Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door Robert100HP »

Het is vrij simpel, als particulier kun je je beroepen op het consumentenrecht. D.w.z. als een klacht niet binnen de garantie is verholpen/opgelost hij gewoon doorloopt. Elke leverancier van welk product ook, is aansprakelijk voor het deugdelijk functioneren van het geleverde. Zo ook jou dealer hij is in deze het aanspreekpunt, niet Fiat Nederland.
Wat te doen stel een klachtenbrief op copiër deze en behoud een zelf een copie, verstuur deze vervolgens aangetekend
met de optie retour bericht. Waarom een retour bericht, dit geeft jou het bewijs van ontvangst van de brief door de dealer. Verder kun je nog een klacht in dienen bij de geschillencommissie van de Bovag kost dacht ik 75 euro die je echter terug krijgt als je in het gelijk word gesteld.
Google anders eens op consumentenrecht zodat je enig inzicht krijgt wat de mogelijkheden zijn.

Grtz Rob

zealot
Forumgebruiker
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 sep 2009 21:01

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door zealot »

Bedankt,

Ik ga actie ondernemen

jeroen-citroen
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 apr 2007 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door jeroen-citroen »

Heeft verder weinig met consumenten recht te maken. Een klacht die binnen de garantie termijn gemeld is moet ook buiten de garantie termijn nog steeds kosteloos verholpen worden.

Als je eea zwart op wit hebt zal de dealer verplicht blijven om een oplossing te zoeken en dan bedoel ik niet een andere auto kopen..
Als het niet gaat zoals het moet....Dan moet het maar zoals het gaat

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door Robert100HP »

Een garage is wel zo slim om dit soort zaken niet op papier te zetten.

Grtz Rob

jeroen-citroen
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 apr 2007 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door jeroen-citroen »

En dat is dus voor mij de rede dat ik de gemaakte afspraak na een klachten melding zelf schriftelijk (per mail) bevestig en om een leesbevstiging vraag. Even uitprinten en je hebt je bewijs in handen.

Heeft bij mij goed gewerkt toen ik een rotte ford had waar de dealer niks meer mee wilde doen. Rechtsbijstand verzekering was blij met de prints van de mails en ik heb uiteindelijk mijn reparatie gekregen zoals het moest (rotte kokerbalk binnen de caroseriegarantie)
Als het niet gaat zoals het moet....Dan moet het maar zoals het gaat

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door Robert100HP »

Dan ben je zeker slimmer bezig dan de meeste autokopers/bezitters die alleen maar vertrouwen op de blauwe ogen van de werkplaatschef(fin). (Even off topic) Ik heb jaren terug een akkefietje gehad met een inmiddels failliete Fiat dealer Broedelet, een 2 oude Panda aangeschaft voor mijn vrouw. ANWB gekeurd, 6 maanden Bovag garantie en bij de aankoop 2 jaar extra garantie bijgekocht. Voor aflevering zouden alle door de ANWB geconstateerde gebreken worden gerepareerd. De auto moest in de 7 de maand voor een beurt terug, bij het inleveren van de sleutel vergeten te melden dat er extra garantie was bij gekocht. Tot mijn verbazing kregen wij een rekening van ruim 900 gulden gepresenteerd. Wat bleek bijna alle opmerkingen en reparatie adviezen geconstateerd door de ANWB waren nu wel gerepareerd. Reactie op het melden dat er 2 jaar garantie was bijgekocht leverde een pittige discussie op, ik had dit van te voren moeten melden. Nu konden ze er weinig mee en verwachtte in feite dat ik de rekening geheel zou betalen. De dealer haalde vervolgens bakzeil nadat ik het keuringsrapport naast de garagerekening had gelegd. De rekening werd terug gebracht tot iets minder dan 300 gulden!!

IK zie vaak van die adviezen op het forum voorbij komen van " koop garantie bij" maar neem nu van mij aan je wordt genaaid (excusee) waar je bij staat. Kort om slim bezig. Broedelet is nu Fivan geworden.

Grtz Rob

jeroen-citroen
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 apr 2007 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door jeroen-citroen »

Tja daar noem je inderdaad een goed voorbeeld van hoe ze je pakken. Ik heb in de fietsenhandel gezeten en ben daar een stuk wijzer door geworden. Helaas gaat het niet altijd zo eerlijk als je zou verwachten
Als het niet gaat zoals het moet....Dan moet het maar zoals het gaat

Noradnaja
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mar 2014 19:44
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Dynamic 2009
2e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Edizione Cool 2011

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door Noradnaja »

Ja uiteindelijk zijn de autobedrijven allemaal wel boefjes :twisted: .
Als je jou auto wilt inruilen, dan is het merk, model of kleur niet echt courant :no: , en moet je dus genoegen nemen met een lage(re) inruilwaarde :yes: .
Dan koop je een auto van bijvoorbeeld 2012 met 20.000 op de klok.
Afleverkosten 595 Euro :shock: , daarvoor krijgt u APK, distributieriem indien nodig, een halve tank brandstof en een poetsbeurt.
Ruim 1300 gulden voor een poetsbeurt en een halve tank peut, is aan de pittige kant :? .

Nu weer even on-topic:
Wellicht ga je toch aan het kortste eind trekken en gaat het altijd geld kosten ): .
Misschien ook een idee om aan een ruilmotor te denken. :?:
Beter veel te duur, dan niet te koop

If you can dream it, i can make it

spierings69
Forumgebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mar 2019 13:48
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.1 Actual 2009
Has thanked: 2 times

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door spierings69 »

Hallo, een beetje laat maar wil jullie deze toch niet onthouden. Mijn Panda 2011, 69pk met 18000km op de teller vertoonde op een gegeven moment exact dezelfde kuren. 's Morgens Starten met rookpluim, poffen enz. Ik heb daarop de bougiekabels gecontroleerd en een aantal stekkertjes waar ik bij kon losgehaald en voorzien van WD40. Dit alles geen resultaat. Ik heb op enig moment het luchtfilterhuis verwijderd van het gasklephuis en zag tot mijn verbazing nogal wat slutge op de gesloten gasklep liggen. Gelet op het gering gereden aantal kilometers in 9 jaar tijd was dat niet echt vreemd ondanks dat de auto bij elke APK zijn jaarbeurt kreeg met bijbehorende oliewissels. Bij mijn universeel garage is de motor uitgelezen en werd een foutcode met betrekking tot het gasklephuis geregistreerd. Op mijn verzoek is de carter ventilatieslang doorgeblazen en is het gasklephuis i.p.v. te reinigen, preventief voor een nieuw exemplaar (€100) vervangen en ingeregeld. Tot op heden heb ik bij de koude start geen witte rook en bijbehoren ploffen meer gehad...

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door Riddick »

Korte afstanden rijden is niet goed voor een motor, olie komt dan nooit goed op temperatuur.
Ook de condens uit de motor verdamp dan niet en verzameld in de carter-pan, je krijgt dan ook Majo onder de vuldop.

Gewoon regelmatig een rit maken van een paar uur aan 1 stuk, om de motor de kans te geven om alle aanwezige condens te verdampen.
Op een lange rit wordt de olie heter dan 100º waardoor aanwezig water gaat verdampen, de motor mag best wel eens hard moeten werken, is goed voor hem.

Het is een beetje het "zachte heelmeesters maken stinkende wonden" verhaal. ;)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”