Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Stoel aanpassen naar in hoogte verstelbare stoel

Discussie over het tunen en stylen van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
winand
Forumgebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:50
1e Panda-achtige: Panda 2010

Stoel aanpassen naar in hoogte verstelbare stoel

Bericht door winand »

Toen ik op zoek was naar een Panda, ben ik eerst eens gaan 'proefzitten' in een willekeurige 169 met een in hoogte verstelbare stoel. Dat zat prima.
Ik was namelijk bang dat ik niet fijn zou passen met mijn 1.94 meter lengte.
Uiteindelijk wilde ik een Panda met airco EN open dak, en de Panda die ik uiteindelijk kocht had helaas geen in hoogte verstelbare stoel. Tijdens de proefrit dacht ik "Valt eigenlijk wel mee", maar toen stond de rugleuning toch net iets verder achterover en zat dus te ver van het stuur af (kom je later dus achter..)
Als ik de rugleuning aanpas zodat ik goed achter het stuur zit, schuurt mijn hoofd tegen de dakbekleding en heb ik een enorme dode hoek achter de A-stijl. Ik heb de binnenspiegel wel aangepast met een (ge-3d-print) adaptertje waardoor ie maximaal hoog hangt, want dat was ook gevaarlijk, die spiegel op ooghoogte.

Nu mijn vraag:
Hoe kan ik mijn bestuurdersstoel voorzien van hoogteverstelling? opties:

1) Een andere stoel tweedehands kopen en de hoezen verwisselen lijkt me een lastige klus om dat netjes te kunnen doen.
Ik heb namelijk nog geen stoel gevonden die al de goede kleur heeft; grijs met aubergine middenstuk (editione cool 2010), bovendien is mijn stoel nog in prima staat en niet doorgezakt ofzo.
2) Is de stoel los te schroeven van het onderstel zodat ik enkel het onderstel hoef over te zetten?
3) Is er iemand die een stoel zelf aangepast heeft? Met een verlaging van 2cm aan de achterzijde zou ik al heel blij zijn. (ben handig met slijptol en kan lassen)
4) andere ideeen?
Panda 1.2 69pk 2010

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Stoel aanpassen naar in hoogte verstelbare stoel

Bericht door Robert100HP »

In hakend op optie * 1 dat is heel goed te doen en je krijgt het echt netjes voor elkaar.
* 1 de zitting van elke 169 stoel ( bestuurder en passagier) zitten met 2 M6 boutjes en 2 haken vast;
* 2 de zittingen zijn links/rechts gelijk en onderling uitwisselbaar, een zitting van een niet verstelbare
stoel is uitwisselbaar met een verstelbare en andersom.
* 3 koop een verstelbare stoel, alleen de rugleuning met het schuim moet je overzetten.
* 4 wil je ook rechts een verstelbare stoel dan zal je in Engeland een verstelbare passagiers stoel
moeten scoren.

Hoe je de rugleuning met schuim vervangt: haal de plastic strips aan de onderzijde van de leuning los.
In het schuim zit een metalen framepje mee gegoten met ringetjes zit de bekleding daar aan vast.
Stroop de bekleding iets op, dan kom je de eerste ringetjes tegen deze houden de rugleuning in vorm.
Haal de ringetjes los en stroop verder, zijn ze allemaal los dan resten nog 2 splitpennen die er voorzorgen
dat de hoofd steun er niet uit kan.
Verwijder de hoofdsteun en trek de plastic geleiders uit het frame, let op plaats de geleiders op hun juiste
plek terug. Anders is de hoofdsteun niet meer te fixeren.

Tip 1 begin met de rugleuning van de verstelbare stoel, zet hier om te "ontdekken" het Stanley mes in.
Tip 2 werk de scherpe randen van het frame af met een ingesneden tuinslang en verstevig de mat van de rug_
met rvs 1 mm lasdraad voor een stevige zit.

Achteraf zeg je het was appeltje eitje, succes....!!!!

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Stoel aanpassen naar in hoogte verstelbare stoel

Bericht door Robert100HP »

De Engelse stoel moet natuurlijk een bestuursstoel zijn. Sorry...

Gebruikersavatar
winand
Forumgebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:50
1e Panda-achtige: Panda 2010

Re: Stoel aanpassen naar in hoogte verstelbare stoel

Bericht door winand »

Dank voor je snelle en erg uitgebreide reactie! 😎👍
Panda 1.2 69pk 2010

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Stoel aanpassen naar in hoogte verstelbare stoel

Bericht door Riddick »

winand schreef: 01 mar 2021 15:58 Toen ik op zoek was naar een Panda, ben ik eerst eens gaan 'proefzitten' in een willekeurige 169 met een in hoogte verstelbare stoel. Dat zat prima.
Ik was namelijk bang dat ik niet fijn zou passen met mijn 1.94 meter lengte.
Uiteindelijk wilde ik een Panda met airco EN open dak, en de Panda die ik uiteindelijk kocht had helaas geen in hoogte verstelbare stoel. Tijdens de proefrit dacht ik "Valt eigenlijk wel mee", maar toen stond de rugleuning toch net iets verder achterover en zat dus te ver van het stuur af (kom je later dus achter..)
Als ik de rugleuning aanpas zodat ik goed achter het stuur zit, schuurt mijn hoofd tegen de dakbekleding en heb ik een enorme dode hoek achter de A-stijl. Ik heb de binnenspiegel wel aangepast met een (ge-3d-print) adaptertje waardoor ie maximaal hoog hangt, want dat was ook gevaarlijk, die spiegel op ooghoogte.

Nu mijn vraag:
Hoe kan ik mijn bestuurdersstoel voorzien van hoogteverstelling? opties:

1) Een andere stoel tweedehands kopen en de hoezen verwisselen lijkt me een lastige klus om dat netjes te kunnen doen.
Ik heb namelijk nog geen stoel gevonden die al de goede kleur heeft; grijs met aubergine middenstuk (editione cool 2010), bovendien is mijn stoel nog in prima staat en niet doorgezakt ofzo.
2) Is de stoel los te schroeven van het onderstel zodat ik enkel het onderstel hoef over te zetten?
3) Is er iemand die een stoel zelf aangepast heeft? Met een verlaging van 2cm aan de achterzijde zou ik al heel blij zijn. (ben handig met slijptol en kan lassen)
4) andere ideeen?
Met een plastic vuilnis zak over de rugleuning trek je de hoes er zo overheen, daarna de vuilnis zak verwijderen, zitting stelt niet veel voor.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Stoel aanpassen naar in hoogte verstelbare stoel

Bericht door Robert100HP »

Riddick schreef: 01 mar 2021 18:23
winand schreef: 01 mar 2021 15:58 Toen ik op zoek was naar een Panda, ben ik eerst eens gaan 'proefzitten' in een willekeurige 169 met een in hoogte verstelbare stoel. Dat zat prima.
Ik was namelijk bang dat ik niet fijn zou passen met mijn 1.94 meter lengte.
Uiteindelijk wilde ik een Panda met airco EN open dak, en de Panda die ik uiteindelijk kocht had helaas geen in hoogte verstelbare stoel. Tijdens de proefrit dacht ik "Valt eigenlijk wel mee", maar toen stond de rugleuning toch net iets verder achterover en zat dus te ver van het stuur af (kom je later dus achter..)
Als ik de rugleuning aanpas zodat ik goed achter het stuur zit, schuurt mijn hoofd tegen de dakbekleding en heb ik een enorme dode hoek achter de A-stijl. Ik heb de binnenspiegel wel aangepast met een (ge-3d-print) adaptertje waardoor ie maximaal hoog hangt, want dat was ook gevaarlijk, die spiegel op ooghoogte.

Nu mijn vraag:
Hoe kan ik mijn bestuurdersstoel voorzien van hoogteverstelling? opties:

1) Een andere stoel tweedehands kopen en de hoezen verwisselen lijkt me een lastige klus om dat netjes te kunnen doen.
Ik heb namelijk nog geen stoel gevonden die al de goede kleur heeft; grijs met aubergine middenstuk (editione cool 2010), bovendien is mijn stoel nog in prima staat en niet doorgezakt ofzo.
2) Is de stoel los te schroeven van het onderstel zodat ik enkel het onderstel hoef over te zetten?
3) Is er iemand die een stoel zelf aangepast heeft? Met een verlaging van 2cm aan de achterzijde zou ik al heel blij zijn. (ben handig met slijptol en kan lassen)
4) andere ideeen?
Met een plastic vuilnis zak over de rugleuning trek je de hoes er zo overheen, daarna de vuilnis zak verwijderen, zitting stelt niet veel voor.
Misschien werkt die "vuilniszak " bij andere merken, maar niet bij een 169 Panda stoel.
De bekleding zit met draad ringetjes vast aan aan de metalen ring die in het schuim zit.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Stoel aanpassen naar in hoogte verstelbare stoel

Bericht door Robert100HP »

Stoel bevestiging.JPG
Stoel rails 2.JPG
Stoelen.JPG
Of je boort de klinknagels uit de stoelrails/vloersteunen, spuit de vloersteunen mooi in kleur.
Bestel bij Biesheuvel FIA goedgekeurde montage profielen, monteer deze op de gespoten vloersteunen.
Schaf een nieuwe of gebruikte sportstoel aan met rails, dan kun je alle kanten op.
Het is niet de goedkoopste oplossing maar wel een fraaie en ik schuif niet meer uit mijn stoel.
Als het even wat harder door een bocht gaat.

Je ziet voor alles is een oplossing.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Stoel aanpassen naar in hoogte verstelbare stoel

Bericht door Robert100HP »

Op zo'n FIA goedgekeurd bevestigingssysteem kun je eenvoudig een frame maken van 3 mm hoeklijn 30 x 30 mm.
Daar kun je dan direct de slede van de bestaande 169 stoel op monteren, gebruik M8 ringen, zeskant of bolkop bolkop boutjes M8. Neem de sterkte 8.8 ( staat op de boutkop) en M8 borgmoeren, een gordelbevestiging is nieuw te bestellen € 14.95.

Of je haalt er een op de sloop, gebruik voor die bevestiging een 8.8 M10 bout met ringen en borgmoer.
Als er wat gebeurt dan vlieg je niet met stoel en/of gordel door de voorruit. :yes: :yes: :yes:

Grtz

pandapouwer
Forumgebruiker
Berichten: 550
Lid geworden op: 18 apr 2008 19:34
1e Panda-achtige: Fiat 141 selecta 1993
Locatie: zoetermeer
Been thanked: 3 times

Re: Stoel aanpassen naar in hoogte verstelbare stoel

Bericht door pandapouwer »

Hallo....

Misschien is het makkelijker om de stoel aan de voorkant op te hogen. Gewoon met een paar moertjes onder de slee te doen. Je knieën gaan dan omhoog en je kan wat schuiner gaan zitten. Zelf heb ik dat ook gedaan.. Maar dan alleen omdat ik dan wat lekkerder zit

Mvg Pandapouwer

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Stoel aanpassen naar in hoogte verstelbare stoel

Bericht door Robert100HP »

Wij beiden zijn niet zo lang Marcel, hij wil omlaag niet omhoog. :rofl: :rofl:

Gebruikersavatar
winand
Forumgebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:50
1e Panda-achtige: Panda 2010

Re: Stoel aanpassen naar in hoogte verstelbare stoel

Bericht door winand »

Inderdaad, ik moet (achter) omLAAG :-)
Of ik moet een verhoogd dak op mijn panda zetten, is ie wel uniek in ieder geval.
Mooi om deze reacties te lezen, sportstoelen gaat m toch echt niet worden, ieder zn ding.
Panda 1.2 69pk 2010

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”