Nu is de Panda 1.2 uit 2004 voor de keuring geweest en afgekeurd. Bij stationair is de CO 6,6 en als je gas geeft zakt hij netjes naar 0,3. De motor is recentelijk helemaal gespoeld omdat hij wat vervuild was, maar dat heeft dus niet geholpen.
Motor was ook goed warm gereden voor de meting.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niet echt wat vinden.
Iemand hier wat tips wat het zou kunnen zijn?
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
CO waarde te hoog bij stationair
Moderators: WelshWitch, sjirafje
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: CO waarde te hoog bij stationair
Had desbetreffende monteur geen idee cq oplossing hiervoor?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 26 aug 2020 16:49
- 1e Panda-achtige: 2004 sportsound
Re: CO waarde te hoog bij stationair
Is inmiddels opgelost, was de lambda sensor icm lekke uitlaat.
Andere 2e hands sensor erin, nieuwe uitlaat en de CO was goed.
Andere 2e hands sensor erin, nieuwe uitlaat en de CO was goed.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 07 sep 2014 00:30
- 1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011
Re: CO waarde te hoog bij stationair
Heb ik ook gehad, mijn lambda sensor ging scheef als de boel eenmaal opgewarmd was. Dan verbruikte mijn panda opeens 1 op 13. Geen vuiltje aan de lucht bij de APK echter, maar dan staat het ding ook maar kort te draaien.
Dus dat meetapparaat een half uurtje erin gehangen en toen liep de CO flink op na een minuut of twintig. Na een nieuwe sensor liep hij weer gemiddeld 1 op 17 a 18.
Dus dat meetapparaat een half uurtje erin gehangen en toen liep de CO flink op na een minuut of twintig. Na een nieuwe sensor liep hij weer gemiddeld 1 op 17 a 18.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 03 mar 2021 00:50
- 1e Panda-achtige: 12 Emotion 2008
- 2e Panda-achtige: 100hp 2007
- Locatie: 0316
- Has thanked: 4 times
Re: CO waarde te hoog bij stationair
Denk dat het met een verse uitlaat al opgelost zou zijn.
Een lambda sensor kan niet zien waar de zuurstof vandaan komt, uit het blok of door het lek.
Zodra hij nog rest zuurstof ziet, zet hij de motor rijker, om het uitlaatgas rond lambda = 1 te krijgen.
Pas als de correctie op de inspuittijd te groot wordt krijg je een melding, lampje motorstoring.
Dat je stationair het meeste last van hebt klopt wel, zeker als het lek vlak bij de lambda sensor zit.
Er is stationair weinig uitlaatgas en zuurstof heeft de neiging zelfs tegen een uitlaatgas stroom in te diffunderen.
Zodra je gas geeft heb je meer uitlaatgas en de druk loopt iets op en dan lekt er minder zuurstof naar binnen.
E.e.a. komt bij motorfietsen nogal eens voor, daar zit de lambda sensor vaak in de collector onder het blok.
En zit de eind demper met een grafietbus als afdichting aan de collector gemonteerd.
Als dan de grafietbus eruit brand heb je dezelfde situatie, lambda ziet overschot aan zuurstof, motor gaat veel te rijk lopen.
JCK
Een lambda sensor kan niet zien waar de zuurstof vandaan komt, uit het blok of door het lek.
Zodra hij nog rest zuurstof ziet, zet hij de motor rijker, om het uitlaatgas rond lambda = 1 te krijgen.
Pas als de correctie op de inspuittijd te groot wordt krijg je een melding, lampje motorstoring.
Dat je stationair het meeste last van hebt klopt wel, zeker als het lek vlak bij de lambda sensor zit.
Er is stationair weinig uitlaatgas en zuurstof heeft de neiging zelfs tegen een uitlaatgas stroom in te diffunderen.
Zodra je gas geeft heb je meer uitlaatgas en de druk loopt iets op en dan lekt er minder zuurstof naar binnen.
E.e.a. komt bij motorfietsen nogal eens voor, daar zit de lambda sensor vaak in de collector onder het blok.
En zit de eind demper met een grafietbus als afdichting aan de collector gemonteerd.
Als dan de grafietbus eruit brand heb je dezelfde situatie, lambda ziet overschot aan zuurstof, motor gaat veel te rijk lopen.
JCK
In theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde, in de praktijk niet.
- Henk Verhaagen
- Forumgebruiker
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 22 okt 2021 13:33
- 1e Panda-achtige: Panda 169 100HP 2007
- 2e Panda-achtige: Panda 141 1,1 young 2002
- 3e Panda-achtige: Panda 169 1.2 2003
- 4e Panda-achtige: Panda 141 0.9 2002
- Locatie: Sappemeer
Re: CO waarde te hoog bij stationair
Dit wist ik niet ,ik ben nog van de oude stempel met carburateurs en contactpunten. Bedankt voor deze uitleg, zeer aannemelijk.