Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Dringend hulp gevraagd.....

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Dringend hulp gevraagd.....

Bericht door Robert100HP »

Tijdens het rondje preventief wiellagers vervangen, ook de draagarm links voor er even uitgehaald.
Enerzijds omdat de al meerdere keren bijgewerkte originele laklaag steeds loslaat, waardoor er roest
zichtbaar is. ( Die Italianen schijnen niet te beseffen dat iets corrosie bestendig moet zijn ).
Anderzijds om dat er een grijs stipje zichtbaar was tussen het rubber van de draagarm en het subframe.
Het was een klein steentje wat klem zat zat en een gaatje in het afdicht rubber van de uniball heeft veroorzaakt.
De uniball is waarschijnlijk nog te redden, maar........ waar kan ik deze afdicht rubbers vinden.
Heeft iemand een adres of werk je daar waar men dit soort rubbers toepast.

Al vast dank


Uniball 2.JPG
Uniball 1.JPG
Draagarm 1.JPG

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Dringend hulp gevraagd.....

Bericht door Pinda1000 »

Vergelijkbare rubber hoesjes zitten ook op de kogelgewrichten van bijvoorbeeld de voorste draagarmen van de Alfa 105 serie. Ik heb nog een bak liggen, misschien zit daar nog 1 bij die past. Bel me morgen anders even :P

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Dringend hulp gevraagd.....

Bericht door sjirafje »

Ik kan je er niet direct mee helpen maar misschien helpt het als je de afmetingen er bij zet.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Dringend hulp gevraagd.....

Bericht door Riddick »

Zien eruit als DNA draagarmen, goedkope zooi, als je het mijn vraagt, hadden op zijn minst gegalvaniseerd mogen zijn, en er hadden ook wel betere rubbers in mogen zitten, voor het geld wat ze er voor vragen.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Dringend hulp gevraagd.....

Bericht door Robert100HP »

Je bent weer zeer complimenteus Heer Riddick, maar het zijn inderdaad DNA draagarmen.
Niet met goedkope "shit " rubbers maar met gewone universeel toepasbare en bij een goede zaak
zo te bestellen. Wat de afwerking betreft de lak is inderdaad wat dun, maar ze zitten ook dicht op het
weg oppervlak. Een paar inslagen van steentjes zorgen er al voor dat roest zijn kans pakt.

Wat betreft de opmerking ze hadden op zijn minst gegalvaniseerd mogen zijn nou, liever niet.
Galvaniseer dringt door in het metaal oppervlak en verzwakt de draagarm alleen maar.
Schooperen zou een oplossing zijn maar dan worden de draagarmen onbetaalbaar.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Dringend hulp gevraagd.....

Bericht door Riddick »

Robert100HP schreef: 09 jun 2021 22:23 Je bent weer zeer complimenteus Heer Riddick, maar het zijn inderdaad DNA draagarmen.
Niet met goedkope "shit " rubbers maar met gewone universeel toepasbare en bij een goede zaak
zo te bestellen. Wat de afwerking betreft de lak is inderdaad wat dun, maar ze zitten ook dicht op het
weg oppervlak. Een paar inslagen van steentjes zorgen er al voor dat roest zijn kans pakt.

Wat betreft de opmerking ze hadden op zijn minst gegalvaniseerd mogen zijn nou, liever niet.
Galvaniseer dringt door in het metaal oppervlak en verzwakt de draagarm alleen maar.
Schooperen zou een oplossing zijn maar dan worden de draagarmen onbetaalbaar.
Ik val jou niet aan, geef alleen mijn persoonlijke mening over het DNA product. :wink:
En van schoperen hoeven ze niet zo heel veel duurder te worden.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”