Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Zekering houder motor ruimte

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
RJD
Forumgebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2021 15:37
1e Panda-achtige: editione cool 2006 Dualogic
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Zekering houder motor ruimte

Bericht door RJD »

Hallo,
Ben net nieuw hier, en gelijk al een vraag; we hebben een 169 editione cool met duologic versnellingsbak van dec 2006 met nog geen 70.000km op de teller. Nu is de 12V aansluiting tussen de voorstoelen al enige tijd kapot, maar we gebruikten hem eigenlijk niet; nu wordt de batterij van de telefoon minder en willen we de 12V aansluiting gaan gebruiken als USB lader. Dus maar even in de boekjes gedoken opzoek naar de zekering. Pag 146 geeft aan dat ik zekering F44 moet hebben in de motor ruimte. (Foto1) (y)
Als ik de box open is de indeling echter heel anders dan dat ik in het boekje zie.(Foto2); ook als ik het boekje draai zie ik geen gelijkenis. :?
Aan de binnenkant van de deksel zie ik de layout met de nummering van de zekeringen(Foto3); dat komt (gelukkig) overeen met de werkelijke layout, maar daarin is geen zekering F44 te vinden… :no:
De vorm van de deksel komt wel overeen met fig.48 uit het boekje (foto1).
Op dit forum al een poosje gezocht, ik las ergens dat iemand schreef dat de 12V aansluiting bij zekering F85 zat; die staat ook niet in de deksel.
Dan lees ik van iemand dat de 12V en de alarmlichten op 1 zekering zitten; Nou die doen het gewoon…niets mis mee. |:|
Weet iemand of ik het verkeerde boekje heb gekregen, of weet iemand welke zekering ik moet zoeken in mijn auto?
(Ik geloof dat de 12V een 20A zekering is; ik ga straks wel even kijken of alle 20A zekeringen goed zijn, maar ik zou toch graag weten welke zekering waar voor is; je kan het maar weten…)
Dank alvast, en groet!
Bijlagen
Uit de handleiding (foto1)
Uit de handleiding (foto1)
De zekering houder (foto2)
De zekering houder (foto2)
De deksel van binnen (foto3)
De deksel van binnen (foto3)

RJD
Forumgebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2021 15:37
1e Panda-achtige: editione cool 2006 Dualogic
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Zekering houder motor ruimte

Bericht door RJD »

Hallo Panda rijders!
Het bericht is 148x gelezen en niemand heeft het zelfde? Heeft niemand in z’n boekje of onder z’n motor kap gekeken? Ik snap dat het koud is buiten, maar zou iemand even onder de kap van zijn eigen panda willen kijken?
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Zekering houder motor ruimte

Bericht door Pinda1000 »

Wat bedoel je precies met "kapot"? Staat er geen spanning op als je hem meet met een multimeter?

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Zekering houder motor ruimte

Bericht door Erik 319 »

Als ik een 169 had ipv een 319 zou ik gelijk voor je kijken.
Vreemd is het zeker.
312=500 319=Panda.

RJD
Forumgebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2021 15:37
1e Panda-achtige: editione cool 2006 Dualogic
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Zekering houder motor ruimte

Bericht door RJD »

Erik 319 schreef: 08 dec 2021 22:46 Als ik een 169 had ipv een 319 zou ik gelijk voor je kijken.
Vreemd is het zeker.
Thx Erik.

RJD
Forumgebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2021 15:37
1e Panda-achtige: editione cool 2006 Dualogic
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Zekering houder motor ruimte

Bericht door RJD »

Pinda1000 schreef: 08 dec 2021 21:31 Wat bedoel je precies met "kapot"? Staat er geen spanning op als je hem meet met een multimeter?
Zeker, want anders was ik ook niet op zoek naar de zekeringen :rofl:

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Zekering houder motor ruimte

Bericht door Ivo »

Ik heb geen idee van nieuwe Panda's, maar het eerste zoekmachine resultaat komt aardig in de buurt van jouw antwoord:

https://mechanics.stackexchange.com/que ... te-lighter
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Zekering houder motor ruimte

Bericht door Pinda1000 »

RJD schreef: 08 dec 2021 23:28
Pinda1000 schreef: 08 dec 2021 21:31 Wat bedoel je precies met "kapot"? Staat er geen spanning op als je hem meet met een multimeter?
Zeker, want anders was ik ook niet op zoek naar de zekeringen :rofl:
Als de rest van de stroomverbruikers in de auto het verder wel doet zou het ook een draadje kunnen zijn wat los zit.......

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Zekering houder motor ruimte

Bericht door Robert100HP »

Effe overheen gelezen :yes: :yes: als je met contact aan meet tussen het stuurslot of massa en het diepste punt van de aansteker. Wat meet je dan, wel even met die meetpen krassen het oppervlak om een beter contact te krijgen.
Die "China " usb 2.0 pluggen zijn ook wel eens defect, of hebben teveel veerdruk waardoor hij er uit schiet.

RJD
Forumgebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2021 15:37
1e Panda-achtige: editione cool 2006 Dualogic
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Zekering houder motor ruimte

Bericht door RJD »

Robert100HP schreef: 09 dec 2021 22:40 Effe overheen gelezen :yes: :yes: als je met contact aan meet tussen het stuurslot of massa en het diepste punt van de aansteker. Wat meet je dan, wel even met die meetpen krassen het oppervlak om een beter contact te krijgen.
Die "China " usb 2.0 pluggen zijn ook wel eens defect, of hebben teveel veerdruk waardoor hij er uit schiet.
Thx, Robert voor de reactie; het gaat me eigenlijk veel meer over welke zekering nu waar voor is. In mijn post zie je foto’s van de deksel van de zekering ruimte en ook van het boekje, maar dat komt niet overeen…
Dus wellicht kan je eens bij jou Panda kijken of dat ook zo is?
Groet!

RJD
Forumgebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2021 15:37
1e Panda-achtige: editione cool 2006 Dualogic
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Zekering houder motor ruimte

Bericht door RJD »

Pinda1000 schreef: 09 dec 2021 08:04
RJD schreef: 08 dec 2021 23:28
Pinda1000 schreef: 08 dec 2021 21:31 Wat bedoel je precies met "kapot"? Staat er geen spanning op als je hem meet met een multimeter?
Zeker, want anders was ik ook niet op zoek naar de zekeringen :rofl:
Als de rest van de stroomverbruikers in de auto het verder wel doet zou het ook een draadje kunnen zijn wat los zit.......
Dank in iedergeval voor je reactie en de aanwijzingen om die 12V weer aan de gang te krijgen. Waar ik eigenlijk veel meer benieuwd naar ben is dat verschil tussen hoe de zekeringhouder er van binnen uit ziet en wat er in de deksel en in het boekje staat. Als er nu iets anders een keer stuk is, kan ik niet uitzoeken welke zekering waarvoor dient.
Wellicht kan je eens bij jouw Panda kijken hoe je zekeringshouder er uitziet van binnen?
Groet!

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Zekering houder motor ruimte

Bericht door Robert100HP »

Ivo schreef: 09 dec 2021 00:22 Ik heb geen idee van nieuwe Panda's, maar het eerste zoekmachine resultaat komt aardig in de buurt van jouw antwoord:

https://mechanics.stackexchange.com/que ... te-lighter
Aan deze info heeft de vraagsteller niets, zekering F85 komt niet voor in NL Panda's

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Zekering houder motor ruimte

Bericht door Robert100HP »

RJD schreef: 11 dec 2021 09:29
Pinda1000 schreef: 09 dec 2021 08:04
RJD schreef: 08 dec 2021 23:28

Zeker, want anders was ik ook niet op zoek naar de zekeringen :rofl:
Als de rest van de stroomverbruikers in de auto het verder wel doet zou het ook een draadje kunnen zijn wat los zit.......
Dank in iedergeval voor je reactie en de aanwijzingen om die 12V weer aan de gang te krijgen. Waar ik eigenlijk veel meer benieuwd naar ben is dat verschil tussen hoe de zekeringhouder er van binnen uit ziet en wat er in de deksel en in het boekje staat. Als er nu iets anders een keer stuk is, kan ik niet uitzoeken welke zekering waarvoor dient.
Wellicht kan je eens bij jouw Panda kijken hoe je zekeringshouder er uitziet van binnen?
Groet!
Bij mijn auto is zekering F44 ( 20A ) wel aanwezig in de motorruimte, alleen heb ik een HP en geenDuallogic.
Daar zou zomaar een verschil tussen kunnen zijn, maar meet je wel 12V op de aansteker.????
Zit er aan de onderzijde van de aansteker geen draad los is, de massa van de aansteker nog intact.????

Verder nog dit werkt de telefoonlader wel als de motor loopt???? een 2006 Panda heeft Can-Bus.
Hierdoor schakelt de auto na plm een half uur de 12V van vrijwel alle gebruikers uit, ik ben hier achter
gekomen door dat ik een " positie tracker" had aangesloten op de 12V van de binnenverlichting.
Omdat het hier een hobby auto betreft die niet dagelijks gebruikt word, was de tracker accu na 3 dagen leeg.

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Zekering houder motor ruimte

Bericht door helhond »

Is dit al opgelost?

Ik meen mij te herinneren dat F44 bij de zekeringskast bij de bestuurder zit.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”