Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Probleem (kachel-)ventilator
Moderators: WelshWitch, sjirafje
- centosessantanove
- Forumgebruiker
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 18 nov 2020 09:49
- Been thanked: 1 time
Probleem (kachel-)ventilator
De (kachel-)ventilator van onze vers aangeschafte Panda (zonder airco) werkt alleen maar op stand 3 & 4. Ik had begrepen dat dat óf aan de weerstand óf aan de 5-standenschakelaar kan liggen. Hoe zijn die te vervangen?
Groeten,
Willem
Willem
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Probleem (kachel-)ventilator
Gezien de leeftijd van je Panda (ander topic) is het goed mogelijk dat de kachelmotor zwaarder draait ivm veel gebruik. Dan gaan meestal eerst de weerstand kapot. Dan doet alleen hoogste stand(en).
Je doet er verstandig aan de kachelmotor mee te vervangen. Anders heb je kans dat weerstand vaker vervangen moet worden.
Je doet er verstandig aan de kachelmotor mee te vervangen. Anders heb je kans dat weerstand vaker vervangen moet worden.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Probleem (kachel-)ventilator
Kachelmotor vervangen... Jaag mensen toch niet op meer kosten.. klopt geen hout van. Weerstanden slijten gewoon en gaan stuk..
Maar goed.
Weerstand vervangen kan een leuke klus zijn aangezien hij onder/achter het handschoenen vak zit ergens boven aan. (boven op de zwarte 'tunnel')
Maar goed.
Weerstand vervangen kan een leuke klus zijn aangezien hij onder/achter het handschoenen vak zit ergens boven aan. (boven op de zwarte 'tunnel')
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Probleem (kachel-)ventilator
Dat leert de ervaring. Prima, misschien moet je dat nog zelf ervaren .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Probleem (kachel-)ventilator
Jacob, ik bedoel hier mee dat je niet altijd hoeft te vervangen. Maar eerst testen en daarna kiezen voor repareren of uiteindelijk echt vervangen.
Daarnaast is een weerstand een onderdeel dat ook door de jaren slijt en zijn functies niet goed meer kan uitvoeren. Zie het als de batterij van een telefoon. Eerst jaar kan je hem zo 3 dagen zonder laden gebruiken en na een paar jaar moet je hem halverwege de dag alweer aan de stroom hangen.
Ik zeg dus ook niet dat je geen gelijk hebt over de kachelmotor en de storing van de weerstand, maar dat meteen vervangen. En dat is ook een geldkwestie. Een nieuwe motor kost al gouw rond de 100 euro en vaak nog zonder nieuwe sensor.
Daarnaast is een weerstand een onderdeel dat ook door de jaren slijt en zijn functies niet goed meer kan uitvoeren. Zie het als de batterij van een telefoon. Eerst jaar kan je hem zo 3 dagen zonder laden gebruiken en na een paar jaar moet je hem halverwege de dag alweer aan de stroom hangen.
Ik zeg dus ook niet dat je geen gelijk hebt over de kachelmotor en de storing van de weerstand, maar dat meteen vervangen. En dat is ook een geldkwestie. Een nieuwe motor kost al gouw rond de 100 euro en vaak nog zonder nieuwe sensor.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- centosessantanove
- Forumgebruiker
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 18 nov 2020 09:49
- Been thanked: 1 time
Re: Probleem (kachel-)ventilator
Bedankt voor de reacties. De weerstand was ook mijn eerste verdachte. Iemand nog tips over hoe die te vervangen?
Groeten,
Willem
Willem
- medolino2009
- Clublid
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 11 jul 2016 16:59
- 1e Panda-achtige: 1 2 xxPK 169 20xx Edizione-Unica
- Locatie: Dordrecht
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Re: Probleem (kachel-)ventilator
zie deze topic....veel foto's en informaties over verwarming/koeling :
viewtopic.php?f=34&t=20117&start=30
op deze pagina kan je zien waar weerstand zich bevindt en hoe ie eruitziet...
Groetjes
Miki
viewtopic.php?f=34&t=20117&start=30
op deze pagina kan je zien waar weerstand zich bevindt en hoe ie eruitziet...
Groetjes
Miki
FIAT is not just a car, it's a way of life. Keep dreaming, or buy an Panda .!!!
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
- Locatie: Rotterdam
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 56 times
Re: Probleem (kachel-)ventilator
De kachelweerstand wordt flink warm (zeg maar gerust heet) en wordt automatisch gekoeld door de luchtstroom die de kachelventilator produceert als hij buitenlucht aanzuigt en naar binnen blaast. Als de koeling minder wordt, gaat de kachelweerstand kapot. De "Autodoktoren" hebben hier een aantal maanden geleden een leuk item over gemaakt in hun 2-wekelijkse YouTube serie "Die Autodoktoren" (zie hun gelijknamige YouTube-kanaal).
Grote kans dat de kachelweerstand te weinig koeling heeft gekregen door een oud (vies) interieurfilter. Hier kan minder lucht door, waardoor de kachelventilator harder moet werken en er minder luchtstroom langs de kachelweerstand gaat.
Het interieurfilter kun je simpel vervangen via de zijkant van de middenconsole ter hoogte van de voetenruimte en kost maar een paar euro. De gleuf waar het filter ingeschoven zit kun je uitzuigen met de stofzuiger als hier vuil (zand, blaadjes, enz.) in ligt.
Grote kans dat de kachelweerstand te weinig koeling heeft gekregen door een oud (vies) interieurfilter. Hier kan minder lucht door, waardoor de kachelventilator harder moet werken en er minder luchtstroom langs de kachelweerstand gaat.
Het interieurfilter kun je simpel vervangen via de zijkant van de middenconsole ter hoogte van de voetenruimte en kost maar een paar euro. De gleuf waar het filter ingeschoven zit kun je uitzuigen met de stofzuiger als hier vuil (zand, blaadjes, enz.) in ligt.
- centosessantanove
- Forumgebruiker
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 18 nov 2020 09:49
- Been thanked: 1 time
Re: Probleem (kachel-)ventilator
Weerstand vervangen, ventilator werkt weer naar behoren.
Groeten,
Willem
Willem