Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Aanslaan van de Fiat.

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
henkyboy
Forumgebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2017 20:50
1e Panda-achtige: Fiat panda 2000

Aanslaan van de Fiat.

Bericht door henkyboy »

Ik vraag dit namens mijn broer.
Deze heeft een Fiat Panda, eerder sloeg die direct aan.
Nu moet hij hem 2x starten voordat hij aan slaat, zou dit de BDP sensor kunnen zijn ?
Dit doet zich vooral voor bij de eerste start, in de zomer niets aan de hand, maar nu het kouder wordt doet zich dit voor.
Heb hem uitgelezen er zat 1 foutmelding in.
P0010 State : Intermittent magneetventiel fasevariator

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: Aanslaan van de Fiat.

Bericht door wiemer »

magneetventiel fasevariator: wa s dat? Iets met de vvt?

Een andere auto van mij startte ook een jaar lang lastiger [zoekezoeken] en na n tijdje helemaal niet meer: ANWB heeft auto voor de deur gezet en maar weer zoeken.
Het was de BDP sensor. De windingen puilden eruit. Makkelijk door te meten met n multimetertje.
lijkt me wel dat er dan n andere foutcode komt?

Geleerd: check eerst wat makkelijke dingen.
Elke rit is een proefrit.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Aanslaan van de Fiat.

Bericht door Robert100HP »

Een heel verhaal, variabele kleptiming heeft de Panda niet, nokkenas positie sensor wel.
En die zit boven op de cilinderkop, wat wel mogelijk is, is dat de tandriem mogelijk versprongen is.

Wat ook een optie zou kunnen zijn is dat de afsluiter in de brandstof aanvoer leiding lekt.
Hierdoor duurt het even voor dat de brandstofpomp het injectiesysteem op druk heeft.

E.a. is eenvoudig te controleren, haal de slang van het luchtfilter en spuit wat remreiniger
in de opening start de auto direct dan ligt het aan de brandstof toevoer.
Zo niet controleer de sensor.


P0010 OBD-II-foutcode: "A" nokkenaspositieactiecircuit (bank 1)


P0010-codedefinitie De P0010-code is gekoppeld aan de mechanische variabele kleptiming van uw motor. Vanwege emissies en prestatienormen hebben...
Inhoud:
P0010-codedefinitie

De P0010-code is gekoppeld aan de mechanische variabele kleptiming van uw motor.

Vanwege emissies en prestatienormen hebben fabrikanten systemen geïnstalleerd om de motorkleplift onder bepaalde omstandigheden te verhogen op basis van belasting en prestaties.

De P0010-code kan ook vergezeld gaan van andere codes, zoals: P0011, P0012, P0020, P0021, P0022 en misschien nog meer.
Wat de P0010-code betekent

P0010 is een generieke OBD-II-code die een probleem aangeeft met de motorregeleenheid (ECM) die een variatie in de mechanische timing tussen de krukas en de nokkenas 1 van de bank detecteert. Het timingprobleem wordt meestal gedetecteerd tijdens hogere toerentallen van de motor wanneer de ECM probeert om de kleplichthoogte bij hogere snelheden in te stellen.

De ECM gebruikt sensoren om de positie van de krukas en nokkenas (sen) te detecteren. Van deze sensorsignalen regelt de ECM ontsteking, kleplichthoogte en brandstofmoment onder verschillende snelheden en belastingen. De code zal het Check Engine Light verlichten en mogelijk de motorprestaties verminderen.
Wat veroorzaakt de P0010-code?

De engine positions System Performance Bank 2-code kan verschillende oorzaken hebben:

Engine-synchronisatie niet synchroon
Motorolieslib (door gebrek aan olieverversing)
Versleten timingcomponenten (kettingen, tandwielen, gidsen)
Krukas- of nokkenassensor defect
Bedradingsschade
ECM-software is verouderd
ECM interne schade


P0010 OBD-II-foutcode: "A" nokkenaspositieactiecircuit (bank 1)


artikelen 2021

P0010-codedefinitie De P0010-code is gekoppeld aan de mechanische variabele kleptiming van uw motor. Vanwege emissies en prestatienormen hebben...
Inhoud:
P0010-codedefinitie

De P0010-code is gekoppeld aan de mechanische variabele kleptiming van uw motor.

Vanwege emissies en prestatienormen hebben fabrikanten systemen geïnstalleerd om de motorkleplift onder bepaalde omstandigheden te verhogen op basis van belasting en prestaties.

De P0010-code kan ook vergezeld gaan van andere codes, zoals: P0011, P0012, P0020, P0021, P0022 en misschien nog meer.
Wat de P0010-code betekent

P0010 is een generieke OBD-II-code die een probleem aangeeft met de motorregeleenheid (ECM) die een variatie in de mechanische timing tussen de krukas en de nokkenas 1 van de bank detecteert. Het timingprobleem wordt meestal gedetecteerd tijdens hogere toerentallen van de motor wanneer de ECM probeert om de kleplichthoogte bij hogere snelheden in te stellen.

De ECM gebruikt sensoren om de positie van de krukas en nokkenas (sen) te detecteren. Van deze sensorsignalen regelt de ECM ontsteking, kleplichthoogte en brandstofmoment onder verschillende snelheden en belastingen. De code zal het Check Engine Light verlichten en mogelijk de motorprestaties verminderen.
Wat veroorzaakt de P0010-code?


Engine-synchronisatie niet synchroon
Motorolieslib (door gebrek aan olieverversing)
Versleten timingcomponenten (kettingen, tandwielen, gidsen)
Krukas- of nokkenassensor defect
Bedradingsschade
ECM-software is verouderd
ECM interne schade

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: Aanslaan van de Fiat.

Bericht door wiemer »

Een heel verhaal, variabele kleptiming heeft de Panda niet, nokkenas positie sensor wel.
De 69 PK Panda Euro 5 heeft dat wel. Half 2010 t/m Panda Classic 2012? ..... maar ik heb ooit gelezen dat dat voor t rijden [en starten ook maar denk k ] niet al te veel uit maakt.
Vraag is dus ook welk type de broer van Henk heeft.

...........Maar waarschijnlijk hap ik nu teveel op die omschrijving
P0010 State : Intermittent magneetventiel fasevariator
waarvan ik ook niet weet hoe Henk daar aan komt.... jij geeft al een hele rij mogelijke [andere] oorzaken voor die foutcode.
.
Elke rit is een proefrit.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”