Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
APK... Niet goed...
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Moderator
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000
- Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
- Been thanked: 1 time
APK... Niet goed...
Dag allen,
Vandaag de Panda voor de keuring weggebracht en de roest is toch wat erger dan ik had verwacht. Ik ben al rond een het vragen of het nog te redden is en wat dat gaat kosten. Ik ken gelukkig en hoop lassers, maar de eerste die ik het voorlegde zag er geen heil in. Hoor graag jullie mening. Dit zijn de foto's die ik van de garage kreeg. Zelf nog geen betere kunnen maken. Let op, foto's kunnen schokkend zijn, maar voor de meeste waarschijnlijk niks nieuws...
Dorpel bestuurder.
IMG-20200820-WA0003 by Rick Lieffering, on Flickr
Dorpel passagier
IMG-20200820-WA0002 by Rick Lieffering, on Flickr
Naad wielkast
IMG-20200820-WA0001 by Rick Lieffering, on Flickr
Spreekt voor zich
IMG-20200820-WA0004 by Rick Lieffering, on Flickr
Dus... Hopelijk is dit te fixen anders komt er binnenkort een advertentie voor een donor auto plus onderdelen online. =)
Bij voorbaat dank!
Vandaag de Panda voor de keuring weggebracht en de roest is toch wat erger dan ik had verwacht. Ik ben al rond een het vragen of het nog te redden is en wat dat gaat kosten. Ik ken gelukkig en hoop lassers, maar de eerste die ik het voorlegde zag er geen heil in. Hoor graag jullie mening. Dit zijn de foto's die ik van de garage kreeg. Zelf nog geen betere kunnen maken. Let op, foto's kunnen schokkend zijn, maar voor de meeste waarschijnlijk niks nieuws...
Dorpel bestuurder.
IMG-20200820-WA0003 by Rick Lieffering, on Flickr
Dorpel passagier
IMG-20200820-WA0002 by Rick Lieffering, on Flickr
Naad wielkast
IMG-20200820-WA0001 by Rick Lieffering, on Flickr
Spreekt voor zich
IMG-20200820-WA0004 by Rick Lieffering, on Flickr
Dus... Hopelijk is dit te fixen anders komt er binnenkort een advertentie voor een donor auto plus onderdelen online. =)
Bij voorbaat dank!
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: APK... Niet goed...
Alles is te fixen maar het is wel erg veel gat.....
Die tankband is het makkelijkst op te lossen, die kan je in RVS uitvoering nieuw kopen.
Die tankband is het makkelijkst op te lossen, die kan je in RVS uitvoering nieuw kopen.
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: APK... Niet goed...
Deze roest is niet van 1 jaar. Enigste optie is bv naar schadehersteller cq lasser offertes aanvragen. Goedkoop wordt dit niet nee...........
Kon je de auto nog opkrikken in het midden? Je was laatst nog met remmetje bezig geweest.
Dit is een keuze die je zelf moet maken, alleen jij bepaald het het nog ‘waard’ is.
Ik wens veel wijsheid met je besluit.
Kon je de auto nog opkrikken in het midden? Je was laatst nog met remmetje bezig geweest.
Dit is een keuze die je zelf moet maken, alleen jij bepaald het het nog ‘waard’ is.
Ik wens veel wijsheid met je besluit.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: APK... Niet goed...
Als je eenmaal bezig bent maakt de grootte van het gat niet uit, maar wel hoeveel en waar ze zitten. Zo te zien makkelijke plekjes. Je kunt dit soort roest op meerdere manieren aanpakken. Een schadehersteller heb ik geen ervaring mee en zal vast de duurste optie zijn. Er zijn genoeg budget of APK lassers. In principe als het roest maar weggeslepen is en goed gelast is. Netjes is een beetje bijzaak voor de bodem, want zo vaak kijk je daar niet!
Het is ook zelf te doen. Een beetje lasapparaat, zinkplaat en een slijptol. Zo heb ik dat een keer gedaan (op de oprit van mijn ouders ) viewtopic.php?f=33&t=10131&start=45
Er zijn redelijk wat opties. Afhankelijk van budget, beschikbare midellen en wat je zelf wilt. Probeer zodra je kan meer foto's te maken. Heeft de garage een voorstel gedaan voor lassen of boden ze direct een occasie aan?
Het is ook zelf te doen. Een beetje lasapparaat, zinkplaat en een slijptol. Zo heb ik dat een keer gedaan (op de oprit van mijn ouders ) viewtopic.php?f=33&t=10131&start=45
Er zijn redelijk wat opties. Afhankelijk van budget, beschikbare midellen en wat je zelf wilt. Probeer zodra je kan meer foto's te maken. Heeft de garage een voorstel gedaan voor lassen of boden ze direct een occasie aan?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
-
- Moderator
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000
- Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
- Been thanked: 1 time
Re: APK... Niet goed...
Heb net aan verschillende lassers gevraagd, maar ze zien er eigenlijk geen van allen heil in. De dorpel en bodemplaat zijn behoorlijk verrot. Ik zal nog vragen wat het bij de garage kost, maar ik ben bang dat dat te duur gaat zijn. Zoals het er nu naar uitziet is het einde verhaal.
Re: APK... Niet goed...
als je, zoals al gemeld, een apk-lasser contacteert............die doen het juist om een auto weer door de apk te halenRick Lieffering schreef: ↑21 aug 2020 09:48 Heb net aan verschillende lassers gevraagd, maar ze zien er eigenlijk geen van allen heil in. De dorpel en bodemplaat zijn behoorlijk verrot. Ik zal nog vragen wat het bij de garage kost, maar ik ben bang dat dat te duur gaat zijn. Zoals het er nu naar uitziet is het einde verhaal.
die zien er altijd heil in. een gewone lasser ziet er al snel teveel werk in en niet rendabel
die moet je dus niet vragen, wordt je alleen maar somber van
zoek fff op marktplaats, komen er zo al een paar naar boven
en ja, dat kost geld. de vraag of JIJ het rendabel vindt.
dit is nu net het probleem van de panda. hij is nog niet zo gewild en verdwijnen met bosjes op de sloop, meestal vanwege roest
ben jij er 1 die er 1 redt? wanneer je deze wél laat lassen, kan de auto er weer een aantal jaren tegenaan. daar kan je geen andere auto (dan een andere panda) voor rijden. die zijn allemaal duurder. bovendien moet je er dan weer 1 kopen. kijk eens of je voor die uitgave kan laten lassen. rij je voorlopig wel weer/nog in een Panda
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: APK... Niet goed...
Jeetje.. Heb je vorig jaar geen aantekening gehad daar op? Zoals PandaVespa zegt is dit niet van 1 jaartje..
Maar alles is te doen, en als je kostenbesparend wilt denken, laat je het laswerk doen totdat je aan de toegestaande roest zit (ik geloof dat maximaal 30% van de dorpel rot mag zijn)
Maar alles is te doen, en als je kostenbesparend wilt denken, laat je het laswerk doen totdat je aan de toegestaande roest zit (ik geloof dat maximaal 30% van de dorpel rot mag zijn)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- Joost
- Moderator
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
- 1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
- Locatie: Smilde
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 10 times
Re: APK... Niet goed...
Dat is bij mij ook de reden waarom mijn Pandaatje geschorst op de oprit staat. De kosten om mijn Panda door de APK te sleuren zouden op minimaal 400 euro uitkomen (beunhaas prijzen). Toen ik zelf nog eens onder de auto ben gekropen zag ik nog wel meer plekjes die (nog) geen APK punt waren, maar wel gefixt moesten worden.
Ik vind 't enorm zonde dat al deze autootjes om dezelfde reden naar de sloop gaan. Ik heb daarom besloten zelf te leren lassen. Zodra ik voldoende vertrouwen heb in mijn laskunsten ga ik de Panda onder handen nemen.
Het scheelt dat de mijne een echte hobby-auto is. Hij staat me niet in de weg, en ik ben er niet van afhankelijk voor mijn dagelijks vervoer. het maakt dan ook niet uit als het allemaal wat langer duurt.
Ik vind 't enorm zonde dat al deze autootjes om dezelfde reden naar de sloop gaan. Ik heb daarom besloten zelf te leren lassen. Zodra ik voldoende vertrouwen heb in mijn laskunsten ga ik de Panda onder handen nemen.
Het scheelt dat de mijne een echte hobby-auto is. Hij staat me niet in de weg, en ik ben er niet van afhankelijk voor mijn dagelijks vervoer. het maakt dan ook niet uit als het allemaal wat langer duurt.
-
- Moderator
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000
- Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
- Been thanked: 1 time
Re: APK... Niet goed...
Ik zal even zoeken naar een APK-lasser, bedankt voor de tip!Paul4x4 schreef: ↑21 aug 2020 10:06als je, zoals al gemeld, een apk-lasser contacteert............die doen het juist om een auto weer door de apk te halenRick Lieffering schreef: ↑21 aug 2020 09:48 Heb net aan verschillende lassers gevraagd, maar ze zien er eigenlijk geen van allen heil in. De dorpel en bodemplaat zijn behoorlijk verrot. Ik zal nog vragen wat het bij de garage kost, maar ik ben bang dat dat te duur gaat zijn. Zoals het er nu naar uitziet is het einde verhaal.
die zien er altijd heil in. een gewone lasser ziet er al snel teveel werk in en niet rendabel
die moet je dus niet vragen, wordt je alleen maar somber van
zoek fff op marktplaats, komen er zo al een paar naar boven
en ja, dat kost geld. de vraag of JIJ het rendabel vindt.
dit is nu net het probleem van de panda. hij is nog niet zo gewild en verdwijnen met bosjes op de sloop, meestal vanwege roest
ben jij er 1 die er 1 redt? wanneer je deze wél laat lassen, kan de auto er weer een aantal jaren tegenaan. daar kan je geen andere auto (dan een andere panda) voor rijden. die zijn allemaal duurder. bovendien moet je er dan weer 1 kopen. kijk eens of je voor die uitgave kan laten lassen. rij je voorlopig wel weer/nog in een Panda
Dit is pas de eerste keuring die ik zelf laat doen. Staat voor de rest niks op het vorige rapport en heb ik de garage waar hij gekeurd was nog gebeld om te vragen hoe het met de roest zat. "Valt mee" zeiden ze..bero schreef: ↑21 aug 2020 10:10 Jeetje.. Heb je vorig jaar geen aantekening gehad daar op? Zoals PandaVespa zegt is dit niet van 1 jaartje..
Maar alles is te doen, en als je kostenbesparend wilt denken, laat je het laswerk doen totdat je aan de toegestaande roest zit (ik geloof dat maximaal 30% van de dorpel rot mag zijn)
Ik ga nog wat andere mensen langs, wellicht dat ik hem anders ga schorsen en er zelf met hulp mee aan de slag ga. Moet toch te doen zijn om het te fixen zou je zeggen.
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: APK... Niet goed...
alles is te doen, als je er maar de tijd voor neemt.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
-
- Moderator
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000
- Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
- Been thanked: 1 time
Re: APK... Niet goed...
Dat is inderdaad zo. Het gaat me vooral ook om het budget. Ik zou de Panda echt héél graag willen blijven rijden. Heb er al best wat aan gedaan en het is m'n hobby geworden. Ik zal alle opties overwegen, maar ik moet het wel kunnen betalen. Ik houdt jullie op de hoogte. Morgen ga ik naar een andere monteur, de zoon van mijn zwager die me al vaker met auto's heeft geholpen. Hopelijk kan hij er iets mee. Hij is nu een kever aan het lassen, dus da's een voordeel, maar het moet wel te doen zijn. Echt geen zin om een andere "gewone" auto er voor in de plaats te moeten nemen. Maar goed, we gaan het zien.
Thanks!
- Joost
- Moderator
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
- 1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
- Locatie: Smilde
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 10 times
Re: APK... Niet goed...
De dorpels zijn nog nieuw te krijgen voor een paar tientjes per kant geloof ik. Scheelt een hoop gepruts met zelf buigen.
-
- Moderator
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000
- Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
- Been thanked: 1 time
Re: APK... Niet goed...
Ja ik heb ze gezien inderdaad, maar het probleem zit hem niet alleen in de dorpels. Die zijn ook niet 100%, maar de bodemplaat is ook voor een deel rot. Daarnaast zijn de naden van de wielkasten achter eigenlijk ook gaar. En dat was, heb ik me laten vertellen, best een moeilijk ding om te maken. Het zal best te doen zijn, maar ik weet niet of ik het ga kunnen betalen. Ik ben nog wat opties aan het uitzoeken. Hopelijk komt daar iets uit. Maar ben ook al heel voorzichtig al naar Seicento's aan het kijken. Je moet wat..
- Joost
- Moderator
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
- 1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
- Locatie: Smilde
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 10 times
Re: APK... Niet goed...
Jah, ik heb ook wat "zachte plekjes' zitten bij de wielkasten. Ik denk dat ik er met een schroevendraaier dwars doorheen zou gaan. Da's voor mij ook de plek waar ik het meest tegenop zie. TZT maar beginnen met schuren en slijpen en dan maar zien hoeveel staal er nog over blijft.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: APK... Niet goed...
Die wielkasten zijn eigenlijk een 90 graden hoek die je moet maken in wat plaat en dat erin/of tegenaan lassen. De dorpels zou ik kopen om volledig of in delen te vervangen. De bodemplaat kan je van vlak plaat maken en een beetje buigen. Als je zelf aan het lassen wil gaan, kan je dit desnoods in een weekend klaar krijgen. Als het niet van origineel te onderscheiden moet zijn, zou ik niet rekenen op enkel een weekend.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)