Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda "gereviseerd" en rijdt weer super

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Panda "gereviseerd" en rijdt weer super

Bericht door BertPleizier »

Zoals in mijn andere topic al te lezen was, werd vorige maand de diagnose lekke koppakking gesteld bij de Panda (15 jaar en 150.000 km).

Hierna alles gewikt en gewogen (repareren of weg doen en wat anders nemen en dan nieuw, gebruikt of leasen) en besloten om de Panda te laten repareren.

De garagist heeft vooraf goed gekeken wat er nog aan onderhoud bij / aan zit te komen en dat is gelijk meegenomen bij de reparatie.

Hiermee heeft mijn Panda nu:
- Rondom nieuwe schokbrekers, met voor ook nieuwe veren en topmounts / lagers / stofhoezen (de gehele veerpoot is hiermee nieuw);
- 4 Nieuwe Pirelli banden;
- Nieuwe remschijven + blokken voorzijde;
- 2 Nieuwe koelslangen (boven en onder);
- Airco is opnieuw gevuld;
- Koppakking is vervangen;
- Nieuwe distributieset;
- Olie ververst.

2 Jaar geleden is de versnellingsbak vervangen inclusief nieuwe drukgroep.

Het is een hele lijst (en dito prijs van bijna € 2.000), maar daarmee kan de Panda weer flink wat jaren mee is de verwachting.

Is de Panda het boekhoudkundig nog waard? Nee het komt niet eens meer in de buurt, want de reparatiekosten zijn 2 x de dagwaarde, maar je koopt er niks anders (goeds / betrouwbaars) voor. Ik weet nu wat ik heb en de auto kan zo nog vele jaren mee. Met < 10.000 km/j moet dat lukken. Zonde om de Panda hiervoor af te voeren. Alle luxe zit er op: automatische airco, 6 aurbags, mooie lichtmetalen velgen, metallic lak, radio / navigatie / gsm, enz..

En dan nu de eerste rij-impressie: de vering / demping is merkbaar anders. Veel strakker en minder “lang”. De oude vering en demping was slap geworden na 15 jaar en 150.000 km en dat verschil merk je nu. Het geheel moet nog wel ingereden worden, dus het wordt nog wat soepeler.
Laatst gewijzigd door BertPleizier op 14 aug 2021 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Panda gereviseerd en rijdt weer super

Bericht door PandaVespa »

(y)

Geweldig om te lezen dit 8*) .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
DiebeMedia
Forumgebruiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jul 2020 15:50
1e Panda-achtige: Young 2008
Facebook: https://facebook.com/Diebe.Media
Locatie: Molenhoek
Contacteer:

Re: Panda gereviseerd en rijdt weer super

Bericht door DiebeMedia »

BertPleizier schreef: 13 aug 2021 22:47 (...)

Het is een hele lijst (en dito prijs van bijna € 2.000), maar daarmee kan de Panda weer flink wat jaren mee is de verwachting.

Is de Panda het boekhoudkundig nog waard? Nee het komt niet eens meer in de buurt, want de reparatiekosten zijn 2 x de dagwaarde, maar je koopt er niks anders (goeds / betrouwbaars) voor.
(...)
Dat is inderdaad de afweging waar velen (ongeacht merk/ type) altijd het hoofd over breken .... heel veel € aan besteden of een iets anders en hopen dat ...

Goed te lezen dat het keuze bevallen is

Raycoupe
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:30
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011

Re: Panda "gereviseerd" en rijdt weer super

Bericht door Raycoupe »

Ik zit hier met dezelfde afweging na 150.000 km (10,5 jaar oud). Na de airco condensor, voorruit, distributieset, complete uitlaat vanaf de cat, lambda sensor, wat klein werk en nu twee nieuwe voorpoten en achterdempers, verwacht ik nog de koppelingsset.

Maar ja, dan weet ik wat ik heb. Kan hem ook verkopen en voor een jonger modelletje gaan, maar dan moet ik al snel meer dan 3000 bijleggen, anders schiet het nog niet op. Gelukkig zijn de onderdelen voor de Panda lekker goedkoop en is het sleutelen niet al te complex.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Panda "gereviseerd" en rijdt weer super

Bericht door BertPleizier »

Precies: je weet nu wat je hebt en dat weet je met een andere niet. Auto rijden = onderhoud en dat kan het ene jaar alleen een ruitenwisser zijn en het jaar daarop een hele waslijst.

Veel mensen hebben geen zin in een paar flinke reparaties en ruilen in en kopen wat anders. Maar een nieuwere auto heeft dan wel minder onderhoud nodig, achter de schermen ben je ook geld kwijt aan afschrijving en dat vergeten ze mee te rekenen.

Mij Panda schrijft niet veel meer af. In die zin kun je niet goedkoper rijden. En doordat je geen / weinig afschrijving hebt, kun je dat geld (wat je eigenlijk voor de afschrijving moet reserveren) weer besteden aan het hogere onderhoud.

Ik heb daarnaast ook niet de behoefte aan iedere paar jaar een andere auto. Een goed onderhouden auto en er netjes mee omgaan vind ik belangrijker (en leuker). Ik vind het heerlijk als ik in de auto stap en ik weet precies hoe hij aanvoelt, stuurt, parkeert, klinkt, enz.. Bij een nieuwe auto moet je overal weer aan wennen.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Panda "gereviseerd" en rijdt weer super

Bericht door PandaVespa »

Om deze redenen blijf ik ook in de 141 Panda rijden. Hij rijdt gewoon fijn. Nu het oude koekblikje dunner bezaaid is, krijg ik hier en daar vaak een glimlach en af en toe praatje. Als je dan verteld dat het een automaat is, kijken je ze aan of ze het water zien branden. Waren ze toen al met automaat leverbaar?

Om de zoveel tijd moet auto naar lasser……. Zolang onderdelen nog leverbaar zijn, tuffen we vrolijk verder.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”