Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Vervangen schokbrekers

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
ratz2671
Forumgebruiker
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 apr 2015 06:57
1e Panda-achtige: 1.3 JTD Dynamic 2005
Locatie: Friesland

Re: Vervangen schokbrekers

Bericht door ratz2671 »

Het vreemde is dat de auto na het induwen van deze, gewoon na een klein 'naschokje' stilstond, dus we dachten dat het wel mee zou vallen.
We merkten dat de schokdempers niet meer goed werkten als je een verkeersdrempel of in/uitrit op/af ging...leek wel een hobbelpaardje :P

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Vervangen schokbrekers

Bericht door Robert100HP »

Soms zie je wanneer je goed oplet bij oudere auto's (alle merken) het effect van versleten/schokdempers bij het o.a. rijden over bruggen en viaducten.
Je ziet de de wielen dan stuiteren bij oneffenheden en/of wanneer men over dilatatievoegen* rijdt. * Dit zijn die metalen strippen die uitzetting van het wegdek compenseren. Goede dempers zijn echt van levensbelang.

Grtz Rob

tinusplotseling
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 feb 2016 19:52
1e Panda-achtige: Fiat panda 2004 burgertrut uitvoering

Re: Vervangen schokbrekers

Bericht door tinusplotseling »

Ik zoek een how too. De dempers van onze inmiddels skippy panda moeten dringend ververst worden . ( ga ik zelf doen)
:yes:

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Vervangen schokbrekers

Bericht door Pinda1000 »

tinusplotseling schreef:Ik zoek een how too. De dempers van onze inmiddels skippy panda moeten dringend ververst worden . ( ga ik zelf doen)
:yes:
Even een pagina terugkijken..... :|

tinusplotseling
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 feb 2016 19:52
1e Panda-achtige: Fiat panda 2004 burgertrut uitvoering

Re: Vervangen schokbrekers

Bericht door tinusplotseling »

Stom van me, op mijn telefoon zag ik niet dat ik op pagina 2 zat sorry. Ik zoek nog wel de aanhaalmomenten, zal onder wel ongeveer 90 Nm zijn , maar toch...

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Vervangen schokbrekers

Bericht door Pinda1000 »

tinusplotseling schreef:zal onder wel ongeveer 90 Nm zijn , maar toch...
Ik zou toch maar even alle aandraaimomenten opzoeken, met 90 Nm draai je een hoop stuk....

tinusplotseling
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 feb 2016 19:52
1e Panda-achtige: Fiat panda 2004 burgertrut uitvoering

Re: Vervangen schokbrekers

Bericht door tinusplotseling »

Inmiddels klusje geklaart , was even zoeken en martelen, gelukkig was ik op mijn werk ( metaalberwerkingsbedrijf bedrijf) dus ik kon een imbusje laslassen in het dolgedraaide stabilisator stangetje en 1 bout / moer was Dolgedraaid , meteen een nieuwe ingezet , veiligheid voor alles.( uiteraard de juiste via fiat dealer ) Wel slim om de stofhoesen sowieso mee te bestellen. Maar als je denkt dit fix ik even dan wens ik je succes. Goed nadenken en hoofd koel houden dan kom je een heel eind. Als laatste : ik heb een setje ratel/steeksleutels aangeschaft : 16 mm en 17mm en die komen goed van pas . en deze twee maten heb ik ook gekocht in een verlengde dop 1/2" , zo kun je de onderste bouten netjes natrekken met 117nm , gevonden in een YouTube filmpje
[youtube][/youtube]
Omrekenen van de krachten die ze opgeven kun je zo omrekenen via google.
Groetjes, Martijn

P.s. Inbussleutels zijn best slap , zorg dat je bit/ imbus 3/8 of 1/4 dopjes hebt , die zijn lekker degelijk

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Vervangen schokbrekers

Bericht door Robert100HP »

Heel duidelijk filmpje, alleen heeft bijna niemand en ook veel garages niet zo'n mooi apparaat in huis. Voor thuis blijven alleen de "ouderwetse" veerspanners over
Wat mij wel opvalt is dat alles zo soepel los gaat, de dagelijkse praktijk wijst vaak anders uit. Maar zelf doen geeft wel voldoening, mooi dat het gelukt is.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
brolli21
Forumgebruiker
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 okt 2014 23:01
1e Panda-achtige: A4 1.8t quattro S-line
2e Panda-achtige: 75 Imola Turbo
Locatie: Obdam

Re: Vervangen schokbrekers

Bericht door brolli21 »

Heel apart,wel de onderste bouten van de schokdemper loshalen met een luchtsleutel,maar de topmount niet,heb nog nooit een monteur gezien die dat zo doet :X
There is a fine line between Brilliant and Insane

Alfa 75 Imola Turbo 1992
Audi A4 1.8t quattro S-line 2005 Afbeelding
Fiat 500 1.4 16v Sport Afbeelding

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Vervangen schokbrekers

Bericht door Robert100HP »

brolli21 schreef:Heel apart,wel de onderste bouten van de schokdemper loshalen met een luchtsleutel,maar de topmount niet,heb nog nooit een monteur gezien die dat zo doet :X
Volgens mij bekend, bestaan er geen haakse luchtsleutels waar je een inbussleutel doorheen kan steken. :rofl: :rofl: Je moet een inbussleutel gebruiken om de kern van de schokbreker tegen te houden. De moer haal je dan simpel los met een ringsleutel met "zwanenhals". Voor het loshalen van de onderste bouten (niet de moeren) gebruik ik wel een 18V Hitachi slagtol. Maar dan meer om de roest kraag van de bouten weg te krijgen.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
brolli21
Forumgebruiker
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 okt 2014 23:01
1e Panda-achtige: A4 1.8t quattro S-line
2e Panda-achtige: 75 Imola Turbo
Locatie: Obdam

Re: Vervangen schokbrekers

Bericht door brolli21 »

Je hoeft de zuigerstang helemaal niet tegen te houden met een imbus,goede maat lange dop op de moer en los met de luchtsleutel.
Zit al een "paar jaar" in de auto's,en ik heb,afgezien van mercedes waar geen moer bovenop de topmount zit nog nooit anders gedaan.
There is a fine line between Brilliant and Insane

Alfa 75 Imola Turbo 1992
Audi A4 1.8t quattro S-line 2005 Afbeelding
Fiat 500 1.4 16v Sport Afbeelding

tinusplotseling
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 feb 2016 19:52
1e Panda-achtige: Fiat panda 2004 burgertrut uitvoering

Re: Vervangen schokbrekers

Bericht door tinusplotseling »

Een luchtsleutel is ook erg handig , maar als je in de straat staat te hobby en dan moet je toch echt de zuiger tegenhouden ...

Gebruikersavatar
Russchenberg
Forumgebruiker
Berichten: 109
Lid geworden op: 18 aug 2016 09:50
1e Panda-achtige: Panda Selecta U9 1992
Locatie: Leiden

Re: Vervangen schokbrekers

Bericht door Russchenberg »

Ik wil binnenkort de schokbrekers aan de voorkant vervangen. Ik vermoed dat de rechter kapot is, en links zit er ook aan te komen. Drempels, hobbels in de weg etc. zijn niet fijn.

Welk merk moet ik kopen of adviseren jullie? Moet ik nog extra onderdelen bestellen?

Ik hoor het graag :lol:

tinusplotseling
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 feb 2016 19:52
1e Panda-achtige: Fiat panda 2004 burgertrut uitvoering

Re: Vervangen schokbrekers

Bericht door tinusplotseling »

Bolk volstaat prima , vergeet de hoezen ook niet te vervangen . Op mr. auto kun je ze krijgen voor een goede prijs . ( Goed kijken, meestal zijn stof hoezen een set van 2 stuks . )

tinusplotseling
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 feb 2016 19:52
1e Panda-achtige: Fiat panda 2004 burgertrut uitvoering

Re: Vervangen schokbrekers

Bericht door tinusplotseling »

Een veer tool is ook erg handig , overal voor een prikkie te krijgen , ga NIET met spanbanden aan de slag of andere knullige oplossingen . en wees niet bang als je het gaat doen , en vooral koppie erbij , en had een bout die doordraaide , en dat terwijl ik keurig op juiste moment de boel had aangedraaid, op zo'n moment moet je gaan slijpen en dat moet je wel kunnen :-)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”