Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

grijze stekker panda 169

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
benpandadynamic2004
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2020 13:36
1e Panda-achtige: fiat panda dynamic 2004

grijze stekker panda 169

Bericht door benpandadynamic2004 »

hoi,

ben al een hele hoop aan het lezen over de grijze stekker problemen hier op het forum maar zie nog geen antwoord op mijn "probleem", dus vandaar mijn vraag.

ook mijn panda is niet ontkomen aan elektra problemen en zijn de dimlichten op een (zeer) alternatieve manier ge-bypassed.
ook de grijze stekker heeft ooit op 2 punten gesmolten en 2 draadjes, grijs en grijs-zwart, zitten niet meer in die grijze stekker maar zijn aan elkaar door verbonden, doe ik die 2 draadjes los van elkaar dan doet mijn rechter dimlicht het niet (gezien vanuit bestuurder positie).
mijn linker dimlicht is ge-bypassed rechtstreeks van de zekeringkast onder de motorkap aan de onderste zekering.
nou betekent dit dat ik altijd mijn dimlicht heb aan staan zodra de sleutel in de mar-stand staat of de auto gestart is, maar de achterlichten/stadsverlichting branden dan niet !
om de achterlichten en stadslichten te laten branden moet ik de gebruikelijke hendel aan het stuurkolom gebruiken.
dus gewoon een zooitje :no: .

maar wat mij nou het meeste bevreemd is dat als ik die grijze stekker er uit haal, de auto gewoon kan starten, de verlichting het doet (zoals boven beschreven) en dat het instrumenten paneel ook na behoren werkt met alle lampjes e.d.

dus mijn 100.000 euro vraag; wat doet die grijze stekker eigenlijk, en waarom doet alles het nog gewoon als ik die stekker er uit trek ?

groet ben.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: grijze stekker panda 169

Bericht door bero »

Ik weet dat er ergens een foto staat met daarbij uitleg over alle kabels in de grijze stekker maar dat moet ik zelf opzoeken.
Ik weet dat het om dimlichten, remlichten, ruitenwisser interval gaat. DIe waren bij mij na te lang doorrijden allemaal uit.

De werking is bijvoorbeeld met je stuurkolomschakelaar op knipperlicht dat die een signaal geeft die via de achterkant van de BSI binnenkom, loopt door een relais en geeft dat door via de kabel van de grijze stekker. Dus het is een uitgaand signaal.

De modificatie die er bij jou Panda gedaan is is gewoon een 'loop' met contact geschakelde plus. Het is een modificatie die vele garages/personen doen die niet weten dat het het stekker probleem is en hoe dat op te lossen is.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

benpandadynamic2004
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2020 13:36
1e Panda-achtige: fiat panda dynamic 2004

Re: grijze stekker panda 169

Bericht door benpandadynamic2004 »

bero bedankt voor de reactie,

maar ik zit nog steeds met de vraag waarom ik geen verschil merk als ik de stekker er uit laat ?
alles blijft gewoon functioneren.
hoe kan dat ?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: grijze stekker panda 169

Bericht door Robert100HP »

Misschien vind je hier wel je antwoord.
https://www.youtube.com/watch?v=K-n2LPKvihQ

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”