Hoe krijg je een werkende temp.meter in een 1100mpi 141Panda? In een 1000cc en 1100spi is het heel simpel de sensor (vlak onder de olievuldop) vervangen (zie 2de foto in deze post) en lampje vervangen door meter en klaar. Voor de 1100mpi is het iets lastiger, maar best simpel.
Het moeilijkste is de sensor zelf een plekje geven. Ik heb een ijzeren buis genomen waarvan de buitenste dm hetzelfde is v/d thermostaat. Geloof 10 cm lang ofzo. Hier een gat ingeboord en een moer van zelfde materiaal als buis erop gelast. Maat is M16 (dacht ik). Een stuk uit de slang geknipt en hier de buis tussen geplaatst.
Voordeel van deze methode, als meter niet uitslaat, dan weet je dat de thermostaat dicht blijft zitten en zal het temp.lampje via ecu aangaan. Dan weet je, dat thermostaat stuk is en motor gelijk uitzetten .
De buis zelf via een draad verbonden met motorblok, daar zit ergens wel een bout voor een oogje voor de min aansluiting. De signaaldraad (ook wel de plus van sensor) langs bv de km-kabel naar het dashboard en via een oogje aansluiten op zo'n schroefje, diegene die het dichtst bij kmteller zit.
De meter zelf krijgt stroom van dashboard zelf en hoeft niet extra van stroom te worden voorzien.
De sensor zelf:
Dit is de originele is kost ca €18,-. Je komt ook imitatie krijgen en is ca de helft goedkoper. De sensor zelf heeft een licht konische draad en is vrij zacht en is geen standaard schroefdraad , let hier mee op met zoeken naar de juiste moer. Niet teveel kracht zetten, anders is schroefdraad naar de kl*te en krijg je hem niet meer dicht.
Ik heb teflontape gebruikt (wordt ook gebruikt bij verwarming in huis ) om een goede afdichting te krijgen, via schroefdraad maakt sensor gewoon zijn minpool aansluiting.
Nu kan het voorkomen dat de meter niet de juiste waarde aangeeft. Ook dit is vrij eenvoudig aan te passen. De 1100mpi heeft een OBD2 aansluiting en via een app kun je temp. zichtbaar maken. Als je rijdt en buitentemp. is vrij normaal en motor is op arbeidstemp. dan is deze 82graden. Wijzer loshalen en tussen de 80 en 90 plaatsen. Niet te hard drukken, wijzer zelf is makkelijk te verbuigen cq zo kapot. Dash loshalen (zodanig aansluiten dat je de wijzer eraf kan halen), stukje rijden en daarna parkeerplekje opzoeken en wijzer corrigeren mbv de OBD2waarde.
De fan slaat aan, als temp.meter voorbij de 90graden is (zegmaar 95graden).
En het nieuwe wijzertje past niet op de oude, omdat het pinnetje kleiner van dm is .
Voor de 900cc is dit ook een prima oplossing. Voor de 30/35/45 141Panda's moet je nog op zoek naar een aparte temp.meter. Hoewel ik ook ergens gezien dat iemand aan de knutsel is geweest om in het dashboard te krijgen.
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Een werkende temp.meter in een 1100mpi 141Panda.
Moderators: michiel van g., Niels9966
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Een werkende temp.meter in een 1100mpi 141Panda.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........