Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Wiellager achteras, APK afkeur.
Moderators: WelshWitch, sjirafje
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Wiellager achteras, APK afkeur.
Begin april 2021 was de HP weer aan de beurt voor de jaarlijkse APK, er was een moment van twijfel bij de 4 gas test.
Stationair werd de vereiste CO2 waarde moeizaam gehaald, de metaal hydride kat komt nl moeizaam op temperatuur.
CO2 eenmaal goed tweede puntje, wiellager rechts achter geeft een lichte trilling dus afkeur.
Trilling was met een vinger op de achteras te voelen, als het wiel werd rondgedraaid.
Lager werd opgehaald, direct vervangen en de auto goedgekeurd. Dit lager verloor al wat vet maar is nog intact.
Omdat het bij mij toch niet echt lekker zat, ook voor de linkerzijde een nieuwe naaf besteld.
Na demontage bleek dat het binnenste deel van het lager zo uit de kogelbaan viel.
Dus geen speling , geen bijgeluid, maar zo rot als een " mispel ", veiligheid is niet in gevaar gekomen. Een 5 mm dikke stalen borgring verhinderd in alle gevallen dat het wiel eraf zal lopen.
Stationair werd de vereiste CO2 waarde moeizaam gehaald, de metaal hydride kat komt nl moeizaam op temperatuur.
CO2 eenmaal goed tweede puntje, wiellager rechts achter geeft een lichte trilling dus afkeur.
Trilling was met een vinger op de achteras te voelen, als het wiel werd rondgedraaid.
Lager werd opgehaald, direct vervangen en de auto goedgekeurd. Dit lager verloor al wat vet maar is nog intact.
Omdat het bij mij toch niet echt lekker zat, ook voor de linkerzijde een nieuwe naaf besteld.
Na demontage bleek dat het binnenste deel van het lager zo uit de kogelbaan viel.
Dus geen speling , geen bijgeluid, maar zo rot als een " mispel ", veiligheid is niet in gevaar gekomen. Een 5 mm dikke stalen borgring verhinderd in alle gevallen dat het wiel eraf zal lopen.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Wiellager achteras, APK afkeur.
Bijzonder dat dat lager zo rot was!
Wel fijn dat de HP weer goedgekeurd is. Had je een flink stuk gereden op weg naar de keuring?
Wel fijn dat de HP weer goedgekeurd is. Had je een flink stuk gereden op weg naar de keuring?
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
- 1e Panda-achtige: Panda 169 2011
- Been thanked: 4 times
Re: Wiellager achteras, APK afkeur.
Even dit thread weer omhoog halen.
Ik kan het binnendeel van het achterlager er ook uit wippen, en hem er weer in drukken door het lager op de kop te houden, (om zo voldoende ruimte te krijgen).
Is dit lager dan aan vervanging toe?
Het was in ieder geval geen afkeurpunt op de APK.
Maakt ook geen geluid of trillingen merkbaar, wilde wel het lager voorzien van wat nieuw vet.
Ik kan het binnendeel van het achterlager er ook uit wippen, en hem er weer in drukken door het lager op de kop te houden, (om zo voldoende ruimte te krijgen).
Is dit lager dan aan vervanging toe?
Het was in ieder geval geen afkeurpunt op de APK.
Maakt ook geen geluid of trillingen merkbaar, wilde wel het lager voorzien van wat nieuw vet.
- rustigrijder
- Forumgebruiker
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 06 feb 2020 21:16
- 1e Panda-achtige: 169 2005
Re: Wiellager achteras, APK afkeur.
Volgens mij betreft het een open lager dat uit twee schalen bestaat met daartussen een kogelring. Het buitenste schaaldeel komt er inderdaad gemakkelijk af na demontage van de remtrommel, dat lijkt me normaal. Het binnendeel bezit een kunststof schijf die voorkomt dat het vet er uit wordt geslingerd. Als de schalen geen slijtage vertonen kun je de boel reinigen en er nieuw vet in spuiten. Vraag: welk vet? Gewoon kogellager vet of bestaat er een superieur product?Robert100HP schreef: ↑24 apr 2021 22:52 Na demontage bleek dat het binnenste deel van het lager zo uit de kogelbaan viel.
Dus geen speling , geen bijgeluid, maar zo rot als een " mispel "
- rustigrijder
- Forumgebruiker
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 06 feb 2020 21:16
- 1e Panda-achtige: 169 2005
Re: Wiellager achteras, APK afkeur.
Tweede vraag: is dit lager geperst of conisch (in verband met het zelf vervangen)?
Derde vraag: hoeveel kosten twee nieuwe lagers?
Derde vraag: hoeveel kosten twee nieuwe lagers?
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Wiellager achteras, APK afkeur.
@ Helhond, geen idee bij het nieuwe SKF lager kreeg ik de kogelbaan er niet uit.
Dus er zal wel enige vorm van slijtage aanwezig zijn.
@ Rustige Rijder, kosten ex montage ex btw bij de garage voor een onbekend merk lager € 90.-,
kosten voor 1 lager incl btw merk Ridex te bestellen bij Autodoc vanaf € 25.
Let wel op welk lager je besteld met EPS en ABS of alleen ABS of geheel zonder ( magneet ring )
Vervangen is bij een auto met trommel remmen achter, erg simpel wiel en trommel eraf.
Met dop 34 en een T stuk met een flinke buis ( of een slagtol )draai je de zelf borgende moer los.
Dan kun je de naaf met lager zo van de as nemen, beetje vet op de as nieuwe lager erop.
Dikke platte ring niet vergeten, moer erop en natrekken met 165 Nm, de bevestiging is cilindrisch.
Dus er zal wel enige vorm van slijtage aanwezig zijn.
@ Rustige Rijder, kosten ex montage ex btw bij de garage voor een onbekend merk lager € 90.-,
kosten voor 1 lager incl btw merk Ridex te bestellen bij Autodoc vanaf € 25.
Let wel op welk lager je besteld met EPS en ABS of alleen ABS of geheel zonder ( magneet ring )
Vervangen is bij een auto met trommel remmen achter, erg simpel wiel en trommel eraf.
Met dop 34 en een T stuk met een flinke buis ( of een slagtol )draai je de zelf borgende moer los.
Dan kun je de naaf met lager zo van de as nemen, beetje vet op de as nieuwe lager erop.
Dikke platte ring niet vergeten, moer erop en natrekken met 165 Nm, de bevestiging is cilindrisch.
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Wiellager achteras, APK afkeur.
Foto's voor de duidelijkheid.
Bij nieuwere Panda's word op deze manier ook een te lage banden spanning of lekke band
gedetecteerd. .
Je vervangt dus lager en naaf in een keer.
Op deze foto is de magneetring zichtbaar, vanaf deze ring neemt de ABS, ESP sensor zijn signaal af.Bij nieuwere Panda's word op deze manier ook een te lage banden spanning of lekke band
gedetecteerd. .
Je vervangt dus lager en naaf in een keer.
- rustigrijder
- Forumgebruiker
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 06 feb 2020 21:16
- 1e Panda-achtige: 169 2005
Re: Wiellager achteras, APK afkeur.
Dank voor je reaktie. Bij het 'reguliere model' 169 bevindt het lager zich in de trommel, zodat er geen flens wordt vervangen. Ik vroeg mij af of dit lager door de hobbyist is te vervangen of dat er speciale apparatuur benodigd is.
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Wiellager achteras, APK afkeur.
Lees mijn eerdere tekst, je kunt het zelf niet twijfelen maar lekker doen
Het bespaart je een hoop geld, zie onderstaande link, SO SIMPLE
https://www.youtube.com/watch?v=SHybOVsuhMY
Het bespaart je een hoop geld, zie onderstaande link, SO SIMPLE
https://www.youtube.com/watch?v=SHybOVsuhMY
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Wiellager achteras, APK afkeur.
Naaf en lager bestel en vervang je als een geheel. Je zou het oude lager er ook uit kunnen persen.rustigrijder schreef: ↑11 jun 2021 10:26 Dank voor je reaktie. Bij het 'reguliere model' 169 bevindt het lager zich in de trommel, zodat er geen flens wordt
vervangen. Ik vroeg mij af of dit lager door de hobbyist is te vervangen of dat er speciale apparatuur benodigd is.
Als je maar over een pers beschikt dan nog wegen tijd en arbeid ( lees zwaar geklooi )niet op tegen een
complete set. Een los lager zonder ABS ring en borgmoer heeft een prijs van €21, een wielagerset ( afdekkapje, borgmoer en naaf met reeds ingeperst ABS lager doet rond de € 25. Ik ben nu bezig met de voorwiel lagers, de naaf krijg ik er met mijn 4 tons pers wel uit het lager. Om het lager uit het lagerhuis te persen was een 20 tons pers nodig en die beste man vraagt heel logisch €10,- per uitgeperst lager. Breng je de Panda naar een garage dan ben je € 100 aan arbeidsloon en €180 aan lagers kwijt ex btw. Bestel je op AutoDoc dan ben je incl verzendkosten € 65 a 70 incl btw kwijt en dat is serieus geld.
https://www.youtube.com/watch?v=SHybOVsuhMY klik bij YouTube op akkoord om de video te bekijken.