Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Help met Panda kopen

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

SamRav
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jul 2019 20:22

Help met Panda kopen

Bericht door SamRav »

Ik ben al ongeveer een jaar opzoek naar een oude Fiat Panda als eerste auto. Ik ben nu een paar maanden 18 en heb volgens mij eindelijk een advertentie gevonden van een betaalbare Panda in redelijke staat bij mij in de buurt.
Ik ga zaterdag langs op te kijken, maar heb vrijwel geen verstand van auto's en helemaal geen ervaring met auto's kopen, dus hoor graag of jullie enige tips hebben.

Het betreft een Fiat Panda 1.1 Young uit 2002 met 73,200km en APK tot september 2020, voor 1350eur.

Ik hoef geen perfecte auto en ga er ook niet van uit dat 'ie in perfecte staat is voor zo'n prijs, maar omdat ik zo weinig verstand heb van auto's zou ik wel graag willen dat ik er een tijdje in kan rijden zonder al te veel problemen.

1. Vinden jullie 1350eur een redelijke prijs voor zo'n auto met zo'n kmstand? Ik heb namelijk wel eens eerder zo'n zelfde uitvoering langs zien komen voor 1500eur met 185,000km, dus ik zou bijna denken dat hier wel een hoop mis mee moet zijn.

2. Is het feit dat 'ie maar een APK heeft tot september een te groot risico? Ik zie op kentekencheck.nl dat ie in 2017 en 2018 er probleemloos doorheen kwam, en dat er vorrig jaar alleen wat is gedaan aan 'teveel speling in de stuurkogel of -koppeling'. Ik lees vaak dat gebreken aan Panda's goedkoop en vrij makkelijk te repareren zijn, dus wat dat betreft zou het niet zo'n probleem moeten zijn, toch?

3. Waar moet ik op letten tijdens het kopen? Ik zie heel veel staan over roest. Mijn vraag is, waar zit die roest meestal? en is het makkelijk te zien? Hoeveel roest kan er op de carrosserie zitten voordat de auto echt geen 1350 meer waard is, en als er wel veel roest op zit, hoeveel zouden jullie er dan voor over hebben? Is roest goedkoop weg te werken, of is het echt een verloren zaak zodra 'ie eenmaal begonnen is met roesten? Zijn er andere hele belangrijke dingen waar ik op moet letten?

Ik hoor graag jullie meningen, ervaringen en tips. Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Help met Panda kopen

Bericht door Pinda1000 »

Zoek even op "aankoopadvies" op dit forum.....

Pandaman
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 apr 2016 01:12
1e Panda-achtige: 1.1 young 2002

Re: Help met Panda kopen

Bericht door Pandaman »

Ik heb er ook nog wel een te koop voor je. Wel minder kilometers maar wel in top conditie!

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Help met Panda kopen

Bericht door Pinda1000 »

Pandaman schreef: 04 jun 2020 16:48Wel minder kilometers maar wel in top conditie!
Bedoel je niet:"Wel meer kilometers?"

Edit: lees het net in je eigen topic.....het is: "Wel minder kilometers en in top conditie! En een andere prijsklasse......

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Help met Panda kopen

Bericht door PandaVespa »

Hou rekening mee dat je het aanschafbedrag nog een keer mag uitgeven aan achterstallig onderhoud.

De 141 Panda’s zijn nu bijna minstens 20 jaar oud, dus vanuit gaan dat er weinig aan mankeert is naïef denken.

Roest kan een serieus probleem zijn, is per auto verschillend hoe ermee omgegaan is in verleden. Goed lassen uitbesteden kost wel wat..........
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Help met Panda kopen

Bericht door Paul4x4 »

nog maar eens melden dan;
waar woon je ongeveer, wellicht dat er hier iemand is die mee wil gaan kijken en je een beetje wegwijs kan maken in de Panda-wereld van valkuilen en kansen
en hoe ver wil je er voor gaan rijden om te gaan kijken?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Help met Panda kopen

Bericht door Pinda1000 »

PandaVespa schreef: 04 jun 2020 18:04 Hou rekening mee dat je het aanschafbedrag nog een keer mag uitgeven aan achterstallig onderhoud.
1350 euro aan achterstallig onderhoud??

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Help met Panda kopen

Bericht door Paul4x4 »

Paul4x4 schreef: 04 jun 2020 18:07 nog maar eens melden dan;
waar woon je ongeveer, wellicht dat er hier iemand is die mee wil gaan kijken en je een beetje wegwijs kan maken in de Panda-wereld van valkuilen en kansen
en hoe ver wil je er voor gaan rijden om te gaan kijken?

nog maar een keer dan :rofl: :yes: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Help met Panda kopen

Bericht door Micha D. »

Pinda1000 schreef: 04 jun 2020 19:14
PandaVespa schreef: 04 jun 2020 18:04 Hou rekening mee dat je het aanschafbedrag nog een keer mag uitgeven aan achterstallig onderhoud.
1350 euro aan achterstallig onderhoud??
Dat lijkt me inderdaad zeer sterk. Voor dat geld kun je de koppakking, grote beurt en koppeling laten doen en dan heb je nog geld over voor laswerk :rofl:.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Help met Panda kopen

Bericht door PandaVespa »

Tsja, geen idee in welk dromenland jullie nu zitten?

2de hands auto’s is altijd de ellende van ander kopen. Soms heb je mazzel, maar vaak niet. Ze zijn met redenen te koop gezet. Die redenen wordt er nooit bij verteld.

De zwarte was op eerste gezicht wel ok. Wilde automaat met elec ramen. Die zijn dun bezaaid en veel keus is er niet. Achteraf gezien een zeker een miskoop geweest en als ik het van te voren wist nooit gekocht. Maarja tis nu eenmaal zo. Nog paar lasplekjes en rvs uitlaat en tis weer klaar.
Als onderhoud netjes is bijgehouden, reparaties vakkundig uitgevoerd, dan rijden ze echt fantastisch. Ik koop nooit weer een 141 Panda, wat een ellende er soms achterweg komt.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Help met Panda kopen

Bericht door Micha D. »

Ik zit niet in een dromenland, ik let namelijk goed op als ik een auto koop. En als je dat doet kun je zelfs voor 500-750 euro een prima auto kopen waar je gerust een of twee jaar mee kunt rijden zonder veel kosten.

Jammer dat dat jou nooit gelukt is.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Help met Panda kopen

Bericht door Pinda1000 »

Goede tip: koop een auto derdehands want dan zijn alle kwaaltjes en ellende al door de vorige eigenaar aangepakt!

Gebruikersavatar
Sambal
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mei 2020 11:41
1e Panda-achtige: 1000 CL 1988

Re: Help met Panda kopen

Bericht door Sambal »

Ik ben nog behoorlijk groen hier maar wel een fan van goedkope wagentjes kopen. Student en weinig poen is er ook niet veel andere keuze. Bijna alle auto's die ik gereden waren rond de 500 euro.

Wat voor mij de voorkeur heeft is een auto particulier kopen dus niet bij een autobedrijf en het liefst hebben deze mensen de auto al een tijdje (dus niet een paar maanden maar een paar jaar). Een kort praatje met de eigenaar en je hebt een idee van wie de auto is geweest en je kan daar wellicht voor jezelf wat (voor)oordelen uit trekken. Dit geeft natuurlijk 0 garanties maar zo deed ik dat :P. Voor mij waren veel vorige eigenaren ook een afknapper. Check bij de RDW even hoeveel deze heeft gehad, 12 vorige eigenaren in 20 jaar zou ik persoonlijk overslaan. Ook import zou ik met een grote boog omheen lopen.

Ik weet niet zeker wat Panda's tegenwoordig doen maar 1350 is volgens mij geen koopje, vooral niet met een vrij korte APK. Wellicht in zeer mooie staat?

Voor de rest heb ik voor de aanschaf van mijn Panda even tips opgedaan wat betreft roest. Kort:

- roest
- roest
- roest op achteras waar de veer zit (omega as volgens mij)

Daar zijn volgens mij topics genoeg over ;).

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Help met Panda kopen

Bericht door Paul4x4 »

best bijzonder als je al onderdelen koopt, terwijl hier lijkt alsof je nog geen Panda hebt.......
kan en wil je dat verklaren?

Gebruikersavatar
Sambal
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mei 2020 11:41
1e Panda-achtige: 1000 CL 1988

Re: Help met Panda kopen

Bericht door Sambal »

Paul4x4 schreef: 05 jun 2020 14:57 best bijzonder als je al onderdelen koopt, terwijl hier lijkt alsof je nog geen Panda hebt.......
kan en wil je dat verklaren?
Mocht deze vraag op mij slaan, jazeker!
Voor de rest heb ik voor de aanschaf van mijn Panda even tips opgedaan wat betreft roest. Kort:
Dus voordat ik er eentje ging kopen hier even rondgelezen, daarna een Panda gekocht ;). Ik hoop dat deze verklaring afdoende is.

Gesloten

Terug naar “Algemeen/Discussie”