Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Wiellager achteras, APK afkeur.

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Wiellager achteras, APK afkeur.

Bericht door Robert100HP »

Begin april 2021 was de HP weer aan de beurt voor de jaarlijkse APK, er was een moment van twijfel bij de 4 gas test.
Stationair werd de vereiste CO2 waarde moeizaam gehaald, de metaal hydride kat komt nl moeizaam op temperatuur.
CO2 eenmaal goed tweede puntje, wiellager rechts achter geeft een lichte trilling dus afkeur.
Trilling was met een vinger op de achteras te voelen, als het wiel werd rondgedraaid.
Lager werd opgehaald, direct vervangen en de auto goedgekeurd.
naaf vervangen tijdens de APK.JPG
Dit lager verloor al wat vet maar is nog intact.
Omdat het bij mij toch niet echt lekker zat, ook voor de linkerzijde een nieuwe naaf besteld.
Na demontage bleek dat het binnenste deel van het lager zo uit de kogelbaan viel. :? :? :?
Dus geen speling , geen bijgeluid, maar zo rot als een " mispel ", veiligheid is niet in gevaar gekomen.
Borgring (2).JPG
Een 5 mm dikke stalen borgring verhinderd in alle gevallen dat het wiel eraf zal lopen.
Nieuwe naaf (2).JPG
Bijlagen
Lager links (2).JPG

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Wiellager achteras, APK afkeur.

Bericht door Pinda1000 »

Bijzonder dat dat lager zo rot was!

Wel fijn dat de HP weer goedgekeurd is. Had je een flink stuk gereden op weg naar de keuring?

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Wiellager achteras, APK afkeur.

Bericht door helhond »

Even dit thread weer omhoog halen.
Ik kan het binnendeel van het achterlager er ook uit wippen, en hem er weer in drukken door het lager op de kop te houden, (om zo voldoende ruimte te krijgen).

Is dit lager dan aan vervanging toe?
Het was in ieder geval geen afkeurpunt op de APK.
Maakt ook geen geluid of trillingen merkbaar, wilde wel het lager voorzien van wat nieuw vet.

Gebruikersavatar
rustigrijder
Forumgebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 feb 2020 21:16
1e Panda-achtige: 169 2005

Re: Wiellager achteras, APK afkeur.

Bericht door rustigrijder »

Robert100HP schreef: 24 apr 2021 22:52 Na demontage bleek dat het binnenste deel van het lager zo uit de kogelbaan viel. :? :? :?
Dus geen speling , geen bijgeluid, maar zo rot als een " mispel "
Volgens mij betreft het een open lager dat uit twee schalen bestaat met daartussen een kogelring. Het buitenste schaaldeel komt er inderdaad gemakkelijk af na demontage van de remtrommel, dat lijkt me normaal. Het binnendeel bezit een kunststof schijf die voorkomt dat het vet er uit wordt geslingerd. Als de schalen geen slijtage vertonen kun je de boel reinigen en er nieuw vet in spuiten. Vraag: welk vet? Gewoon kogellager vet of bestaat er een superieur product?

Gebruikersavatar
rustigrijder
Forumgebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 feb 2020 21:16
1e Panda-achtige: 169 2005

Re: Wiellager achteras, APK afkeur.

Bericht door rustigrijder »

Tweede vraag: is dit lager geperst of conisch (in verband met het zelf vervangen)?
Derde vraag: hoeveel kosten twee nieuwe lagers?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Wiellager achteras, APK afkeur.

Bericht door Robert100HP »

@ Helhond, geen idee bij het nieuwe SKF lager kreeg ik de kogelbaan er niet uit.
Dus er zal wel enige vorm van slijtage aanwezig zijn.

@ Rustige Rijder, kosten ex montage ex btw bij de garage voor een onbekend merk lager € 90.-,
kosten voor 1 lager incl btw merk Ridex te bestellen bij Autodoc vanaf € 25.
Let wel op welk lager je besteld met EPS en ABS of alleen ABS of geheel zonder ( magneet ring )
Vervangen is bij een auto met trommel remmen achter, erg simpel wiel en trommel eraf.
Met dop 34 en een T stuk met een flinke buis ( of een slagtol )draai je de zelf borgende moer los.
Dan kun je de naaf met lager zo van de as nemen, beetje vet op de as nieuwe lager erop.
Dikke platte ring niet vergeten, moer erop en natrekken met 165 Nm, de bevestiging is cilindrisch.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Wiellager achteras, APK afkeur.

Bericht door Robert100HP »

Foto's voor de duidelijkheid.
ABS lager 1 (2).JPG
ABS lager 3 (2).JPG
Op deze foto is de magneetring zichtbaar, vanaf deze ring neemt de ABS, ESP sensor zijn signaal af.
Bij nieuwere Panda's word op deze manier ook een te lage banden spanning of lekke band
gedetecteerd.
ABS lager (2).JPG
.

Je vervangt dus lager en naaf in een keer.

Gebruikersavatar
rustigrijder
Forumgebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 feb 2020 21:16
1e Panda-achtige: 169 2005

Re: Wiellager achteras, APK afkeur.

Bericht door rustigrijder »

Dank voor je reaktie. Bij het 'reguliere model' 169 bevindt het lager zich in de trommel, zodat er geen flens wordt vervangen. Ik vroeg mij af of dit lager door de hobbyist is te vervangen of dat er speciale apparatuur benodigd is.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Wiellager achteras, APK afkeur.

Bericht door Robert100HP »

Lees mijn eerdere tekst, je kunt het zelf niet twijfelen maar lekker doen
Het bespaart je een hoop geld, zie onderstaande link, SO SIMPLE :yes: :yes:

https://www.youtube.com/watch?v=SHybOVsuhMY

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Wiellager achteras, APK afkeur.

Bericht door Robert100HP »

rustigrijder schreef: 11 jun 2021 10:26 Dank voor je reaktie. Bij het 'reguliere model' 169 bevindt het lager zich in de trommel, zodat er geen flens wordt
vervangen. Ik vroeg mij af of dit lager door de hobbyist is te vervangen of dat er speciale apparatuur benodigd is.
Naaf en lager bestel en vervang je als een geheel. Je zou het oude lager er ook uit kunnen persen.
Als je maar over een pers beschikt dan nog wegen tijd en arbeid ( lees zwaar geklooi )niet op tegen een
complete set. Een los lager zonder ABS ring en borgmoer heeft een prijs van €21, een wielagerset ( afdekkapje, borgmoer en naaf met reeds ingeperst ABS lager doet rond de € 25. Ik ben nu bezig met de voorwiel lagers, de naaf krijg ik er met mijn 4 tons pers wel uit het lager. Om het lager uit het lagerhuis te persen was een 20 tons pers nodig en die beste man vraagt heel logisch €10,- per uitgeperst lager. Breng je de Panda naar een garage dan ben je € 100 aan arbeidsloon en €180 aan lagers kwijt ex btw. Bestel je op AutoDoc dan ben je incl verzendkosten € 65 a 70 incl btw kwijt en dat is serieus geld. :yes: :yes:

https://www.youtube.com/watch?v=SHybOVsuhMY klik bij YouTube op akkoord om de video te bekijken.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”