Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Plotseling geen warme lucht meer

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Plotseling geen warme lucht meer

Bericht door BertPleizier »

Vandaag reed ik met de Panda 1.2 Emotion en ik kreeg het koud na een stukje rijden. Wat bleek, er komt geen warme lucht meer uit de roosters. De motortemperatuur was keurig in het midden, net als altijd.

Ik heb een paar keer aan de instellingen van de ventilatie (digitaal) gezeten en gewisseld van koud naar warm en weer terug, maar zonder resultaat.

Wat zou dit kunnen zijn? De regelklep die koude / warme lucht mengt?

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Plotseling geen warme lucht meer

Bericht door sjirafje »

Hoor je de kleppen wel bewegen?
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Plotseling geen warme lucht meer

Bericht door BertPleizier »

Die klep heb ik nooit echt gehoord. Wel die van de uitstroomrichting (voorruit, gezicht of voeten).

Net toch even gekeken onder de motorkap (nieuwsgierig ik bedacht me opeens dat ik een half jaar geleden ook ineens koude lucht had en toen was er een koelslang lek) en het tankje van de koelvloeistof was nu ook weer leeg...

De dikke radiateurslang aan de bestuurderskant van de radiateur heeft een piepklein scheurtje van 2 mm bovenop.

Dat wordt een nieuwe koelslang.
Laatst gewijzigd door BertPleizier op 18 mar 2021 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Plotseling geen warme lucht meer

Bericht door sjirafje »

Goed dat je er op tijd bij bent.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Plotseling geen warme lucht meer

Bericht door BertPleizier »

Vanmiddag een nieuwe slang besteld. Het is maar een kort dingetje vanaf het thermostaathuis naar de radiateur.

Omdat de thermostaat dicht is (met koude motor) en er wat koelvloeistof mist, denk ik dat de slang redelijk lekvrij te vervangen is. Daarna de motor warm laten draaien en wat ontluchten.

Er zit 1 nippel boven op 1 van de 2 kachelslangen zag ik. Zijn er nog meer?

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Plotseling geen warme lucht meer

Bericht door sjirafje »

1. Sluit de onderste radiateurslang aan en bevestig de slang met een nieuwe klem.

Vul het koelsysteem via het expansiereservoir langzaam met koelvloeistof totdat de vloeistof uit de ontluchting op de radiateur stroomt.

2. Als er vloeistof uit de ontluchtingsnippel op de radiateur stroomt, sluit dan de ontluchtingsnippel.

3. Vervolg het vullen van het systeem en draai de plug op de slang van de kachelradiateur dicht zodra er koelvloeistof uitstroomt.

Ga door met vullen totdat het MAX-merkteken op het expansiereservoir is bereikt.

4. Draai de dop van het expansiereservoir dicht.

Start de motor en laat deze ten minste 2 minuten stationair draaien.

Breng het toerental geleidelijk een aantal keren op 3000/min. Dit moet worden herhaald, totdat de elektroventilateur van het koelsysteem ten minste drie keer is ingeschakeld.

Zet de motor af en wacht totdat de koelvloeistof is afgekoeld.

Controleer of het koelvloeistofniveau tussen het MIN- en MAX-merkteken op het expansiereservoir staat.

Vul zonodig koelvloeistof bij, nadat de dop is verwijderd.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Plotseling geen warme lucht meer

Bericht door BertPleizier »

Gisteren de slang binnen gekregen en zojuist deze gemonteerd. Zoals verwacht kwam er niet veel koelvloeistof uit tijdens de slangwissel.

Het koelsysteem heb ik nu bijgevuld: beide vulnippels (radiateur en kachelslang) open, bijvullen en als de nippels een straaltje koelvloeistof spuiten dichtdraaien. Morgen doe ik de rest van het bijvul- en ontluchtproces.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Plotseling geen warme lucht meer

Bericht door BertPleizier »

Nog even een vraagje: als de dop op het expansievaatje gaat (stap 4) en de motor laat ik warm draaien, hoe kan ik dan nog koelvloeistof bijvullen indien er nog luchtbellen ontsnappen tijdens het warmdraaien? Bij een warme motor kun je de dop niet zomaar losdraaien.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Plotseling geen warme lucht meer

Bericht door sjirafje »

Klopt, als de vloeistof al echt warm is en het peil te laag wordt dan zit er niets anders op dan de motor uitzetten en de vloeistof laten afkoelen zodat je kunt bijvullen.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Plotseling geen warme lucht meer

Bericht door BertPleizier »

Dank! Dit dacht ik ook al, maar ik hoor het graag van een ervaringsdeskundige :).

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Plotseling geen warme lucht meer

Bericht door BertPleizier »

De Panda heeft warmgedraaid in de garage. De koelventilator is een keer of 5-6 aangesprongen nadat de bovenste radiateurslang warm werd (thermostaat open), het peil bleef boven MAX staan. De ontluchtingsnippels blijven droog en de slangaansluitingen ook.

Ook de motortemperatuur blijft mooi op de middenpositie staan zoals het hoort. En er is weer heerlijke warme lucht.

Van een lang stuk draadeind tussen het gaspedaal en het stuur, een moer en een grote ring heb ik een "tijdelijke cruisecontrol" gemaakt om tijdens het warmdraaien het toerental rond de 3.000 RPM te houden. Werkte perfect.

Nu staat de Panda af te koelen om daarna nogmaals het koelvloeistofpeil te controleren en zo nodig bij te vullen / er iets uit te halen.

Rest mij nog één vraag: waarom kreeg ik geen melding van een te laag koelvloeistofpeil? Dat kreeg ik de vorige keer ook niet. Als de kachel al geen warme lucht meer geeft is er toch al wel een aardige hoeveelheid koelvloeistof weg. Je zou dan verwachten dat er een melding komt.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Plotseling geen warme lucht meer

Bericht door sjirafje »

Bij mijn weten heeft de 169 geen sensor voor het koelvloeistof niveau (ook niet voor het oliepeil).
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Plotseling geen warme lucht meer

Bericht door BertPleizier »

Hmmm.... dat is wel een klein minpuntje dan.

Ik ga de onderste slang ook preventief vervangen. 2 Lekke koelslangen in 6 maanden tijd vind ik te riskant. Eentje kan pech zijn, 2 is gewoon ouderdom.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Plotseling geen warme lucht meer

Bericht door BertPleizier »

Het peil was na afkoelen keurig op het MAX-teken. Net 30 minuten gereden met de auto. Temperatuur blijft keurig in het midden. Straks nog 1 x het peil controleren en dan is het missie geslaagd.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Plotseling geen warme lucht meer

Bericht door BertPleizier »

Hmm, er blijft toch wat koelvloeistof weglekken. De aansluiting van de bovenste radiateurslang op het thermostaathuis blijft nat. Komend weekend nog maar eens inspecteren.

Overigens blijf ik het heel raar vinden dat er geen enkele waarschuwing op de Panda zit v.w.b. koelvloeistofniveau. Als er een slang lekt en je merkt niets (zoals in de zomer als je geen warme lucht gebruikt) dan draai je gewoon de motor naar het hiernamaals door oververhitting. De temperatuurmeter zal immers ook niet uitslaan, aangezien de sensor lucht gaat meten i.p.v. koelvloeistof.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”