Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

zealot
Forumgebruiker
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 sep 2009 21:01

Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door zealot »

Wij hebben sinds 2010 (eind 2009)een nuova Panda in de Sempre uitvoering(lekker luxe dus)

Ten alle eerste:
Geen enkel comentaar want in zijn prijsklasse is het een redelijk luxe en ruime auto voor een (klein)gezin. Wegenbelastingvrij, zuinig wij zijn er heel erg blij mee en ga zo maar door.

maar toch:Echter hebben wij een wat moeilijk te grijpen probleem.
Sinds dat de auto ongeveer een half jaar oud was gaf hij bij het starten een rookpluim uit de uitlaat en liep hij zeer onregelmatig (3cylinders) wat snel weer verdwijnt.
Wij zijn hier natuurlijk direct voor terug geweest bij de dealer.

Ondertussen zijn we nu bijna 1-1,5 jaar verder en de auto is al 5-6 keer terug geweest voor dit bevengenoemde probleem. Het probleem is dat het sporadish is (soms zo ochtenden achter elkaar zo helemaal niet.) Bij de dealer kunnen ze niets ontdekken, geen afwijkende waardes, "stappenplannen" gevolgd etc etc.

Vervangen van onderdelen doen ze als er daadwerkelijk een defect is.
De garantie verloopt bijna, en we hebben een zeer vervelend gevoel over de auto (al heeft hij ons nooit laten staan) maar ja, het is het gevoel. En het feit dat hij zo nu en dan (bij starten, vooral sochtends ) ploft hoort natuurlijk gewoon niet.

De dealer wil het evt comersieel oplossen door een nieuwe overjarige Nuova aan te bieden in soortgelijke luxeuitvoering, maar dan mag ik wel grof geld bij gaan betalen, dat vindt ik niet fair.
Terugnemen begint hij niet aan, dat kan niet.
Opkopen wil hij wel , maar dan hebben we een afschrijving van 4000-5000 euro. |:|

citaat:

" Wij merken niets, we hebben alle waardes uitgelezen, geen rare waardes, hij heeft er 5 keer gestaan een keer is hij ook 3 dagen gehouden, niets gemerkt. "

" er zijn er 100 afgeleverd, 2 met een probleempje, jullie probleem is geen fat op te krijgen, jammer"

Komt er eigenlijk op neer (in het net): Ik en mijn vrouw zijn gek.
Ik zie geen spoken , wel soms een rookpluim uit mijn 1,5 jaar oude panda van 11000euro. jammer.

Ik wil graag deze auto inleveren, vertrouwen in deze auto is een beetje(misschien onterecht)wat geschaad. Ik wil niet nu ik hem bijna heb afbetaald weer een schuld, lening aan gaan voor een nieuwe overjarige die ik voor 11000 euro moet gaan aanschaffen met een schijterige inruil waar je schuld weer oploopt naar ruim 6500 euro

Wat kan ik hier mee?
Wie heeft dit wel eens meegemaakt?
Hoe is dit opgelost?
Wat is jouw mening?

grijze275
Forumgebruiker
Berichten: 246
Lid geworden op: 29 sep 2011 20:51

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door grijze275 »

Ik zou 2 jaar garantie bijkopen en misschien een keer een andere fiat dealer er na laten kijken,En volgens mij kun je ook de auto door de rdw laten nakijken maar weet het niet zeker

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door bero »

Vervelend zo'n ervaring! Wat zegt Fiat Nederland hier over?
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

markv
Forumgebruiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2012 14:41

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door markv »

Hoi,

Jammer dat je zo'n " pech" hebt met je auto.
Wijzelf hebben ook een Sempre uit 2010, soms bij starten ook wel eens problemen gehad.
Soms wilde hij niet starten en het ploffen komt me ook bekend voor echter de rookpluim niet.
Lijkt me een probleem van de brandstofpomp en advies om die eens na te laten kijken.
Dit probleem doet zich ook wel eens voor bij VW ( waar ik werk) en word meestal opgelost door brandstofpomp te vervangen.
Mbt reactie van de dealer is een beetje kort door de bocht en duidelijk verhaal van de moderne monteur.
Computer, waardes uitlezen -> is normaal dus niks aan dehand.
ga gewoon eens langs bij een andere dealer en kijk eens of ze daar een oplossing hebben, meestal deot een " oude" monteur wonderen.
Bij onze Panda heb ik diverse zaken zelf gecontroleerd, nwe bougiekabels gemonteerd, timing brandstof veranderd en luchtaanpassing.
Inmiddels nog veel meer aangepast en ik heb geen probleem meer.

Succes en houd ons op de hoogte

Gebruikersavatar
sailorappie
Forumgebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 26 feb 2011 21:33
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic Sky 2004
2e Panda-achtige: Opel Zafira 2.2 elegance 2001
Locatie: Bedum(Groningen)

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door sailorappie »

Pas op die garage is je aan het bespelen om goedkoop aan je auto te komen en jou weer een duurdere in je haar te smeren.
Wat je kunt doen is Fiat Nederland bellen(importeur) en dan het verhaal ophangen dat je vaag geholpen wordt bij die garage(moet het wel een dealer zijn) En dat je het gevoel krijgt dat je een poot wordt uitgedraaid als ze dan aanbieden om hierover te gaan bellen met jouw garage dat zeker doen, Je speelt ze mooi tegen elkaar uit op die manier.
Ik heb dit 2 jaar geleden met mijn Opel Zafira gehad en mijn dealer werd toen even teruggefloten,Ik had vage klachten in de electronica en was niet van plan om te betalen voor het uitwisselen van componenten die niet de oorzaak waren er is uiteindelijk een nieuwe hoofdstuurcomputer in gekomen(dit was de oorzaak) nadat diverse sensoren,abs computer al vernieuwd waren.
Resultaat alle electronica nieuw in de auto en alleen de hoofdstuurcomputer betaald was 1000 euro exclusief(dus al duur genoeg)
Jij hebt nog garantie dus tijd voor actie gelijk de importeur bellen en kijken wat de mogelijkheden daar zijn.

Grt, Appie

rednoise
Forumgebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 feb 2011 18:58

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door rednoise »

Ik heb ook een sempre uit 2011
We hebben er nu 20000 mee gereden
Soms start hij moeilijk soms hoog stationair 1500 tpm
Soms lijkt t 3cil lopen
Bijna altijd met de koude start roken hele pluimen witte rook maar oliepijl blijft goed
Heel raar 2 x bij dealer geweest niks mis is t antwoord

Gebruikersavatar
bloemie
Forumgebruiker
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2011 21:18
1e Panda-achtige: emotion 1.2 2009
Locatie: anna paulowna

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door bloemie »

rednoise schreef:Ik heb ook een sempre uit 2011
We hebben er nu 20000 mee gereden
Soms start hij moeilijk soms hoog stationair 1500 tpm
Soms lijkt t 3cil lopen
Bijna altijd met de koude start roken hele pluimen witte rook maar oliepijl blijft goed
Heel raar 2 x bij dealer geweest niks mis is t antwoord

als ik het zo lees herken ik mijn panda met koude start ,roffelt ook wat.

je denkt he lekke uitlaat maar eigenlijk is het ook zo weer weg.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door Robert100HP »

Is het echt lopen op drie cilinders of sputteren. Trek er eens een bougiekap af, start de motor en vergelijk het geluid. Draai anders alle bougies er eens uit vergelijk ze kort na de koude start en na een rit op kleur, beige/bruin is altijd goed, wit of zwart nader onderzoek nodig. Of zet de motor uit en start opnieuw is het weg niets aan doen Panda eigen.
Lichte witte pluimen zijn gewoon condens, niets aan de hand. Zakt het koelvloeistofniveau en stijgt het oliepijl dan is de koppakking lek. Een lekke koppakking is niet echt een Pandakwaal.

Gebruikersavatar
jeepee
Forumgebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 mar 2011 20:36

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door jeepee »

@topicstarter:
Omschrijf eens precies je koudstart-procedure!
Precies opschrijven hoe je je auto start met koude motor.

Ps: ik neem aan dat het optreedt bij een koude motor?
Panda 1.2 Edizione Cool 2007 - Renault Clio IV dCi 2018

zealot
Forumgebruiker
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 sep 2009 21:01

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door zealot »

Oud topic, maar ik reageer toch maar even.

Hij is tussentijds nog 3/4 keer terug geweest. Niets te vinden.
Er is nog een zwaardere accu ingezet.
Ik heb de afspraak gemaakt een aantal maanden het oliepijl, vloeistofpijl en de benzineconsumptie in de gaten te houden. Hier waren ook geen gekke dingen op te merken.

Garantie is inmiddels verlopen, er is aangegeven dat ik kon verlengen, ze zouden hier over bellen, niet gebeurd en we zijn al 2/3 maanden verder.

Ik rijdt niet veel met de auto ( lees bijna nooit) mijn vrouw rijdt er voornamelijk in.

Het is bij een koude start, slecht lopen, pluimpje , volgends mijn vrouw ook wel eens voor het stoplicht dat hij in toeren zakt en smoort. Erg jammer, zeker als ze bij de dealer jouw panda ook een probleemauto noemen.

" probleemauto komt bij de panda niet veel voor" ik heb er wel 100 verkocht en deze 1 e geeft problemen.

Er is nog voorgesteld het economisch op te lossen. Moest er 7000 bij een nieuwe panda, maar 1: dat geld heb ik niet 2: ik vindt het niet fair want ik loop al 1,5 jaar te rommelen met de nieuwe auto! En ja als er niets is kunnen we het ook niet repareren. Weet u het wel zeker? (Dan komen er een hele waslijst tips en do's en dont's) ik heb een redelijke technische ondergrond ( motorfietsen zijn mijn hobby) en ik weet zeker dat dit niet hoort met een (nieuwe ) auto.

Ik heb een saxo met 250.000 km gehad van 17 jaar oud die heeft dit soort dingen nog nooit gedaan.
Toch niet een gekke verwachting dat een nieuwe auto voor meer dan 10.000 euro het gewoon goed doet?

De dealer bellen dus?
Ik heb inmiddels geen garantie meer!

Verder klinkt dit allemaal zuur, maar we hebben erg veel plezier van de auto super bakkie, alleen dit probleem baat ons gewoon zorgen in de zin dat hij er een keer mee ophoud / enorme schade ontstaat

zealot
Forumgebruiker
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 sep 2009 21:01

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door zealot »

jeepee schreef:@topicstarter:
Omschrijf eens precies je koudstart-procedure!
Precies opschrijven hoe je je auto start met koude motor.

Ps: ik neem aan dat het optreedt bij een koude motor?
Stoel goedzetten, sleutel in het contact, koppeling in starten.

Soms hebben we het rare euvel, niet altijd dat maakt het ook zo lastig voor ons, de dealer willen zien, en geloven mij blijkbaar niet, als ze hem uitlezen : niets te zien

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door rp-panda »

Hallo Zealot,

Naar probleem heb je, hoewel het het gebruik niet echt lijkt te hinderen. De tips van Robert geven aanwijzingen of het een brandstofprobleem, een ontstekingsprobleem of een vochtprobleem is. Naast een technisch lijkt het ook een juridisch probleempje te worden. Heb je rechtsbijstand? Volgens mij heb je genoeg bewijs dat dit al jaren speelt, dus ruim binnen de garantie in behandeling was. Het komt er op neer dat je de dealer moet dwingen om het op te lossen. Dat het een probleemauto is, is geen excuus, er is altijd een oorzaak te vinden door een goede monteur, want een auto is geen quantumfysica. Je kunt het Juridisch loket bellen/mailen voor advies, maar het komt er denk ik op neer dat je een aangetekende brief moet sturen met wat je van de dealer verwacht en een redelijke termijn voor hem om die oplossing uit te voeren.

Gebruikersavatar
bloemie
Forumgebruiker
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2011 21:18
1e Panda-achtige: emotion 1.2 2009
Locatie: anna paulowna

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door bloemie »

onze panda heeft het toch ook bij vlagen ,plofje en niet lekker lopen ,en vooral witte rookpluimjes.

is de auto warm loopt het prima

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door exprezzo »

ik heb eens gelezen over een lekkende uitlaatklep.
dat wil zeggen dat deze niet 100 procent afsloot,waardoor er mengsel(benzine/lucht)onverbrand in de uitlaat terechtkomt.
dit kun je nooit aan de computer uitlezen.
om het echt zeker te weten,moet je cilinderkop er af...
let op,dit is theorie he!
succes.
grt exprezzo.

zealot
Forumgebruiker
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 sep 2009 21:01

Re: Panda 2010 "plof" probleem, dringend advies gevraagd

Bericht door zealot »

Binnenkort maar contact opnemen....

Het is sporadisch, maarja t zit me gewoon niet lekker.
Rechtsbijstand wel een keer gebeld, die geven aan dat ik de dealer in de gelegenheid moet stellen het probleem op te lossen.

Leenauto mee, en dan de monteur mijn auto mee naar huis kwam ik achter. Om hem uit te proberen.
Ik ben er niet bij en ik weet dus ook niet wat deze monteur doet met mijn auto na werktijd en in het weekend.
Zat me ook niet lekker.

Ik weet me slecht raad.
Ene kant ben ik blij en trots op mijn pandatje, anderzijds heb ik er geen lekker gevoel bij.
Het is onze eerste nieuwe auto, en wij zijn er als gezin ook afhankelijk van voor een deel( enigste auto) en wil ik gewoon een goede.

Inruilen kost + 6000/7000 euro er weer bij. Hebben we niet, maar lijkt me ook niet echt de bedoeling.
Auto kopen was een investering in iets nieuws/ goeds!.?

Dealer heb ik al veel gesprekken mee gehad, en ik ben er veel geweest, ze werken ook wel mee, bereik ik dus niets mee. Luistert de importeur wel? Dan bel ik deze.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”