Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Claxon vervangen

Eerste hulp bij reparaties.

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jop
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:56

Claxon vervangen

Bericht door jop »

De claxon van mijn Fiat Panda 900i Young deed het niet meer na een weekje. Vervangen dus.

Benodigdheden:
- Nieuwe of tweedehands claxon, nieuw bij Conrad nog geen tientje en geschikt voor de APK op internet zijn ook wel wat tweedehands claxons te vinden of wellicht op de sloop.
- Kabelschoentjes, platte blauwe kabelschoentjes in dit geval
- Doorverbinders, van die buisjes van plastic, geel in mijn geval, met een alluminium binnenkant
- Stukje kabel van een ongeveer een meter met twee stroomdraden, ik heb een stukje oude kabel van een lamp gebruikt.
- Kniptang
- Knijptang
- Standymesje of striptang
- Ring/steeksleutel 10
(- Rubber dopje dat om moer 10 past)

Tijd:
- Half uur

Methode:
De oude claxon zit links achter de voorbumper onder je koplamp, je bekijkt dit altijd vanuit de bestuurders stoel. Als je voor de auto staat zit hij dus rechts. Een onhandige plaats en ik kreeg de voorbumper niet meer los vanwege vastgeroeste bouten. Het was voor mij dus handiger en misschien ook wel goedkoper om een nieuwe claxon te installeren.
- Haal je reservewiel er allereerst even uit, geeft meer ruimte en moet er later toch uit. Eerst moest ik de draadjes zien te vinden waarmee de oude claxon was verbonden. Je kunt de linker en rechter koplamp met elkaar vergelijken en als het goed is vind je bij de linkse twee extra draadjes. Een zwarte en een paarse als ik het mij goed herinner. Ze zaten bij mij net onder de koplamp.
- Maak nu het witte plastic clipje los dat in het midden onder je koplamp zit. De koplamp kan je ten alle tijden laten zitten en hoef je niet vast te schroeven. Even kijken en je zit daar wat kabels bevestigd zitten aan het carrosserie met behulp van een wit clipje. Dit kan je gewoon losmaken door je nagel ertussen te zetten.
- Als het goed is heb je nu wat meer speling en kan je de oude bedrading van je claxon wat beter bekijken. In mijn geval zaten de oude kabelschoentjes er nog aan maar die waren verroest en gedeeltelijk afgebroken en heb ik eraf geknipt. Vandaar dat de claxon dus niet werkte. Krijg je de bedrading niet los zul je ze door moeten knippen

TIP! Wanneer je de oude bedrading los hebt gemaakt test dan even of dit de goede draadjes zijn door provisorisch de claxon even te verbinden en te testen. De claxon hoort te werken en zo niet dan heb je of de verkeerde draadjes of ligt het probleem ergens anders. In mijn geval was het vrij duidelijk vanwege de verroeste kabelschoentjes.

- Strip nu de uiteinden van je oude bedrading, ongeveer 1 cm. Schuif de doorverbinders over de oude bedrading en pak je meegebrachte elektriciteitskabel. Strip hier ook de uiteinden van, 1 cm, en verbind deze aan de oude bedrading. Schuif nu de doorverbinders ovr het gedeelte waar je de draden hebt verbonden met elkaar en druk ze vast met je knijptang.
- Een goede nieuwe plek voor je claxon is achter je ruitenwisservloeistofreservoir onder je reservewiel. Als je kijkt zie je dat het reservoir vast zit op het carrosserie met een moertje maat 10. Draai dit moertje los met de sleutel en bewaar het moertje en de ringetjes die eronder zitten. De claxon, in mijn geval, had een oog dat precies over de bout paste en kon ik dus hier makkelijk bevestigen vandaar deze plaats.
- De elektriciteitskabel die je zojuist hebt doorverbonden aan de oude claxon kabel leg je nu achter langs de koplamp en je kunt de kabels wat bij elkaar pakken en weer in het witte plastic clipje bevestigen. De nieuwe kabel leg je nu zover dat je genoeg ruimte achterhoudt om achter bij het ruitenwisservloeistofreservoir komt en genoeg overhoudt om de claxon te bevestigen.
- Knip de elektriciteitskabel op de juiste plaats af en strip de uiteinden, ook weer een cm. Druk nu met de knijptang de kabelschoentjes vast aan de uiteinden.
- Pak nu je nieuwe claxon en trek voorzichtig het ruitenwisservloeistofreservoir omhoog. Je kunt nu als het goed is zonder al teveel wringen het oog van de claxon over de bevestigingsbout van het ruitenwisservloeistofreservoir schuiven. Laat het ruitenwisservloeistofreservoir nu weer over de bout zakken en leg de ringetjes erop en draai het moertje goed vast. De claxon is nu bevestigd.
- Bevestig de kabelschoentjes aan de claxon. Omdat de claxon dicht tegen het carrosserie zit ging het bij mij rammelen. Ik heb daarom een rubber dopje onder tussen de claxon en het carrosserie geplaatst wat over een moertje heen viel. Dit dempt het rammelen. Even een keer toeteren om te testen en klaar is kees.

Een eenvoudig klusje en door de claxon op een handige plaats te monteren kan je er later altijd makkelijk bij. Ik kan er nog steeds niet bij waarom autofabrikanten altijd zo ontzettend veel moeite doen om de claxon te verstoppen terwijl er zoveel ruimte is in de auto. Een andere plaats voor de claxon kan natuurlijk altijd, onder het reservewiel was echter plaats en ik hoefde geen aanpassingen als boren of iets dergelijks uit te voeren om de nieuwe claxon te bevestigen.
Mijn tweede auto: Fiat Pinda 900 Young
Mijn eerste auto: Suzuki Alto MKII

Kres
Forumgebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51
Locatie: Leusden

Re: [HOW-TO] Claxon vervangen

Bericht door Kres »

Je zal mij misschien bijdehand vinden maar als je de linker koplamp uitbouwt dan kan je ook bij je claxon. Kijk goed welke schroefjes je los moet draaien. 3 stuks zijn het. Als je aan de verkeerde draait verstel je het lichtbeeld. Hoef je niet aan de bedrading te rommelen en op de juiste plek is die ook beter te horen.

Claxon kan je zo op de sloop halen. Ik heb er nu een in zitten van VW. Iets van 5 euro.

Panda Young heeft een constructie fout. Water dat van de koplamp afloopt druipt aan de onderkant boven op de claxon. Daardoor rotten de aansluitpunten op de claxon snel weg. Met als gevolg dat de claxon het niet meer doet.
Nu ff niet .....

Gebruikersavatar
WelshWitch
Moderator
Berichten: 2528
Lid geworden op: 16 feb 2004 19:36
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Sisley 1987
2e Panda-achtige: Panda 1.2 2004
Locatie: Deventer
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Re: [HOW-TO] Claxon vervangen

Bericht door WelshWitch »

Kres schreef:Panda Young heeft een constructie fout. Water dat van de koplamp afloopt druipt aan de onderkant boven op de claxon. Daardoor rotten de aansluitpunten op de claxon snel weg. Met als gevolg dat de claxon het niet meer doet.

Dan is het handig om de claxon op een andere plaats te monteren, maar wel op een plaats waar hij goed hoorbaar is.
Dimphy

Ik rem voor dieren, maar ik rijd als een beest.

Sis Panda 1000 4x4, 1987, Groen
Woofmobiel Panda 1.2 2004, Babyblauw
Bigfoot Skoda Yeti 1.4 TSI, 2011, Zwart
De Brandweerauto Opel Vivaro, 2016, Rood

Kres
Forumgebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51
Locatie: Leusden

Re: [HOW-TO] Claxon vervangen

Bericht door Kres »

WelshWitch schreef:
Kres schreef:Panda Young heeft een constructie fout. Water dat van de koplamp afloopt druipt aan de onderkant boven op de claxon. Daardoor rotten de aansluitpunten op de claxon snel weg. Met als gevolg dat de claxon het niet meer doet.

Dan is het handig om de claxon op een andere plaats te monteren, maar wel op een plaats waar hij goed hoorbaar is.
Ja dat kan.Ik heb de claxon nu anders geplaatst zodat ik daar geen last van heb, aansluitpunten van hele goede bescherming voorzien en hij is van kunststof.
Nu ff niet .....

Gebruikersavatar
WelshWitch
Moderator
Berichten: 2528
Lid geworden op: 16 feb 2004 19:36
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Sisley 1987
2e Panda-achtige: Panda 1.2 2004
Locatie: Deventer
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Re: [HOW-TO] Claxon vervangen

Bericht door WelshWitch »

Ik heb zelf de claxon onder het reservewiel op de veerpoot gemonteerd.
Draad rechtstreeks naar de accu en een draad naar een knop op het dashboard.
Niet omdat de originele claxon kapot is, maar omdat het stuur dat ik in de auto heb contact maakt met de claxon als ik hem draai.
Dimphy

Ik rem voor dieren, maar ik rijd als een beest.

Sis Panda 1000 4x4, 1987, Groen
Woofmobiel Panda 1.2 2004, Babyblauw
Bigfoot Skoda Yeti 1.4 TSI, 2011, Zwart
De Brandweerauto Opel Vivaro, 2016, Rood

Gebruikersavatar
jop
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:56

Re: [HOW-TO] Claxon vervangen

Bericht door jop »

Kres schreef:Je zal mij misschien bijdehand vinden maar als je de linker koplamp uitbouwt dan kan je ook bij je claxon. Kijk goed welke schroefjes je los moet draaien. 3 stuks zijn het. Als je aan de verkeerde draait verstel je het lichtbeeld. Hoef je niet aan de bedrading te rommelen en op de juiste plek is die ook beter te horen.

Claxon kan je zo op de sloop halen. Ik heb er nu een in zitten van VW. Iets van 5 euro.

Panda Young heeft een constructie fout. Water dat van de koplamp afloopt druipt aan de onderkant boven op de claxon. Daardoor rotten de aansluitpunten op de claxon snel weg. Met als gevolg dat de claxon het niet meer doet.
Dat zal dan ook de reden zijn waarom mijn claxon het niet meer deed. De aansluitpunten waren inderdaad weggerot. En voor die paar euro's meer bestel ik liever een nieuwe claxon ;).
De veerpoot was waarschijnlijk een betere plaats geweest ja maar ik ga hem nu niet meer verplaatsen anders moet ik de draden weer verlengen, haalt ie denk ik namelijk net niet.
Mijn tweede auto: Fiat Pinda 900 Young
Mijn eerste auto: Suzuki Alto MKII

Plaats reactie

Terug naar “Technische artikelen Panda Classic 1980-2003”