Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Krom portier

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
SamRav
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jul 2019 20:22

Krom portier

Bericht door SamRav »

Goedemiddag!

Ik ben sinds een maandje eigenaar van een panda young 1.1 2002 en ben er van de week mee naar Italië geweest (vond het een beetje spannend, maar hij deed het uitstekend!).

Ik heb 'm 1 nacht in Modena geparkeerd op een onbeveiligde parkeerplaats, en toen ik de volgende ochtend terugkwam zag ik dat de linker deur een beetje krom was aan de bovenkant.

Zoals je op de foto ziet steekt (vanaf buiten gezien) de linker bovenhoek een beetje naar buiten. De deur sleut prima en rond het slot loopt 'ie gewoon recht.

In principe dacht ik het geen probleem was, ziet er alleen een beetje raar uit, maar op de terugweg schoot me opeens te binnen dat 'ie nu niet meer waterdicht is. Je kan vanaf boven door de spleet echt naar binnen kijken zegmaar. Ik heb geen garage oid thuis, dus dat zou wel een probleempje kunnen zijn in de regen. Voor nu heb ik 'm aan de bovenkant dicht geplakt met tape, maar dat is niet ideaal natuurlijk.

In eerste instantie dacht ik dat de auto was opengebroken, maar zie geen sporen van een breekijzer, er ontbreekt niets in de auto en ook is ie daar volgens mij niet ver genoeg voor gebogen.
Misschien kan het dat ik de deur te hard heb dicht gegooid, maar dan is het raar dat alleen die hoek gebogen is.

Weet iemand hoe dit zou kunnen, en nog veel belangrijker; weet iemand hoe dit op te lossen valt! Iemand een idee over hoe ik dit kan terugbuigen / waterdicht kan maken?
Bijlagen
rsz_2img_20200710_180554.jpg
rsz_11img_20200710_180550.jpg

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Krom portier

Bericht door Micha D. »

Zoiets gebeurd niet zomaar lijkt me. Ik denk dat toch iemand heeft geprobeerd in te breken of voor 'de grap' het portier heeft open gebogen.

De enige remedie lijkt mij het portier terug buigen, ik zou hem dan open zetten en m'n knie aan de binnenkant zetten op een sterk stuk, dan met m'n handen de raamstijl langzaam naar me toe trekken. Wel je raam open zetten, ander kan daar misschien een ongezonde spanning op komen. Ook zeker even handschoenen aan doen als je een dergelijke kracht zet.

Ik het ergste geval een nieuw portier erin, die kosten ook de hoofdprijs vaak niet.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Krom portier

Bericht door bero »

Precies wat Micha zegt.
Een Panda deur (maar ook andere oude auto's) kun je met je vingertoppen aan de deur hangen en lekker aan hangen en dan krijg je dus dit soort dingen.. Misschien hebben ze net niet genoeg tijd gehad of werden ze gestoord. Denk dat je van geluk mag spreken.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Krom portier

Bericht door PandaVespa »

Wellicht bij schadehersteller vragen of ze het terug kunnen buigen. Die hebben het juiste gereedschap om het netjes te doen. Veel zal dat ook niet gaan kosten. Als het verkeerd gaat doordat net verkeerd kracht zet, ben je verder van huis.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Krom portier

Bericht door Micha D. »

Ik vraag me af wat voor gereedschap ze daarvoor hebben bij een schade hersteller :X.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Krom portier

Bericht door Pinda1000 »

Gewoon je knie tegen de binnenkant van de deur zetten waar het frame van de ruit begint en dan de bovenkant van de deur voorzichtig naar je toe trekken tot de deur weer netjes sluit.....

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Krom portier

Bericht door Pinda1000 »

Micha D. schreef: 11 jul 2020 12:09 Ik vraag me af wat voor gereedschap ze daarvoor hebben bij een schade hersteller :X.
Een knie en twee rechterhanden :P

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Krom portier

Bericht door PandaVespa »

Het is een Panda hè, die moet je zelf gewoon repareren............ ;) .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Krom portier

Bericht door Riddick »

Precies wat Micha D Voorstelt te doen.
Heb vaak zo deuren gecorigeerd.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”