Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Slecht aanslaan van( koude) motor

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Renehuizer69
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2021 17:53
1e Panda-achtige: 169 2008 1-2 fire

Slecht aanslaan van( koude) motor

Bericht door Renehuizer69 »

Wij zijn sinds vd zomer in het bezit van een geinige panda 1.2 uit 2008. Ik ben hem voor mn vrouw wat aan het opleuken, waaronder het vervangen vd voorstoelen voor 500 zetels(met handige tips vh forum, waarvoor mijn dank).
Maar nu is er een motorisch probleem dat ik eerst wil oplossen voordat ik verder ga.
Nu de temperaturen gaan dalen gaat de motor steeds slechter aanslaan bij (koude) start. Accu doorgemeten en is prima en ik heb de map sensor vervangen. Dat heeft wat geholpen maar niet naar mijn zin. Uitlezen van de odb heeft niets opgeleverd. Geeft ook geen storing aan na het aanslaan vd motor die dan overigends prima loopt
Ik ben bedrijfswagenmonteur (in ruste)
Heeft iemand nuttige tips voor mij. Alvast mijn vriendelijke dank

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Slecht aanslaan van( koude) motor

Bericht door Pinda1000 »

Geef even duidelijker aan wat de klacht inhoudt, moet je bijvoorbeeld langer doorstarten voordat de motor aanslaat? Zijn de standaard slijtage-onderdelen zoals bougies en kabels al vervangen? Komt er veel witte damp uit de uitlaat na het aanslaan?

Renehuizer69
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2021 17:53
1e Panda-achtige: 169 2008 1-2 fire

Re: Slecht aanslaan van( koude) motor

Bericht door Renehuizer69 »

Pinda 1000
Je moet inderdaad langer starten voordat de motor aan slaat en als je merkt dat de motor wíl aanslaan,moet je toch nog net ff doorstarten.
Als de motor loopt, draaid hij mooi rond zonder haperen.
Auto heeft bij de verkoop een grote beurt (incl bougies, bij navraag en volgens de weekorder) gehad.
Heb ook de bougies gedemonteerd voor controle vd verbranding. Dat zag er overal netjes en gelijkmatig van kleur uit, geen verkoling oid.
Uitaat heeft geen rare kleur uitstoot voorzover ik dat kan zien.
Niets wijst naar een koppakking of defect vd kleppen.
Kabels zijn volgens onderhoudsboekje zo'n 15.000 km geleden gelijk met de distributieriem vervangen.
Ik las in een eerder bericht dat er iemand relais e.d. had vervangen en dat had resultaat.
Ik ben niet in het bezit van electrische schemas om uit te zoeken welke dat zijn. Xus dat heb ik niet geprobeerd.
Hoop nu wat meer en een duidelijkere info te hebben gegeven

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Slecht aanslaan van( koude) motor

Bericht door Pinda1000 »

Ik zou nog de brandstofdruk checken en het brandstoffilter. Hoor je de pomp even lopen als je het contact aanzet?

Koelvloeistoftemperatuursensor is ook iets waar ik naar zou kijken ivm mengselverrijking tijdens de warmloopfase.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”