Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Draagarmrubber vervangen

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

grass_bas
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mei 2010 21:22

Draagarmrubber vervangen

Bericht door grass_bas »

Tijdens het vervangen van mijn remschijven en remblokken zag ik dat ik een behoorlijke speling heb op mijn draagarmrubbers, zowel links als rechts.

De draagarmrubber:
Afbeelding

De draagarmrubber in een schema:
Afbeelding

Zowel links als rechts zal de draagarm eraf moeten, de oude rubber eruit halen en de nieuwe erin persen.
Tenslotte alles terug monteren!

Heeft hier al iemand ervaring mee? En heb je nog wat nuttige tips, waar ik rekening mee kan/moet houden, die het werk wat aangenamer maken?

Alvast bedankt!
Fiat Panda - 2004 - 1.3 JTD - 4,2/100

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door Robert100HP »

Een paar tips: beschik je thuis of op je werk over een zware bankschroef,hydraulische pers en een brander dan kun je gerust aan de slag. Met een pers gaat het het gemakkelijkst al is een kant van de arm lastig in te spannen.
Draagarm rubbers hebben een krimp passing, leg eerst de nieuwe rubbers enkele dagen in de vriezer - 18 graden of kouder.
Verhit met een brander die zijde waar het rubber uit moet en druk het rubber er uit kleine dop boven grote dop onder.
Je kunt ook twee ringen van dikwandige buis gebruiken, deze ringen hebben dan een verschillende diameter. De kleinste moet een diameter hebben die iets kleiner is (1 mm) dan de diameter van het rubber. De ander moet een grotere diameter hebben dit geldt ook voor de doppen. Denk aan dop 32 mm voor boven en dop 42mm voor onder. Schuur als de rubbers er uit zijn de binnen zijde van de passing iets op met heel fijn schuurpapier. Haal nu de rubbers een voor een uit de vriezer en verwarm dat deel van de draagarm waar het rubber in moet. Pers nu het koude rubber in de verwarmde draagarm koel de draagarm in een emmer koud water en ga verder met de volgende.

DE RUBBERS ER IN OF ER UIT SLAAN LEVERT ALLEEN MAAR ELLENDE OP EN IS ZONDE VAN TIJD EN GELD!!!!!!

Kijk ook even of een nieuwe draagarm goedkoper is zie deze link: http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd" onclick="window.open(this.href);return false; ... ousPage=lr

Of maak een afspraak met een willekeurige garage jij doet het voorwerk (de draagarmen demonteren) en zij verwijderen en persen de nieuwe rubbers er in. Zo bespaar je veel geld op de de-en montage.

Grtz Rob

grass_bas
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mei 2010 21:22

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door grass_bas »

Ik heb afgelopen weekend de draagarm rubbers vervangen. Ik heb hier een aantal foto's van gemaakt en ik zal een beschrijving maken, zodat voortaan iedereen dat kan! De draagarm rubbers waren op mister-auto.nl slechts 11 euro per stuk. Vervolgens een uurtje per kant klussen en klaar is kees!

Afbeelding

Links de oude rubber, deze was al behoorlijk versleten en bestond ondertussen al uit 2 delen. Rechts de nieuwe!
Fiat Panda - 2004 - 1.3 JTD - 4,2/100

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door Robert100HP »

Bij welke km stand zien ze er zo uit?

Grtz Rob

grass_bas
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mei 2010 21:22

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door grass_bas »

Hij begon bij 175.000 flink te bonken, en bij de 180.000 heb ik ze vervangen.
Fiat Panda - 2004 - 1.3 JTD - 4,2/100

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door Robert100HP »

PFFFfffftttttt ik zit nog onder 50.000, maar die uitleg met foto's blijft interessant.

Grtz Rob

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door rp-panda »

Bij mij zijn ze bij 55000 km al vervangen (niet de rubbers maar de draagarmen). Goed, ik hou wel van een vlot bochtje en tijdens woon-werk passeer ik oneindig veel verkeersdrempels en rotondes, maar die neem ik wel rustig. Door dat akkefietje heeft mijn Panda de titel "mijn beste auto ooit" niet van mijn Cinquecento over mogen nemen.

Harry
Forumgebruiker
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jul 2008 23:52
Locatie: Amsterdam

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door Harry »

Met de apk van vorig jaar zijn bij mijn panda,ook de complete draagarmen vervangen
Want de fusee kogels hadden ruimte en de rubbers waren niet zo best meer,en dat terwijl er nog maar net 37000 km op de teller stond
Het is toch niet normaal dat ze maar zo kort mee gaan
Ik heb nu in die 5 jaar dat ik de panda heb (heb hem vanaf nieuw) meer kosten gehad dan,toen ik in mijn oude 5 serie reed (heb ik het niet over het onderhoud maar wat er allemaal is vervangen/stuk is gegaan)
Dacht koop een nieuwe heb ik weinig kosten,maar helaas dat is anders gelopen.

Harry
Panda Edizione Cool 2008 New Orleans Blue

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door Robert100HP »

Schiedam kent wegen die je het beste met "middeleeuwse" karren paden kunt aanduiden. Maar zou het niet kunnen liggen
aan de producent van de draagarmen/rubbers, komen de bouwjaren van de Panda,s misschien overeen. E.a zou dan te herleiden zijn niet dat je er wat aan hebt.

Grtz Rob

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door rp-panda »

Dat van dat bouwjaar viel mij ook op. Die van mij was ook uit 2008 en ik heb hier nog iemand gezien die ook eentje uit 2008 had en ze ook al vroeg moest vervangen. Ik heb er inderdaad niets meer aan en Harry ook niet, maar als er genoeg over gesproken wordt zou er een terugroepactie van kunnen komen.

Gebruikersavatar
smartkid1964
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:22
1e Panda-achtige: 500 X
Locatie: lelystad

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door smartkid1964 »

Wij hebben gisteren na klachten als bonken en een geluidje de draagarmen moeten vervangen bij 189.899 km en daar heb ik vrede mee de kosten waren incl kleine buurt €562 ,- lijkt mij ook redelijk.
wij hebben de panda in 2004 nieuw gekocht gemiddeld rijden we er 20.000 km per jaar mee en hebben NOOIT problemen, we hebben zo'n beetje heel Europa gezien ,reizen weleens met dakkoffer en 4 volwassen erin na zuid frankrijk en we rijden niet achteraan hoor ;-) wat ik wil vertellen is dat we uitermate tevreden zijn en de verkoop van de auto alleen maar uitstellen niet goed voor economie en automarkt maar wel voor onze portomonee ;-)

Gr Bart
Fiat Panda 1.2 Emotion 2004 sky dome en airco l.m velgen 148.000 km (13-02-2012) Panda verkocht met 275 000 km op de teller nu eigenaar van een 500X

benjo
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jul 2017 11:36
1e Panda-achtige: type 1.2 bj 2010

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door benjo »

Ook ik ga de draagarm rubbers vervangen binnenkort (zijn ze ook aan toe ) .

Maar op de draagarm zit ook een fuseekogel en die kan ik nergens op het internet vinden zodat ik die ook kan gaan vervangen
Weet iemand waar ik die kan bestellen op internet zie foto welke fuse ik bedoel
het is voor een panda classics van het bj 2010Afbeelding


Hoor graag

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door bero »

Nou als ik google op fuseekogel fiat panda 169 kom ik er toch wel een aantal tegen.. (ook naar doorklikken kom ik er gewoon aan)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door PandaVespa »

Wat kost een complete arm met nieuwe rubbers en kogel eigenlijk?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

benjo
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jul 2017 11:36
1e Panda-achtige: type 1.2 bj 2010

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door benjo »

bero schreef: 03 okt 2020 17:20 Nou als ik google op fuseekogel fiat panda 169 kom ik er toch wel een aantal tegen.. (ook naar doorklikken kom ik er gewoon aan)
Hallo Bero
Als je dan een linkje voor me hebt .(ik zal wel een andere google hebben dan :rofl: )
Want ik vind ze niet voor een panda 169 die op de draagarm zitten

En ik zoek al een tijdje naar de losse fuseekogel ik vind dus alleen maar nieuwe draagarmen kompleet met fuseekogel en nieuwe draag arm rubbers gemonteerd .En ik zoek alleen de losse fuseekogel

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”