Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

geschakelde 12V tbv inbouw usb poort

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Ou-Tannu
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 nov 2019 20:52
1e Panda-achtige: Panda 169 2004

geschakelde 12V tbv inbouw usb poort

Bericht door Ou-Tannu »

Gezien ik helemaal kriegel wordt van de autoladers die gewoon niet goed blijven zitten in de sigaretten aansteker, of als ze wel blijven zitten een enorme bak storing op FM / DAB+ opleveren..

heb ik besloten om een laadpoortje in te gaan bouwen.. alleen... waar ga ik de geschakelde 12V vandaan halen?

ik zou hem bij de radio weg kunnen pakken, of bij de sigaretten aansteker, maar zijn er nog andere opties?

zelf dacht ik aan bv de voeding voor de subwoofer die bij sommige uitvoeringen onder de bijrijders stoel zit.. (en ik niet heb..) maar is dat wel voorbereid? en waar loopt die kabel eventueel langs?

de usb poort wou ik ergens in het gemarkeerde gebied plaatsen, daar is zover ik kon zien via het gat van de versnellingspook wel genoeg "vrije" inbouwdiepte? of toch op een ander plekje..? sta open voor ideeen :)

Afbeelding


ook een "tijdelijke" oplossing zodat de laders beter in de peukaansteker blijven zitten is welkom :)

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: geschakelde 12V tbv inbouw usb poort

Bericht door Riddick »

Ou-Tannu schreef: 09 mei 2021 18:52 Gezien ik helemaal kriegel wordt van de autoladers die gewoon niet goed blijven zitten in de sigaretten aansteker, of als ze wel blijven zitten een enorme bak storing op FM / DAB+ opleveren..

heb ik besloten om een laadpoortje in te gaan bouwen.. alleen... waar ga ik de geschakelde 12V vandaan halen?

ik zou hem bij de radio weg kunnen pakken, of bij de sigaretten aansteker, maar zijn er nog andere opties?

zelf dacht ik aan bv de voeding voor de subwoofer die bij sommige uitvoeringen onder de bijrijders stoel zit.. (en ik niet heb..) maar is dat wel voorbereid? en waar loopt die kabel eventueel langs?

de usb poort wou ik ergens in het gemarkeerde gebied plaatsen, daar is zover ik kon zien via het gat van de versnellingspook wel genoeg "vrije" inbouwdiepte? of toch op een ander plekje..? sta open voor ideeen :)

Afbeelding


ook een "tijdelijke" oplossing zodat de laders beter in de peukaansteker blijven zitten is welkom :)
Waarom niet in het Dashboard vak naast de Airbag slot, of op het schijnt stukje er naast.
Geschakelde stroom kan je bij de radio weghalen.
Dashboard vak is er in 5 minuten uit.
*
Naamloos.png

Gebruikersavatar
Petez
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 sep 2007 13:27
1e Panda-achtige: Tesla S
Locatie: Rotterdam
Been thanked: 2 times

Re: geschakelde 12V tbv inbouw usb poort

Bericht door Petez »

Ik had bij mijn Panda simpelweg de 12 volt aansluiting/aansteker vervangen voor een usb aansluiting, past in hetzelfde gat, en ziet er keurig uit zonder gaten maken.

Ou-Tannu
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 nov 2019 20:52
1e Panda-achtige: Panda 169 2004

Re: geschakelde 12V tbv inbouw usb poort

Bericht door Ou-Tannu »

hmm mjah daar past mijn usb aansluiting dus net niet in, dan zit het afwerkrandje tegen de knop vd spiegel instelling aan..

en in t dashboard kastje.. hmm kweenie heb hem vaak nodig als ik met navigatie rijd...en of t snoertje nou zo fijn gaat vinden? (of t wordt met t kastje open rijden maar tja... )

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: geschakelde 12V tbv inbouw usb poort

Bericht door sjirafje »

Je kunt ook met een aftap zekering direct uit de zekeringkast een geschakelde 12v halen. Die kun je dan via het dashboard naar een voor jou geschikte plek leiden.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Ou-Tannu
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 nov 2019 20:52
1e Panda-achtige: Panda 169 2004

Re: geschakelde 12V tbv inbouw usb poort

Bericht door Ou-Tannu »

sjirafje schreef: 09 mei 2021 21:36 Je kunt ook met een aftap zekering direct uit de zekeringkast een geschakelde 12v halen. Die kun je dan via het dashboard naar een voor jou geschikte plek leiden.
ook een idee ja..

al bedenk ik me nu dat er misschien ook wel "ongebruikte" plekjes kunnen zijn? immers niet elke panda heeft de zelfde "feature" set :)

hans50
Forumgebruiker
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 aug 2019 20:32
2e Panda-achtige: 1.2 emotion dualogic van 2004

Re: geschakelde 12V tbv inbouw usb poort

Bericht door hans50 »

Kijk een of je radio een gele steker heeft met een groene kabel deze is de voorbereiding voor de subwoofer deze schakelt automatisch 12v in als je radio aan zet.
of je neemt de draad van de A stekker van de radio aansluiting 4 of 7 van de A stekker is een geschakelde +afhankelijk van welke fiat radio je hebt
Groet hans

hans50
Forumgebruiker
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 aug 2019 20:32
2e Panda-achtige: 1.2 emotion dualogic van 2004

Re: geschakelde 12V tbv inbouw usb poort

Bericht door hans50 »

Dit heb ik gedaan en past perfect zit boven kant gelijk met sigaretten aansteker omdat hij vrij kort is een belemmert de spiegel schakelaar niet is ook nog een snel lader
Ik heb er extra tape omheen gedraaid zodat hij goed strak zit in de sigaretten aansteker
gekocht bij bol.com messchien heeft u er iets aan
Groet hans
Bijlagen
IMG_20210512_001001092.jpg
IMG_20210512_001128087_MP.jpg

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: geschakelde 12V tbv inbouw usb poort

Bericht door Robert100HP »

Ik heb een jaar of 10 terug een stukje 3 mm dik aluminium gebogen wat de lijn van het dashboard kastje enigszins volgt.
Daarin twee 12 Volt ( female ) pluggen gemonteerd, deze worden gevoed en zijn zwevend onder gezekerd ( 15 A ) vanaf de aansteker plug. De 12 V+ draad vanaf de zekering kast naar de aansteker is vervangen door een 6mm2 variant, de originele zekering ( 20 A ) door een van 30 A. Na de 30 A zekering is nog een zwevende 20 A zekering opgenomen die de aansteker beveiligt. Zo kun je 2 dubbele USB voedingspluggen veilig gebruiken, die gezamelijk maximaal 15 A afnemen.
12V (2).JPG

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: geschakelde 12V tbv inbouw usb poort

Bericht door Riddick »

Bij mijn Baby Blauwe Panda typ 169 had ik een 12v plug gemonteerd in het paneeltje links naast het stuur waar de OBD poort en zekeringen achter zitten, lekker makkelijk aan te sluiten ook.
Had ik in die tijd gedaan voor mijn TomTom.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”