Forumgebruiker
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
- 2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
- Been thanked: 4 times
Re: Aankoopadvies Aandachtspunten
klopt... uiteindelijk ben ik een beetje "uitgeschoten" en zijn er ook dingen ingeslopen die niet specifiek panda zijn. is niet erg, want ook dat zijn dingen om op te letten bij een aankoop.
Panda 1.1 SMILE
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Aankoopadvies Aandachtspunten
Remvloeistof moet om de 2 jaar, ongeacht km-stand (5 jaar is veel te lang!)
Koelvloeistof is idd niet oneindig houdbaar. Gewoon checken of er 'rotzooi' inzit, dan preventief vervangen bij bv waterpomp en/of thermostaatwissel.
De 'hobby' uitvoering van voor 2000 gaat kofferklep mee met CV en na 2000 (de 1100cc) heeft dat niet.
En de duplo vs h4 lampen . Gewoon duplo's erin zetten (ca €2,- p/s bij GAMMA). De bedrading kan smelten (als ik goed begrepen heb) bij stuurkolom door de te hoge vermogen van H4. Ik begrijp wel dat je meer licht wil, maar ik zelf vind niet zo interessant wat in mijn lichtveld gebeurt, daar kan ik toch niet meer op reageren. Mede hierom vinden aantal mensen in donker rijden ook niet prettig.
Wat ervoor mijn lichtveld gebeurt, dat vind ik wel interessant. Goed vooruit kijken (mits je niet verblind wordt door die moderne k*tverlichting) en opletten voor 2 lichtpuntjes in de verte in berm, dan kan duiden op wellicht overstekend wild.
En als er problemen zijn met een selecta. Of je moet een flinke beurs hebben of je wilt deze ombouwen naar handbak en anders lekker laten staan. Niet dat het gefixt kan worden, alleen vervangende onderdelen specifiek voor de selectabak en kennis hierover zijn schaars of niet aanwezig. Als poederkoppeling vervangen moet worden, spul is niet meer leverbaar en afhankelijk of iemand het nog op voorraad heeft.
Olielekkage is vaak kurkaskeerring en de kleppendekselpakking is idd een beruchte een. Ik experimenteer met een rode-rubber-variant uit Italië en deze blijft tot nu toe droog. In NL zijn er 3 verschillende zwarte te krijgen, even letten of het raakvlak op cil.kop 3 randjes heeft. Diegene met 2 randjes, gaan na 10.000 gegarandeerd lekken (rubber wordt hard). En bouten niet te vast aandraaien, dan kun je nieuwe schroefdraad tappen in cil.kop.
Ruienwisser (40cm is orgineel of 38cm) voor wil nog wel eens over rubber zwiepen. Betekend dat de arm speling heeft op asje. Dan kun je er een schroef erin rammen. Of je besteld bij Fiat-dealer een imitatiearm en meestal opgelost. Kan zijn dat iemand gewoon door is blijven rijden en de as zelf f*ckuped is. Dan zal het mechaniek vervangen moeten worden, is nog te bestellen bij Fiat-dealer (zonder motor ca €100,- en met ca €200,- en let op er zijn 2 merken in omloop waarbij de ene merk de motor niet gedemonteerd kan worden).
Koelvloeistof is idd niet oneindig houdbaar. Gewoon checken of er 'rotzooi' inzit, dan preventief vervangen bij bv waterpomp en/of thermostaatwissel.
De 'hobby' uitvoering van voor 2000 gaat kofferklep mee met CV en na 2000 (de 1100cc) heeft dat niet.
En de duplo vs h4 lampen . Gewoon duplo's erin zetten (ca €2,- p/s bij GAMMA). De bedrading kan smelten (als ik goed begrepen heb) bij stuurkolom door de te hoge vermogen van H4. Ik begrijp wel dat je meer licht wil, maar ik zelf vind niet zo interessant wat in mijn lichtveld gebeurt, daar kan ik toch niet meer op reageren. Mede hierom vinden aantal mensen in donker rijden ook niet prettig.
Wat ervoor mijn lichtveld gebeurt, dat vind ik wel interessant. Goed vooruit kijken (mits je niet verblind wordt door die moderne k*tverlichting) en opletten voor 2 lichtpuntjes in de verte in berm, dan kan duiden op wellicht overstekend wild.
En als er problemen zijn met een selecta. Of je moet een flinke beurs hebben of je wilt deze ombouwen naar handbak en anders lekker laten staan. Niet dat het gefixt kan worden, alleen vervangende onderdelen specifiek voor de selectabak en kennis hierover zijn schaars of niet aanwezig. Als poederkoppeling vervangen moet worden, spul is niet meer leverbaar en afhankelijk of iemand het nog op voorraad heeft.
Olielekkage is vaak kurkaskeerring en de kleppendekselpakking is idd een beruchte een. Ik experimenteer met een rode-rubber-variant uit Italië en deze blijft tot nu toe droog. In NL zijn er 3 verschillende zwarte te krijgen, even letten of het raakvlak op cil.kop 3 randjes heeft. Diegene met 2 randjes, gaan na 10.000 gegarandeerd lekken (rubber wordt hard). En bouten niet te vast aandraaien, dan kun je nieuwe schroefdraad tappen in cil.kop.
Ruienwisser (40cm is orgineel of 38cm) voor wil nog wel eens over rubber zwiepen. Betekend dat de arm speling heeft op asje. Dan kun je er een schroef erin rammen. Of je besteld bij Fiat-dealer een imitatiearm en meestal opgelost. Kan zijn dat iemand gewoon door is blijven rijden en de as zelf f*ckuped is. Dan zal het mechaniek vervangen moeten worden, is nog te bestellen bij Fiat-dealer (zonder motor ca €100,- en met ca €200,- en let op er zijn 2 merken in omloop waarbij de ene merk de motor niet gedemonteerd kan worden).
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- 4RN01D
- Forumgebruiker
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
- 2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
- Been thanked: 4 times
Re: Aankoopadvies Aandachtspunten
interval voor remvloeistof wist ik niet, maar neem ik mee. En inderdaad, met de waterpomp is het logisch meteen de koelvloeistof mee te vervangen.PandaVespa schreef: ↑20 apr 2020 09:15 Remvloeistof moet om de 2 jaar, ongeacht km-stand (5 jaar is veel te lang!)
Koelvloeistof is idd niet oneindig houdbaar. Gewoon checken of er 'rotzooi' inzit, dan preventief vervangen bij bv waterpomp en/of thermostaatwissel.
Dat... wist ik niet.PandaVespa schreef: ↑20 apr 2020 09:15 De 'hobby' uitvoering van voor 2000 gaat kofferklep mee met CV en na 2000 (de 1100cc) heeft dat niet.
true... daarom zet ik er ook bij dat er een ombouw noodzakelijk is als je H4 wil. Persoonlijk vind ik het de moeite waard, omdat ik betrekkelijk veel kilometers maak.PandaVespa schreef: ↑20 apr 2020 09:15 En de duplo vs h4 lampen . Gewoon duplo's erin zetten (ca €2,- p/s bij GAMMA). De bedrading kan smelten (als ik goed begrepen heb) bij stuurkolom door de te hoge vermogen van H4. Ik begrijp wel dat je meer licht wil, maar ik zelf vind niet zo interessant wat in mijn lichtveld gebeurt, daar kan ik toch niet meer op reageren. Mede hierom vinden aantal mensen in donker rijden ook niet prettig.
Wat ervoor mijn lichtveld gebeurt, dat vind ik wel interessant. Goed vooruit kijken (mits je niet verblind wordt door die moderne k*tverlichting) en opletten voor 2 lichtpuntjes in de verte in berm, dan kan duiden op wellicht overstekend wild.
Ok, maar dan moet de auto toch ook omgekeurd worden? anders blijft de vermelding staan dat het een automaat betreft.PandaVespa schreef: ↑20 apr 2020 09:15 En als er problemen zijn met een selecta. Of je moet een flinke beurs hebben of je wilt deze ombouwen naar handbak en anders lekker laten staan. Niet dat het gefixt kan worden, alleen vervangende onderdelen specifiek voor de selectabak en kennis hierover zijn schaars of niet aanwezig. Als poederkoppeling vervangen moet worden, spul is niet meer leverbaar en afhankelijk of iemand het nog op voorraad heeft.
Is dit niet meer iets dat pas ter sprake komt als iemand besluit die repair uit te voeren? Na lid te zijn geworden van dit forum, uiteraardPandaVespa schreef: ↑20 apr 2020 09:15 Olielekkage is vaak kurkaskeerring en de kleppendekselpakking is idd een beruchte een. Ik experimenteer met een rode-rubber-variant uit Italië en deze blijft tot nu toe droog. In NL zijn er 3 verschillende zwarte te krijgen, even letten of het raakvlak op cil.kop 3 randjes heeft. Diegene met 2 randjes, gaan na 10.000 gegarandeerd lekken (rubber wordt hard). En bouten niet te vast aandraaien, dan kun je nieuwe schroefdraad tappen in cil.kop.
goed punt. maar het is niet zo dat dat per se iets is waarvoor je een panda laat staan. Maar het kan inderdaad geen kwaad te kijken of er veel speling op de wisser(s) zit.PandaVespa schreef: ↑20 apr 2020 09:15 Ruienwisser (40cm is orgineel of 38cm) voor wil nog wel eens over rubber zwiepen. Betekend dat de arm speling heeft op asje. Dan kun je er een schroef erin rammen. Of je besteld bij Fiat-dealer een imitatiearm en meestal opgelost. Kan zijn dat iemand gewoon door is blijven rijden en de as zelf f*ckuped is. Dan zal het mechaniek vervangen moeten worden, is nog te bestellen bij Fiat-dealer (zonder motor ca €100,- en met ca €200,- en let op er zijn 2 merken in omloop waarbij de ene merk de motor niet gedemonteerd kan worden).
Bedankt tot zover, allemaal! Dit zijn nuttige punten waardoor deze lijst compleet wordt!
Panda 1.1 SMILE