Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Voorruit vervangen

Eerste hulp bij reparaties.

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jop
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:56

Voorruit vervangen

Bericht door jop »

Mijn voorruit was rechts begonnen met scheuren en de scheur liep na een maandje al helemaal door naar midden boven. APK-afkeur dus een 'nieuwe' ruit erin gezet. Een korte HOW-TO voor leden die dit ook eens willen doen. Het is een simpel klusje maar het werkt het beste als je even iemand erbij hebt.

Benodigdheden:
- 'Nieuwe ruit', de mijne komt van de sloop en kostte €35,- staan er genoeg gewoon even rondbellen.
- Raamrubber, even kijken of je oude raamrubber nog soepel is anders vervangen
- Ruitenkit, zwarte kleverige kit te koop bij de automaterialenzaak
- Lang stuk touw, zo'n 4 meter is meer dan voldoende zorg dat het stevig is en ongeveer de dikte heeft van een halve balpen (kon even geen beter voorbeeld geven)
- Dikke oude deken
- Een kameraad, makker, vriend, pa, buurman, als hij/zij twee voeten en handen heeft moet het lukken :wink:
- Tijd, ongeveer een half uurtje

Methode:
- Allereerst moet de oude ruit eruit, dit is best een leuk klusje. Leg een deken op de motorkap, mocht de ruit eruit vallen valt hij op de deken en niet op je motorkap. Zet je hulpje in de auto en ga ernaast zitten. Zet nu beide je voeten tegen de ruit in beide hoeken boven aan. Nu flink duwen, de ruit kan klappen gebeurde bij mij in ieder geval wel. Is niet erg, op de kleine glassplintertjes in de auto na. Even goed doordrukken en de ruit zal bovenaan los komen uit het rubber. Voorzichtig doordrukken en aan de buitenkant van de auto de raam met zijn 2en eruit trekken.
- Nu het raamrubber eruit trekken met beleid en controleren op soepelheid en eventuele lijm- of kitresten.
- Wanneer het raamrubber nog goed is moet je het even goed schoonmaken. Bij mij was er geen verontreiniging van kit of lijm aanwezig dus ik heb een sopje aangemaakt en het met een doekje gereinigd.
- Leg nu de nieuwe ruit op een verhoging bovenop de deken. Ik heb een verrijdbare gereedschapskist gebruikt dan kan ik het raam ronddraaien en dit was voor mij tevens een ideale werkhoogte. De ruit mag je nu even laten liggen.
- Het rubber dien je goed te leggen zodat je ziet wat de boven- en onderkant is. Ook moet je even goed kijken welk gedeelte van het rubber om de ruit heen valt en welke om de ruitenlijst van de auto. Wanneer je het rubber goed hebt schoongemaakt kan je ruitenkit gaan spuiten in de rand die om het raam valt. Leg een dikke aaneengesloten streep kit in de hele voeg van het raamrubber. Wanneer je teveel kit erin spuit zal je dit later moeten schoonmaken, bij te weinig kit riskeer je alsnog dat er lucht langs de voorruit je auto inkomt. Het is dus een beetje inschatten hoeveel kit je gebruikt.
- Het raamrubber met de kit kan je nu om de voorruit gaan leggen. Het laatste stukje zal wat moeilijk gaan en zul je er echt even overheen moeten trekken.
- Wanneer het raamrubber om de ruit zit ga je de tweede voeg kitten. Hetzelfde principe geld als bij de stap hierboven, niet teveel en niet te weinig.
- Nu leg je het stuk touw in de voeg bovenop de kit. Het touw zal wat vies worden maar hier is niks aan te doen. Begin in het midden aan de bovenkant van de ruit en leg het touw langs de ruit goed in de voeg. Laat hem op het eind zo'n 10 cm overlappen en laat beide uiteinden zo ver uitsteken dat je er met je handen goed aan kan trekken.
- Til nu met zijn 2en de ruit op en leg deze met de onderkant in de ruitenlijst van de auto. Goed naar beneden duwen, je merkt het wel wanneer de ruit niet verder kan zakken.
- Nu gaat een iemand in de auto zitten en een iemand aan de buitenkant staan. Degene aan de binnenkant trekt aan een van de uiteindes van het touw. Degene aan de buitenkant duwt tegen het raamrubber. Duw niet te hard anders kan degene die aan het touw trekt niks doen maar druk ook niet te zacht anders valt het rubber niet netjes in de lijst. Ga nu de hele voorruit af. Gewoon een kwestie van aan het touw trekken en aan de buitenkant aan blijven drukken.
- Wanneer het touw er helemaal uit is getrokken zal de voorruit vast zitten. Druk nogmaals het raamrubber vanaf de buitenkant even goed aan zodat het rubber zich goed zet. Aan de binnenkant zul je links en rechtsonder even met een schroevendraaier of iets dergelijks het raamrubber achter de frontjes van de ventilatie moeten duwen.



Ik heb dit gedaan bij mijn Fiat Panda 900i Young maar het principe geldt voor alle auto's met een raamrubber en niet vastgelijmde ruiten. De ruitenkit is optioneel maar ik heb hiervoor gekozen omdat ik bij hogere snelheden wind langs de voorruit hoorde en voelde suizen. Met de ruitenkit was dit probleem verholpen. Er is echt niet veel ervaring voor nodig en dit klusje is goed te doen. Gewoon goed nadenken en met beleid handelen.

Veel succes!
Mijn tweede auto: Fiat Pinda 900 Young
Mijn eerste auto: Suzuki Alto MKII

Kres
Forumgebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51
Locatie: Leusden

Re: [HOW-TO] Voorruit vervangen

Bericht door Kres »

Om eerlijk te zijn ben ik niet zo weg van je methode om de oude voorruit te verwijderen. Wat je zelf ook aangeeft. Gebroken glas in je auto en misschien schade als die er helemaal uit klapt.
Wat ook goed werkt is gewoon aan de binnenkant de rubber profiel voorzichtig naar buiten toe duwen en dan komt de ruit ook los.

Zelf heb ik geen kit gebruikt. Wel touw en een een plantenspuit met water en afwasmiddel in. Daar mee heb ik het rubber profiel mee ingespoten. Laat de touw makkelijker glijden.

Verder goed uitgelegd. Paar pics zouden het een en het ander wel iets duidelijker maken.
Nu ff niet .....

Gebruikersavatar
jop
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:56

Re: [HOW-TO] Voorruit vervangen

Bericht door jop »

Schade zal wel meevallen aangezien er een dikke deken op de motorkap ligt en dat glas is met een stofzuiger zo weg. Ik vond het wel leuk om het zo te doen maar als het raamrubber eruit te duwen is kan dat natuurlijk ook.
Foto's zullen helaas niet komen omdat ik destijds geen fototoestel voorhanden had. Maar het filmpje laat de belangrijkste zaken ook wel zien denk ik. Het plaatsen vond ik namelijk het lastigste van de hele klus en dat wordt mooi getoond in het filmpje.
Mijn tweede auto: Fiat Pinda 900 Young
Mijn eerste auto: Suzuki Alto MKII

Jan Smith
Forumgebruiker
Berichten: 352
Lid geworden op: 16 mei 2011 10:54
1e Panda-achtige: 899 cc. 1997.
Locatie: Sighisoara/Roemenië

Re: [HOW-TO] Voorruit vervangen

Bericht door Jan Smith »

Is het niet mogelijk om de kit er langs te spuiten als het raam erin zit? De met zeepsop nat gemaakte rubber rand lijkt mij makkelijker werken.

Kres
Forumgebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51
Locatie: Leusden

Re: [HOW-TO] Voorruit vervangen

Bericht door Kres »

Jan Smith schreef:Is het niet mogelijk om de kit er langs te spuiten als het raam erin zit? De met zeepsop nat gemaakte rubber rand lijkt mij makkelijker werken.
Denk dat dat best kan alleen is het meer gedoe en ik denk niet dat het even goed afdicht als dat je de kit rechtstreeks in het rubber profiel spuit.
Nu ff niet .....

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Voorruit vervangen

Bericht door aribold »

Ik heb al een aantal (voor-) ruiten verwijderd (sloop-auto's), en ook al een aantal keer geplaatst.
Waarvan een paar keer samen met een gediplomeerd schadehersteller, die er dus in opgeleid is.
Ik ben nooit kit tegengekomen bij Fiats met ouderwetse raamrubbers.
Als je raamrubber nog goed is, is kit nergens voor nodig.
Het is wel handig om de randen van de sponning in te smeren met een roestpreventief middel.
Ik smeer er zelf tectyl ML-wax op. Dat zorgt er gelijk voor dat het rubber makkelijker erin glijdt.
Daarna heb je wel wat schoonmaakwerk te doen, omdat de vieze dunne kleffe troep is.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
RubenJ
Forum-admin
Berichten: 2895
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:49
1e Panda-achtige: Momenteel geen
Locatie: Arnhem
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Voorruit vervangen

Bericht door RubenJ »

Let ook op dat je de ruit er op de juiste manier in plaatst.
De ruit van de Panda is bol naar binnen in tegenstelling tot de (verlijmde) ruiten van de meeste andere auto's die bol naar buiten staan.
I'm here when I am, usually I'm not

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Voorruit vervangen

Bericht door aribold »

Mij is bij gedemonteerde ruiten nooit opgevallen dat ze niet vlak zijn.
Hangt ie niet gewoon een beetje door, door het eigen gewicht?

Het is trouwens wel een idee om een tweedehandse ruit binnenstebuiten te monteren. Dan heeft oude steenslag geen invloed op het wissen van het raam....
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Kres
Forumgebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51
Locatie: Leusden

Re: Voorruit vervangen

Bericht door Kres »

aribold schreef:Mij is bij gedemonteerde ruiten nooit opgevallen dat ze niet vlak zijn.
Hangt ie niet gewoon een beetje door, door het eigen gewicht?

Het is trouwens wel een idee om een tweedehandse ruit binnenstebuiten te monteren. Dan heeft oude steenslag geen invloed op het wissen van het raam....

ZIjn idd iets bol maar dan naar binnen toe..

Dat zou best een idee kunnen zijn.. Bij de oude panda heeft de voorruit geen verstevigende functie.
Nu ff niet .....

Plaats reactie

Terug naar “Technische artikelen Panda Classic 1980-2003”