Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Pandaprijzen

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Pandaprijzen

Bericht door Micha D. »

bero schreef: 08 dec 2020 20:13Wat de prijzen betreft, ben ik echt een keer benieuwt naar taxatie rapporten voor classic van meer dan 2000 euro.

Ik denk dat er echt maar weinig van de vraagprijzen overblijft en de bubbel groter is dan de werkelijkheid.
Maar denk dat er niet veel verkopers daar trek in hebben
Ik vraag me zo sterk af waarom jij alles boven de 2000 euro zo onwaarschijnlijk duur vind? Volgens mij besef je je niet dat Panda's gewoon gezien worden als toekomstige klassiekers, waar mensen, voor een goed exemplaar, meer voor over hebben dan sloop prijzen.

Voor veel mensen die een nostalgische auto kopen is 2000 euro helemaal niet zoveel geld, kijk maar naar hoeveel een Kever, 2CV, Mini of wat dan ook kost. Die worden ook niet gekocht omdat ze zo goed, luxe of roestbestendig zijn, en ook lang niet allemaal als investeringsobject, maar gewoon omdat iemand een leuk wagentje voor in het weekend erbij wilt.

Het is niet dat de Panda de enige oude, kleine auto die wat meer waard begint te worden, kijk maar naar een Citroën Visa, Peugeot 104, Fiat Ritmo, Renault 5. Ze worden allemaal zeldzamer, en als resultaat dus duurder.

Ik vind dat hele gelul over die bubbel rondom de Panda een beetje vermoeiend, als je de stijgende prijzen niet kunt verkroppen omdat je het er zelf nooit voor over zou hebben moet je dat niet reflecteren op de rest van de mensen. We hebben het hier niet over prijzen van meer dan 500.000 voor een klassieke auto, daar kan je het gerust over een bubbel hebben.

En stel, stel het zou al een bubbel zijn, die helemaal instort, wat dan nog? De mensen die voor 2500 euro een Panda kopen, die kopen hem ook om te rijden en van te genieten, nou dan is hij over twee jaar nog 1500 waard, so be it. Dan heb je twee jaar met volle teugen kunnen genieten voor 1000 euro.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Pandaprijzen

Bericht door Pinda1000 »

Ik kocht mijn huidige Panda uit 1991 10 jaar geleden met net 28000 km op de teller. De eerste eigenaresse reed er wekelijks mee naar de supermarkt. Van binnen en buiten in hele nette staat, niks versleten, gescheurd, gebroken of afgeragd. Die paar mechanische onderdelen die door het weinige rijden verouderd waren voor een paar euro vervangen. Motortje grote beurt gegeven en na beetje inrijden liep het weer perfect.

Liever dus zo'n auto dan eentje die 4/5 keer zoveel heeft gereden.......

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Pandaprijzen

Bericht door Micha D. »

Even op Pinda inhaken, maar ik heb dezelfde ervaring. Panda uit 1984 met 62k op de teller, dit jaar gekocht. Nog niet extreem veel mee gereden, maar ook de wat langere ritten die ik heb gedaan waren prima, met complimenten van de keurmeester door de APK gekomen. Uiteraard zit er nog wel wat klein werk aan, rubbers aan de ophanging voor zijn wat verdroogd, maar we hebben het dan ook wel over een auto van 36 jaar oud.

Het blijft een oude auto die je koopt, of hij nou uit 2003 is (ook alweer 17 jaar oud!) of uit 1983, daar zul je wellicht wat (achterstallig) onderhoud aan moeten doen, maar ik heb niet het idee dat dat bij een auto met weinig KM's veel meer is dan eentje met 150k op de klok.

Mcb80
Forumgebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2020 22:21
1e Panda-achtige: Young 1999

Re: Pandaprijzen

Bericht door Mcb80 »

Haha nu jullie dit zeggen ga ik alweer twijfelen.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Pandaprijzen

Bericht door PandaVespa »

Als je spreekwoordelijk 2 linker handen hebt, zou ik er aan beginnen.
Als je wat avontuurlijk aangelegd bent, gewoon doen. Een 141 Panda is geen hogere wiskunde qua techniek. Bij grotere klussen is qua arbeid ivm een hedendaagse auto een lachertje.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Mcb80
Forumgebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2020 22:21
1e Panda-achtige: Young 1999

Re: Pandaprijzen

Bericht door Mcb80 »

PandaVespa schreef: 08 dec 2020 21:54 Waarom zoek je specifiek naar een 141 Panda? Vroeger een gehad?
Mijn vader heeft ze een tijd gehad en ik ben er als kind veel mee rondgereden. Zal wel nostalgie zijn. Toen zijn laatste panda van 1999 doorgeroest was, is hij weer teruggekeerd naar zijn oude liefde en heeft hij een 2cv van 1977 gekocht.

Nu ik net zelf mijn rijbewijs heb gehaald, ben ik op zoek naar een auto met karakter. Voor een 2cv voel ik me nog niet zeker genoeg en ik wil eerst wat meer rij-ervaring opdoen. Een fiat panda lijkt mij daarom een leuke eerste auto. Klussen aan een auto heb ik nooit gedaan en ik heb verder geen enkel verstand van auto's. Maar je bent nooit te oud om te leren, ik ben tenslotte ook nog mn rijbewijs gaan halen. 🤭

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Pandaprijzen

Bericht door Robert100HP »

Mcb80 schreef: 22 dec 2020 20:11
PandaVespa schreef: 08 dec 2020 21:54 Waarom zoek je specifiek naar een 141 Panda? Vroeger een gehad?
Mijn vader heeft ze een tijd gehad en ik ben er als kind veel mee rondgereden. Zal wel nostalgie zijn. Toen zijn laatste panda van 1999 doorgeroest was, is hij weer teruggekeerd naar zijn oude liefde en heeft hij een 2cv van 1977 gekocht.

Nu ik net zelf mijn rijbewijs heb gehaald, ben ik op zoek naar een auto met karakter. Voor een 2cv voel ik me nog niet zeker genoeg en ik wil eerst wat meer rij-ervaring opdoen. Een fiat panda lijkt mij daarom een leuke eerste auto. Klussen aan een auto heb ik nooit gedaan en ik heb verder geen enkel verstand van auto's. Maar je bent nooit te oud om te leren, ik ben tenslotte ook nog mn rijbewijs gaan halen. 🤭
Wijze woorden "nooit te oud of te jong om te leren sleutelen " succes met je zoektocht.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Pandaprijzen

Bericht door zwrtw »

Ik vind het hélemaal goed dat 141 Panda's duurder beginnen te worden! Dat voorkomt dat ze bij een versleten koppeling of wat laswerk op de sloop belanden. Het is leuk als er genoeg 141 Panda's over blijven. Dat komt het liefhebbersgevoel én de club ook ten goede. Door wat aandacht in o.a. diverse autobladen voor de (oer)Panda meen ik ook te merken dat mede weggebruikers de (oer)Panda meer weten te waarderen. Ik krijg in ieder geval steeds vaker opgestoken duimpjes.

Misschien is het nu wel de tijd om een redelijke of goede 141 Panda te kopen. Hoe langer je wacht, hoe duurder ze worden. Ik heb meegemaakt als secretaris dat we als club oude Panda's (vrijwel) gratis kregen aangeboden omdat ze niet meer door de APK kwamen, een lekke koppakking hadden of een versleten koppeling hadden. Dat zie ik de laatste jaren helemaal niet meer.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Pandaprijzen

Bericht door bero »

Dus Wijnand, wat je eigenlijk wilt zeggen is dat we als club de richting op gaan van de 500 club. Mensen met een grotere beurs dan wat de gemiddelde Panda rijder heeft...
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Pandaprijzen

Bericht door Erik` »

bero schreef: 28 dec 2020 10:14 Dus Wijnand, wat je eigenlijk wilt zeggen is dat we als club de richting op gaan van de 500 club. Mensen met een grotere beurs dan wat de gemiddelde Panda rijder heeft...
Hahaha, :mrgreen:
Net als de bijbel zijn er 100 en 1 interpretaties mogelijk natuurlijk.

Ik denk de panda club gewoon een panda club blijft.
(ik zie mezelf ook niet zo gauw in een 500 rijden namelijk :wink: )

Maar wat Wijnand schrijft herken ik ook wel.
De vierkante panda begint eindelijk een ietsie-pietsie-beetje exclusiviteit te krijgen.
En dat kan goed te maken hebben met het 40-jarige bestaan en de aandacht van de bladen eromheen.

Dat de panda in prijzen stijgt, is al jaren een trend.
Waar dit ophoudt weet ik niet, maar ik geloof niet dat de panda nu al zijn plafond heeft bereikt.

Als je kijkt naar de 2cv, mini cooper, Renault 4, dan zie je dat die ook allemaal een enorme stijging hebben meegemaakt vanaf het moment dat ze (net als 'onlangs' bij de panda) zo goed als gratis werden aangeboden.

Als ik een loods had, of een grote scheur, dan was ik zelf al wat mooie exemplaren aan het hamsteren geslagen..

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Pandaprijzen

Bericht door Pinda1000 »

De waardestijging van de 141 is alleen maar beter voor het behoudt ervan. De tijd dat je er voor een kratje bier of een fles wijn eentje meekreeg is allang voorbij hoor......

Jammer voor de mensen die alleen maar goedkoop in een klein autootje willen rijden maar daar zijn genoeg vergelijkbare alternatieven voor.

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Pandaprijzen

Bericht door Erik` »

De 169 zie ik tegenwoordig al goedkoper voorbijkomen dan de 141.
Er komt altijd wel weer een andere goedkope kleine auto voor in de plaats.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Pandaprijzen

Bericht door Pinda1000 »

De 169 heeft naar mijn idee (behalve de 100HP en misschien de 4x4) veel minder dat "gevoel" wat de 141 heeft. Als hij kwa uiterlijk er meer op had geleken was het anders geweest

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Pandaprijzen

Bericht door michiel van g. »

Misschien is het wel een idee nu een vroege 169 uit 2003 te kopen. Die zullen snel schaars worden.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Pandaprijzen

Bericht door bero »

Maar het hele punt is, is de prijs terecht.
Ik denk dat als je een nette 141 hebt en laat taxeren, dat de vraagprijzen en taxatiwaarden niet overeen komen.
En dat is met andere auto's zoals 2cv e.d. wel aan de hand.

Maar wat ik meer bedoel te zeggen met wat ik als reactie op Wijnand gaf,
we gaan dus van een low-budget club veranderen in een middel-budget (laten we even zeggen tussen low-budget en 500-budget in) club. En ik denk persoonlijk dat dat niets gaat worden.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”