Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag (en andere ongein)

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag (en andere ongein)

Bericht door Robert100HP »

Erik 319 schreef: 21 dec 2020 15:07 Maakt niet uit voor de apk.
Zou wel een dure grap zijn als je er een stuk of 8 zou moeten vervangen.
Mmmm..... zijn we weer terug bij af, ik weet dat de stuur airbag ontbreekt.
Denk eens na, hoeveel tweedehands auto"s er zijn uitgerust met een airbag
faker
dit terwijl de bestuurder juist op zijn ballonnen vertrouwd.

En over de t.h.t. datum word een gevalletje "doetie het ,of doetie het niet."

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag (en andere ongein)

Bericht door Robert100HP »

Petez schreef: 20 dec 2020 22:07 Opgeboorde originele motor zal geen problemen geven, maar ombouw van 4 naar 6 cilinder wel. Al heb je wel een oplettende keurmeester of politieagent nodig wil je daar echt voor aangepakt worden. De verzekering is een ander verhaal, die pakken iedere reden aan om niet uit te hoeven betalen.....

Rijden zonder airbag, er zijn nog heel veel auto’s zonder, dus ik zie het kwaad er niet van in. Verstandig, dat zeker niet. Ik ben ooit begonnen als berger (takelwagen) en met het opkomen en verplicht worden van de airbag zag je wel dat ongelukken die ooit echt dodelijk waren, tegenwoordig een stuk beter aflopen. Al behoedt de airbag je er maar voor om je tanden in het stuur achter te laten.....is toch prettig. (Al heb ik ook weleens een bijrijdster gezien die met haar voeten op het dashboard zat toen de airbag er uit kwam, die had zoveel schade aan knieën en gewrichten, dat wil je niet weten)
A) je heb verzekeringen en goede verzekeringen, bij die laatste ben je bij schade ook je niet verplicht om afstand te doen van een auto. Met schade bedoel ik dan ook een economisch total loss, waarbij een opkoper een fooitje geeft voor je auto.

En wat denk je wat de inhoud van een brandende pijp in je oog doet, dat overkwam een familielid.
Men reed gewoon door een iets te diep gat in de weg en plots Boem

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag (en andere ongein)

Bericht door PandaVespa »

Airbagfaker?

Dat je het ziet door een ‘sportstuur’, maar als je het niet KAN weten.......... Dat wordt een leuke rechtszaak als schade beperkt had kunnen blijven als dat ding gewoon werkte, terwijl een airbagfaker inzit.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag (en andere ongein)

Bericht door sjirafje »

Toon bij een 3e hands auto maar eens aan wie dat ding geplaatst heeft...
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag (en andere ongein)

Bericht door bero »

sjirafje schreef: 21 dec 2020 23:31 Toon bij een 3e hands auto maar eens aan wie dat ding geplaatst heeft...
Dat maakt helaas niet uit. Je bent eindverantwoordelijk voor je eigen auto. Die dient op orde te zijn. Ook al weet je niet dat er aan gerommeld is.
Verzekering heeft daar echt geen boodschap aan. Of het nu een nieuwe, 2e hands, 3e hands of zelfs 4e hands is.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag (en andere ongein)

Bericht door BertPleizier »

sjirafje schreef: 21 dec 2020 23:31 Toon bij een 3e hands auto maar eens aan wie dat ding geplaatst heeft...
Dat mag je als eigenaar van de auto zelf doen. De verzekeringsmaatschappij heeft namelijk al het bewijs geleverd dat de auto ten tijde van het ongeluk en de daaruit voortvloeiende schade niet aan de eisen voldeed. Daarmee is hun bewijslast "rond". Het is dan aan jou om te bewijzen dat je hier "absoluut geen weet van had of het niet kon weten". Dat bewijs kun je niet leveren en dus heeft de verzekeringsmaatschappij een mooi punt om niet te hoeven uitkeren.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag (en andere ongein)

Bericht door sjirafje »

Pff, nou dan ben je mooi de sjaak als een van de vorige eigenaren zo'n ding geplaatst heeft.

Hoe kun je checken of er een faker in je auto zit?
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag (en andere ongein)

Bericht door PandaVespa »

Er zijn 2 manieren, de makkelijke of moeilijke :mrgreen: .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag (en andere ongein)

Bericht door bero »

PandaVespa schreef: 23 dec 2020 07:52 Er zijn 2 manieren, de makkelijke of moeilijke :mrgreen: .
Jup.. Makkelijkste is tegen een boom rijden en moeilijkste is alle sensors nakijken ;-) :mrgreen: :rofl:
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”