Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

De lurktest

Eerste hulp bij reparaties.

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gesloten
Gebruikersavatar
Daniel
Forumgebruiker
Berichten: 575
Lid geworden op: 10 mar 2005 21:48
Locatie: Vroenhoven (bij Maastricht de grens over)

De lurktest

Bericht door Daniel »

heb jij een pre92er panda? zoja doe even de "lurktest" om te kijken of je vaccuum vervroeger goed is.


hoe test je dat: lurk test
Ik las nog even mijn epische ontdekkingsreis in het land van de vervroegingen (topic Ontsteking afstellen) en zag dat er ook nog zoiets fijns bestaat als de lurktest: trek het vervroegerslangetje van de carburateur, zuig, en zet je tong tegen het openingetje zodat er geen lucht in het slangetje kan. Hou dit een paar seconden vol, en laat dan je tong los. Voelt je tong een plop dan is de vacuumvervroeger OK, voel je niks (kun je door blijven zuigen totdat je longen vol zijn) dan is er via een ander gaatje toch lucht in gekomen, ergo: vacuumvervroeger = lek (of slangetje natuurlijk).
als dat in orde is, kijk eens naar je ontstekingsmodule

als je een post92er hebt met dubbele bobines geldt het bovenstaande NIET. (aangezien je dan geen module en vacuumvervroeger hebt.

ziet het er zo uit als op het plaatje dat geldt het bovenstaande wel (de ufo is je vaccuumvervroeger)

Afbeelding

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: De lurktest

Bericht door aribold »

'92-ers hebben meestal ook nog een vacuumvervroeger..
Laatst gewijzigd door aribold op 20 jan 2009 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Nefesh
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 nov 2008 23:14
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: De lurktest

Bericht door Nefesh »

Hoe weet je dat er genoeg druk op staat dan? want ik heb aan het gedeeltevan de ufo gezogen. kreeg eerst eeen boel benzinedamp in mijn longe... dank je wel

en toen ik de andere kant probeerde kon ik blijven zuigen maar kreeg dus bij de ufo wel iets wat vacuum maar niet veel kon niet me tong eraan laten kleven ofzo...

BvD Nef.
Kung Fu Panda L.i.e. 1000 Fire Omgedoopt tot Panda Meccano L.i.e 1000 Fire U9 ja heb het een en ander bijgeleerd:P

Gebruikersavatar
Rob Peereboom
Forumgebruiker
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 aug 2004 13:08
Locatie: Amsterdam
Been thanked: 1 time

Re: De lurktest

Bericht door Rob Peereboom »

Als het goed is, is de vacuumvervroeger (de "ufo") een gesloten doosje, dus een keer zuigen moet alles zijn wat lukt. Kan je langer zuigen is het doosje (in werkelijkheid: het membraam) niet meer dicht, en dus defect.

Rob

Gebruikersavatar
Nefesh
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 nov 2008 23:14
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: De lurktest

Bericht door Nefesh »

Rob Peereboom schreef:Als het goed is, is de vacuumvervroeger (de "ufo") een gesloten doosje, dus een keer zuigen moet alles zijn wat lukt. Kan je langer zuigen is het doosje (in werkelijkheid: het membraam) niet meer dicht, en dus defect.

Rob
Dus niet het slangetje uit de ufo halen maar uit de motor en daar aan zuigen...? want als ik aan het slangetje zuig die ik uit de ufo trek heb ik wel compressie( ietsie pietsie heel kleinbeetje) en als me motor draait en ik trek de slang van de ufo af dan heeft ie ook compressie... andersom heb ik het nog niet getest... zo dat was een lange zin ik hoop snel antwoordt te krijgen... bvd
Kung Fu Panda L.i.e. 1000 Fire Omgedoopt tot Panda Meccano L.i.e 1000 Fire U9 ja heb het een en ander bijgeleerd:P

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: De lurktest

Bericht door aribold »

De vacuümvervroeger (dat is die ufo) heeft een rubberen membraam dat door onderdruk in je gasklephuis naar buiten gezogen wordt. Aan dat membraam zit een stangetje dat verbonden is met het juk met de contactpunten of pulsgever. Als het vacuüm groter wordt, komt het membraam naar buiten, beweegt het stangetje en dus ook het juk. Het gevolg is dat je ontsteking vervroegd wordt.

Het idee achter de lurktest is simpel:
Het membraam in de vacuümvervroeger moet dicht zijn, anders werkt de vervroeging niet en zuigt de motor zelfs valse lucht door het membraam. Je wilt dus in feite aan je vervroeger zuigen om te weten of het membraam lek is. Dit gaat het makkelijkst als je het slangetje lostrekt van je gasklephuis en vast laat zitten aan de vervroeger. Als je met je mond geen duidelijk vacuüm kunt trekken, dan is het membraam in de vervroeger lek, of het slangetje is stuk. In geval van twijfel kun je natuurlijk ook gewoon blazen. Als het membraam lek is, kun je geen druk opbouwen en hoor je waarschijnlijk de lucht weglekken.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gesloten

Terug naar “Technische artikelen Panda Classic 1980-2003”