Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Startonderbreker / transponder system 1996 - 2002
Moderators: michiel van g., Niels9966
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Startonderbreker / transponder system 1996 - 2002
De Fiat Panda Classic van 1995 tot en met 2002 zijn uitgerust met een startonderbreking systeem.
Dit systeem bevat een transponder systeem. In de auto zit een kastje (Immobiliser) gebouwd tussen
de ECU en het contactslot. In het contactslot zit een leesring die een RF signaal kan lezen. In de sleutel zit
een transponder (klein chipje) met een code. Als de code in de sleutel overeen komt met de code die de startonderbreker
heeft, kan de auto gestart worden.
Het kan gezien worden als een 2 staps identificatie. Stap 1 is de sleutel met de inslijpingen die overeen komen met de cilinder zodat de sleutel draait.
Stap 2 is dus de controle of de code wel bij de auto hoort.
Maar we gaan een stapje verder, want waar word nou precies die data van de codes opgeslagen?
Op deze foto zien we de binnenkant van het kastje (de Immobiliser).
Op de printplaat zitten diverse chipjes, en andere electronische componenten.
Rechts van de grote vierkante chip in het midden, zie je een klein chipje met in totaal 8 zilverkleurige pootjes.
Dit is de EEPROM-chip.
EEPROM staat voor Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory.
Een hele mond vol, maar wat het vooral betekend: Er kan data op geschreven worden, en uitgelezen worden.
En dit is belangrijk. Deze EEPROM bevat namelijk de codes voor de startonderbreking, en is nodig om de sleutelcode te kunnen controleren.
Voor een idee van de grote van deze EEPROM, heb ik een foto gemaakt van de losse EEPROM naast een punaise.
Het transponder systeem van de classic, is een van de oudste en simpelste transponder systemen die er zijn.
Het systeem kent maar 1 code voor alle sleutels met transponder. (in tegenstelling tot de 160 en 312 systemen, waar elke transponder een eigen code heeft).
Met speciale soft- en hardware is het mogelijk om een losse EEPROM uit te lezen en eventueel een nieuwe transponder te genereren.
Dit word vooral gedaan als bijvoorbeeld de transponder in de huidige sleutel niet meer werkt, of als de sleutels met transponder niet meer in bezit zijn.
Volgende keer wil ik wat dieper in gaan over de technieken van de transponder (encryptie).
Dit systeem bevat een transponder systeem. In de auto zit een kastje (Immobiliser) gebouwd tussen
de ECU en het contactslot. In het contactslot zit een leesring die een RF signaal kan lezen. In de sleutel zit
een transponder (klein chipje) met een code. Als de code in de sleutel overeen komt met de code die de startonderbreker
heeft, kan de auto gestart worden.
Het kan gezien worden als een 2 staps identificatie. Stap 1 is de sleutel met de inslijpingen die overeen komen met de cilinder zodat de sleutel draait.
Stap 2 is dus de controle of de code wel bij de auto hoort.
Maar we gaan een stapje verder, want waar word nou precies die data van de codes opgeslagen?
Op deze foto zien we de binnenkant van het kastje (de Immobiliser).
Op de printplaat zitten diverse chipjes, en andere electronische componenten.
Rechts van de grote vierkante chip in het midden, zie je een klein chipje met in totaal 8 zilverkleurige pootjes.
Dit is de EEPROM-chip.
EEPROM staat voor Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory.
Een hele mond vol, maar wat het vooral betekend: Er kan data op geschreven worden, en uitgelezen worden.
En dit is belangrijk. Deze EEPROM bevat namelijk de codes voor de startonderbreking, en is nodig om de sleutelcode te kunnen controleren.
Voor een idee van de grote van deze EEPROM, heb ik een foto gemaakt van de losse EEPROM naast een punaise.
Het transponder systeem van de classic, is een van de oudste en simpelste transponder systemen die er zijn.
Het systeem kent maar 1 code voor alle sleutels met transponder. (in tegenstelling tot de 160 en 312 systemen, waar elke transponder een eigen code heeft).
Met speciale soft- en hardware is het mogelijk om een losse EEPROM uit te lezen en eventueel een nieuwe transponder te genereren.
Dit word vooral gedaan als bijvoorbeeld de transponder in de huidige sleutel niet meer werkt, of als de sleutels met transponder niet meer in bezit zijn.
Volgende keer wil ik wat dieper in gaan over de technieken van de transponder (encryptie).
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Startonderbreker / transponder system 1996 - 2002
Interessant onderwerp (ook al heb ik het niet zelf)
Re: Startonderbreker / transponder system 1996 - 2002
Bero misschien is het handig/ interessant om een foto van de onderdelen er bij te plaatsen?
Immobilizer, ring om contacstlot e.d.
Immobilizer, ring om contacstlot e.d.
- Bijlagen
-
- ECU-nieuw.JPG (36.95 KiB) 3517 keer bekeken
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Startonderbreker / transponder system 1996 - 2002
Ik heb gisteren het bericht even 'vluchtig' geschreven en had alleen even deze 2 foto's.
Maar op jou foto: Rechts de ECU (Electronic of Engine Control Unit), Links de Immobiliser met daarbij de leesring.
Bedankt
Maar op jou foto: Rechts de ECU (Electronic of Engine Control Unit), Links de Immobiliser met daarbij de leesring.
Bedankt
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Startonderbreker / transponder system 1996 - 2002
Zeker een interessant onderwerp. Ik heb ook nu een startonderbreker in de Panda, weliswaar wel uit een Punto, dus ben wel benieuwd naar wat diepere uitleg!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Re: Startonderbreker / transponder system 1996 - 2002
Dus chip eruit en andere in en je ecu is code vrij??
staat hier iets tussen of welke moet ik gebruiken?
https://www.conrad.nl/nl/Search.html?se ... fgeleiders" onclick="window.open(this.href);return false;
staat hier iets tussen of welke moet ik gebruiken?
https://www.conrad.nl/nl/Search.html?se ... fgeleiders" onclick="window.open(this.href);return false;
panda 34 openair
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Startonderbreker / transponder system 1996 - 2002
Was dat maar zo simpel.
Als je de EEPROM vervangt voor een lege, start de auto niet.
Ten eerste, een EEPROM zonder data, zet de startonderbreker in een loop, waardoor hij dus geen groen licht geeft om te starten.
Ten tweede zit er ook in de ECU een code zit die verband houd met de data op de EEPROM in de immobiliser.
De EEPROM is trouwens type 93C46.
Mocht je echt van je startonderbreker af willen, dan kun je je ECU ook laten vrijschakelen voor iets van 100-150 euro.
Of je transponder tegen de leesring van het contactslot plakken, dan heb je er ook geen last van
* In heb in het bericht ook gezet dat ik dieper zou ingaan op de encryptie, maar omdat er weinig over gedocumenteerd is,
en veelal in het Russisch, is dat geen haalbare kaart.
Als je de EEPROM vervangt voor een lege, start de auto niet.
Ten eerste, een EEPROM zonder data, zet de startonderbreker in een loop, waardoor hij dus geen groen licht geeft om te starten.
Ten tweede zit er ook in de ECU een code zit die verband houd met de data op de EEPROM in de immobiliser.
De EEPROM is trouwens type 93C46.
Mocht je echt van je startonderbreker af willen, dan kun je je ECU ook laten vrijschakelen voor iets van 100-150 euro.
Of je transponder tegen de leesring van het contactslot plakken, dan heb je er ook geen last van
* In heb in het bericht ook gezet dat ik dieper zou ingaan op de encryptie, maar omdat er weinig over gedocumenteerd is,
en veelal in het Russisch, is dat geen haalbare kaart.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Re: Startonderbreker / transponder system 1996 - 2002
De boel omleiden of een bepaalde bypass zal ook wel mogelijk zijn maar hoe??? dat is de vraag.
panda 34 openair
Re: Startonderbreker / transponder system 1996 - 2002
Die weten dat al wel anders waren ze nog leerling autodief.
panda 34 openair
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Startonderbreker / transponder system 1996 - 2002
Wil het best een keer demonstreren als je ren ECU en Immobiliser doneert..
Autodiefstal is te makkelijk tegenwoordig. Met apparatuur die je op aliexpress koopt bijvoorbeeld.
Zo had ik een klant die zijn sleutel van zijn Audi Q7 verloren had en zijn reserve sleutel kwijt was. Deur binnen een minuut open zonder braakspoor en keyless afstandsbediening in 5 minuten geprogrammeerd. Dat is vind ik zelf nog zorgelijk dan de sjoemelsoftware
Autodiefstal is te makkelijk tegenwoordig. Met apparatuur die je op aliexpress koopt bijvoorbeeld.
Zo had ik een klant die zijn sleutel van zijn Audi Q7 verloren had en zijn reserve sleutel kwijt was. Deur binnen een minuut open zonder braakspoor en keyless afstandsbediening in 5 minuten geprogrammeerd. Dat is vind ik zelf nog zorgelijk dan de sjoemelsoftware
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Startonderbreker / transponder system 1996 - 2002
Oon goed mechanisch pedaal of stuurslot is nog steeds heel effectief.
Re: Startonderbreker / transponder system 1996 - 2002
Ik ken verhalen dat je vroeger een oud fiatje die een aantal hier natuurlijk bezitten,met een scooter sleutel kon starten.
Dat was ook te makkelijk
Voor de weet wil ik graag die blokkering eraf hebben kom ik er niet aan uit,kan ik nog altijd een ecu van voor 94 aanschaffen.
Dat was ook te makkelijk
Voor de weet wil ik graag die blokkering eraf hebben kom ik er niet aan uit,kan ik nog altijd een ecu van voor 94 aanschaffen.
panda 34 openair
Re: Startonderbreker / transponder system 1996 - 2002
Een duitse herderPinda1000 schreef:Oon goed mechanisch pedaal of stuurslot is nog steeds heel effectief.
panda 34 openair