Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Interieurventilator blaast geen warme lucht

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Interieurventilator blaast geen warme lucht

Bericht door BertPleizier »

Sinds vandaag blaast mijn Panda geen warme lucht meer. En dat zou met deze temperaturen wel erg lekker zijn. Ook de ontwasemstand van de voorruit is koud.

De temperatuur van de koelvloeistof staat netjes in het midden, dus de motor wordt normaal warm.

Ik vermoed dat de bediening / aansturing van de regelklep tussen warme en koude licht niet meer werkt. Is dat aannemelijk?

Ik heb een Panda Emotion met elektronisch gestuurde climate control.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Interieurventilator blaast geen warme lucht

Bericht door sjirafje »

Toevallig onlangs koelvloeistof vervangen? Dan heb je misschien bellen in het systeem.

Loopt het temperatuur metertje wel op? Zo niet dan is je thermostaat misschien kapot.

Hoor je de kleppen wel bewegen wanneer je de knoppen bedient en veranderen de waarden op het display wel? Zo niet dan gaat de aansturing misschien niet goed.

Probeer eens een aantal keer achter elkaar de temperatuur hoog een laag te zetten. Misschien gaat de klep wat stroef en komt die zo weer los.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Interieurventilator blaast geen warme lucht

Bericht door BertPleizier »

De temperatuurmeter van de koelvloeistof staat (stond) prima in het midden. Net als anders. Tot de korte rit van zojuist. Ik zag de meter net iets boven het midden komen en weer terugzakken naar het dikke streepje in het midden en dit een paar keer achter elkaar.

De displays van de ventilatie doen het prima. Ik hoor ook kleppen bewegen maar er komt alleen koude lucht uit.

Maargoed: dat de temperatuurmeter ietsje heen en weer beweegt geeft aan dat er iets met het koelvloeistofniveau - of de temperatuur mis is. Toen ik thuis kwam even gekeken en het tankje is (bijna) leeg. Een snelle blik achter de motor bij het gasklep gaf aan dat het daar nat is van de koelvloeistof. De druppels hangen aan het gasklephuis en aan de gasklepsensor. Zie hiervoor de foto.

Iemand een idee?
Bijlagen
740E8D1B-D878-4586-966A-4AD97754DEC1.jpeg

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Interieurventilator blaast geen warme lucht

Bericht door Pinda1000 »

Het gasklephuis wordt vaak verwarmd door een aftakking in het kvs-circuit naar de kachelunit binnen. Misschien zit er ergens een lek in het deel bij het gasklephuis.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Interieurventilator blaast geen warme lucht

Bericht door BertPleizier »

Het lek is gevonden. Ik heb 2 liter (!) koelvloeistof bij moeten vullen tot het expansietankje op "max" stond.

Toen ik in de dikke radiateurslang kneep (bestuurderskant) hoorde ik wat sissen en pruttelen. Op bovenstaande foto zie je onder de blauwe leiding / kabel een dikke koelslang lopen. Hier zit een scheurtje in van ongeveer een halve cm.

De slang is maar kort (10 cm): hij zit op een T-stuk met de kachelradiateur en een slangetje van het expansievaatje op ik denk het thermostaathuis.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Interieurventilator blaast geen warme lucht

Bericht door BertPleizier »

Inmiddels ben ik afgesleept naar de garage. Nieuw slangetje er op na het weekend en we kunnen weer.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Interieurventilator blaast geen warme lucht

Bericht door BertPleizier »

De Panda is weer gerepareerd. Een nieuw stukje koelslang van 10 cm, 2 nieuwe slangklemmen en een paar liter koelvloeistof.

De (universele) garage had de dealer gebeld voor een nieuwe slang, maar die wist het niet. De slang die in mijn Panda zit (3-wegslang tussen bovenste aansluiting expansievaatje, onderste aansluiting kachelradiateur en ik denk het thermostaathuis) was bij hun niet bekend. Ik weet 100% zeker dat er nooit eerder iets aan gerepareerd is, want de auto is vanaf nieuw in ons bezit. Erg vreemd dus dat de dealer het niet weet.

Maargoed: een stukje van een andere koelslang afgeknipt en dat gebruikt en alles is weer in orde.
Bijlagen
0D90919C-652F-4284-99E6-567EF937DA3C.jpeg

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”