Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Veer koppelingspedaal nuttig?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Veer koppelingspedaal nuttig?

Bericht door wiemer »

Hallo Pandagemeente!

Ik heb een licht, vriendelijk piepend druklagertje. Ik hoor het, vooral als ik net geschakeld HEB. :!:
Mijn wijze APK-garagist zegt: Gewoon Rijden, en gelijk heeft ie, je kan toch niet bij het lager komen.

Het viel me bij aanschaf 2014 al op, dat speling op de koppelingsbediening niet te voelen was.

Want het koppelingspedaal wordt, dmv een dikke spiraalveer om het asje heen, naar beneden [= naar voren] gedrukt, zodat er altijd wat kracht zit op de koppeling.
Lijkt me onnodig, en misschien zelfs schadelijk voor het druklager, dat dan altijd maar moet draaien. :?: :?:

Ik had de veerkracht gecompenseerd door gepruts met n spin en ijzerdraad aan de koppelingsarm, [leuk als dat zaakje in de ventilator terecht komt], vervolgens dmv. een duwende schroefveer om de binnenkabel heen, die de arm richting blok duwt, zodat de druk geneutraliseerd wordt. Piepje IDD weg, gedurende een paar maand. :D Het piepje komt weer heel zachtjes terug. :-(

De koppelingskabel vind dit getrek aan beide kanten niet leuk, dus denk ik erover om de pedaalveer eruit te slopen, zodat ook de veer om de kabel weg kan.

----Wat vinden jullie ervan? Raak je dan het kopp. pedaal kwijt bovenin?? Valt de kabel uit de arm? [dat laatste is te voorkomen] Hebben oude panda's ook zo' n veer?

Gr, Wiemer.
Elke rit is een proefrit.

MJS
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mei 2021 10:06

Re: Veer koppelingspedaal nuttig?

Bericht door MJS »

zorgt die veer er niet juist voor dat het lager vrij komt van de drukgroep??? :?

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: Veer koppelingspedaal nuttig?

Bericht door wiemer »

Nee. Hij drukt pedaal in.
....tenminste bij mijn P.
Elke rit is een proefrit.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Veer koppelingspedaal nuttig?

Bericht door sjirafje »

Zit die veer niet verkeerd? Het lijkt mij logischer dat het pedaal omhoog getrokken hoort te worden?
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: Veer koppelingspedaal nuttig?

Bericht door wiemer »

Het lijkt mij logischer dat het pedaal omhoog getrokken hoort te worden?
ja, zoals jij t zegt, dat de veer m omhoog trekt snap ik, en ben ik gewend... dan heb je ook n normaal voelbare speling.

Het is ook mijn eerste auto met deze waarneming. Na deze week (de vrouw heeftm nodig) ga ik de pedaal losmaken; wel zit een boordcomputertje in de weg, die met die vastbakkende stekker dimlicht.
Dan los ik het evt te hoog komen (8 cm boven rempedaal!!) wel anderszins op.
Het pedaal heeft dus ook geen fats. aanslag naar boven toe.

De spiraal veer zit links, rechts zit n borgveertje, dan kan draaias naar links eruit... denk ik dan.
Fotootje is ook mooi, maar vind ik zooo lastig plaatsen. :oops: :oops:
Elke rit is een proefrit.

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: Veer koppelingspedaal nuttig?

Bericht door wiemer »

Afbeelding

Sodeju, zomaar gelukt.
Elke rit is een proefrit.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Veer koppelingspedaal nuttig?

Bericht door sjirafje »

De foto is hier helaas niet zichtbaar. Het forum heeft een mogelijkheid om foto's direct te uploaden:
Druk eerst op volledige bewerking en voorbeeld (als je nog niet in volledige bewerking zat)
klik op bijlagen (onder het tekst vak)
klik op bestanden toevoegen en selecteer de foto
klik op plaats in tekst
en voila:
IMG_0011.jpg
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: Veer koppelingspedaal nuttig?

Bericht door wiemer »

Dank! Mooi zo' n foto....
De veer eruit geprutst, en de door mij ter compensatie aangebrachte schroefveer om de binnenkabel heen, in de motorruimte dus ook. nu is er alleen nog de diafragmaveer van de drukgroep.
Pedaal komt tot nu toe niet raar hoog.
Het dimlicht doet t ook nog. 8*)

Dit alles onder het motto: t zal mij niet gebeuren dat het druklager [verder] stuk gaat door een constante druk erop van een onbenullige veer. :evil: :evil:

Heeft wel 95000 km zo gezeten.
Elke rit is een proefrit.

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: Veer koppelingspedaal nuttig?

Bericht door wiemer »

Nog n update over het piepje tijdens/na het koppelen [zie begin bericht]
Ik naar de garage. APK. Verder niets?? vroeg de garagist. [hij heeft eigenlijk nooit iets op de auto aan te merken vandaar]

Ik zei; OK, ververs danmaar de versnellingsbak.
Is gebeurd. Hij blij met de xtra verdiensten.

Al een halfjaar heb ik het tijdens/na schakelen alleen 1e en 2e versnelling het bescheiden piepje niet meer gehoord......

Groetjes WIEM.
Elke rit is een proefrit.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Veer koppelingspedaal nuttig?

Bericht door Robert100HP »

Ik hoop niet dat je enige illusie hebt, dat dat kleine veertje invloed heeft op slijtage van het druklager.
Het druklager zit op de meest slechte plaats waar je kunt bedenken, zonder enige smering.
Bij mij was het lager zelf vast gelopen en bijna door het diafragma gesleten.
De Pandakoppeling is zelf stellend, met de stel mogelijkheid onder de kap verstel je alleen het pedaal.
Het veertje dient alleen om het pedaal op hoogte en een beetje spanning op de kabel te houden.
Diafragma.jpg
Diafragma.jpg (24.14 KiB) 423 keer bekeken

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: Veer koppelingspedaal nuttig?

Bericht door wiemer »

Nou, zonder het veertje (die ik toch vrij sterk vind) gaat het prima. ..... Zonder hiermee de illusie te hebben dat het druklager eeuwig mee gaat.
Wel heb ik een strenge koppelingshygiene, (behalve bescheiden gebruik) en verbied iedereen om voor n stoplicht pedaal-ingetrapt in zn één te wachten.
..... Het idee van mijn laatste bijdrage is dat misschien het piepje toch n versn bak lager was.
Je weet t allemaal pas echt als er iets definitief stuk gaat.

Van uw FIAT hypochonder.
Elke rit is een proefrit.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Veer koppelingspedaal nuttig?

Bericht door Poging2 »

wiemer schreef: 31 okt 2022 12:15 Wel heb ik een strenge koppelingshygiene, (behalve bescheiden gebruik) en verbied iedereen om voor n stoplicht pedaal-ingetrapt in zn één te wachten.
Boeit dat nu echt van dat koppeling los of vast tijdens wachten?
Ik zie de discussie regelmatig voorbij waaien, maar kan me er zelf niet direct iets bij voorstellen.

Of hebben we het dan over het wegnemen van het risico dat iemand de koppeling niet volledig intrapt of onbewust ietsje laat opkomen waardoor deze meeslipt?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Veer koppelingspedaal nuttig?

Bericht door Robert100HP »

Nou hypochonder is wel een heel beladen woord voor iemand die zich hopelijk,
alleen zorgen maakt over zijn zieke Panda. Maar ik kan het wel enigszins begrijpen.
.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Veer koppelingspedaal nuttig?

Bericht door Robert100HP »

Poging2 schreef: 31 okt 2022 13:14
wiemer schreef: 31 okt 2022 12:15 Wel heb ik een strenge koppelingshygiene, (behalve bescheiden gebruik) en verbied iedereen om voor n stoplicht pedaal-ingetrapt in zn één te wachten.
Boeit dat nu echt van dat koppeling los of vast tijdens wachten?
Ik zie de discussie regelmatig voorbij waaien, maar kan me er zelf niet direct iets bij voorstellen.

Of hebben we het dan over het wegnemen van het risico dat iemand de koppeling niet volledig intrapt of onbewust ietsje laat opkomen waardoor deze meeslipt?
Voor een stoplicht of in de file de auto in zijn vrij zetten met niet ingetrapte koppeling is zo gek nog niet.
Ik doe het ook , soms laat ik hem zelfs " zeilen " ( gewoon in zijn vrij naar het stoplicht rollen). Het slijt gewoon veel minder.
Ergo er zijn auto's geweest ( nu oldtimers ) die ipv een stalen lager een koolstof ring als druklager hadden.
Daar hoefde dat geintje van te lang indrukte koppeling echt niet flikken, die ring verbrandde dan spontaan.
En er bestaan de zogenaamde " pedaalridders " die de koppeling altijd als voetsteun gebruiken.

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: Veer koppelingspedaal nuttig?

Bericht door wiemer »

Robert100HP schreef: 31 okt 2022 14:18 Nou hypochonder is wel een heel beladen woord voor iemand die zich hopelijk,
alleen zorgen maakt over zijn zieke Panda. Maar ik kan het wel enigszins begrijpen.
.
Qua mijn eigen lijf ben ik best wel ontspannen. Ik kan wel voelen wat ik voel, maar niet wat de Panda voelt.
Elke rit is een proefrit.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”