Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Vacuum vervroeger repareren

Eerste hulp bij reparaties.

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Vacuum vervroeger repareren

Bericht door zwrtw »

De vacuum vervroeger van de 1000 fire met Bosch injectie en de carb modellen daarvoor willen nog wel eens stuk gaan (lekken; lurktest). Voor zover ik kon nagaan levert Fiat de vervroegers niet los. Het is me ook (nog) niet gelukt om een vervroeger los nieuw te kopen bij een automaterialenzaak. Sloop exemplaren zijn vaak ook al stuk. Ik ben het dus zelf maar gaan repareren.
Ik heb op dit moment nog geen ervaring of de reparatie langdurig stand houdt, maar bij mijn Panda functioneert het nu enkele weken (paar honderd kilometer). De tijd zal het leren...
Je moet wel een beetje van prutsen houden om deze reparatie uit te voeren!

Demonteer de vacuumvervroeger van de verdeler (twee schroefjes, het plastic "stangetje" zit geklikt.
Dan heb je als het goed is de vervroeger los voor je liggen:
Afbeelding

Vervolgens ga je met een scherp geslepen schroevendraaier o.i.d. de omgefelsde rand open punnikken. Opgepast: je schiet makkelijk uit. Pas dus op voor verwondingen...
Afbeelding

Als je de rand open hebt, komt de boel uit elkaar:
p1010009b.jpg
Duidelijk te zien is de scheur in het membraam:
Afbeelding

Het membraam kan je van het plastic stangetje schuiven:
Afbeelding

Vervolgens ontvet je het membraam. Ik heb dat gedaan door het membraam in een bakje thinner te gooien, en daarna goed droog te poetsen met wat keukenpapier o.i.d. Laat het membraam niet te lang in de thinner liggen, anders zwelt het rubber te veel op!
Afbeelding

Na het ontvetten lijm je de scheur in het membraam weer aan elkaar met secondenlijm. Zorg dat je netjes doet zodat de "scheurvlakken" weer netjes op elkaar gelijmd zitten (rubber is erg goed te lijmen met secondenlijm!). Vervolgens schuur je het membraam zorgvuldig met een stukje schuurpapier uit een (fiets-)bandenplaksetje. Schuur het membraam aan de kant van het "tuitje" (aan deze kant wordt de bandenplakker gelijmd, daardoor wordt de plakker tijdens gebruik in de auto door het drukverschil tegen het originele membraam aan gedrukt).
Afbeelding

Neem een stuk bandenplakker. Ik heb daarvoor zo'n rolletje genomen waar je je eigen bandenplakkers uit kan knippen. Maak er een gat in waar het "tuitje" van het originele membraam in past. Zo'n gat is te maken door een metalen buisje te pakken en het uiteinde scherp te slijpen. Buisje met scherpe zijde op de plakker, blokje hout er onder, klap met de hamer en je hebt een prachtig rond gat geponst. Smeer zowel membraam als plakker in met solutie (tube "bandenplak").
Afbeelding

Wachten totdat de ingesmeerde oppervlaktes droog zijn en dan op elkaar plakken. Dit moet in één keer goed! Ik heb vanuit het midden naar buiten gewerkt. Stevig aan drukken! Daarna de buitenomtrek van de plakker nog even op maat knippen en dan is dit het resultaat:
Afbeelding

De kant van het membraam waar geen plakker op zit, heb ik ter plaatse van de scheur omgebogen om te kijken of er niet nog meer scheurtjes in zitten. Zo ja: scheurtjes met een klein beetje secondenlijm dicht plakken. Veeg overtollige secondenlijm direct weg, aangezien de secondenlijm voor "harde plekken" zorgt waardoor daarnaast weer makkelijk een nieuwe scheur zou kunnen ontstaan als het rubber uitgerekt wordt.
Nu moet de vervroeger weer in elkaar (vergeet de veer niet...). Met een waterpomptang is de felsrand weer dicht te buigen:
Afbeelding

Nu kan de vervroeger weer gemonteerd worden aan de verdeler. Ik heb zelf een nachtje gewacht voordat ik de motor startte om de lijm en solutie de tijd te gunnen om te drogen. Een lekkere low-budget reparatie. En nu maar afwachten hoe lang de reparatie houdt. Ik geef geen garanties... Als het bij mij binnenkort stuk gaat, meld ik dat en experimenteer ik verder...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Panda9001100

Re: Vacuum vervroeger repareren

Bericht door Panda9001100 »

Voor zover ik weet, leveren de dealers deze dingen gewoon. Iets van 25 euro. Automatriaalzaken hebben dit zoiets niet, is een fiat-specifiek onderdeel.

Wel knap gedaan zo.

Gebruikersavatar
Black Peanut
Forumgebruiker
Berichten: 1102
Lid geworden op: 03 aug 2006 23:43
2e Panda-achtige: 2001 yaris met 230.000 op de teller
Locatie: Amersfoort noord, nabij A1 afslag 12

Re: Vacuum vervroeger repareren

Bericht door Black Peanut »

Heerlijk avondje pielen geweest zie ik!
Knap gedaan! Inderdaad maar afwachten nu!
What's the difference between horsepower and torque?
Horsepower: Determines how fast you are going when you hit the wall
Torque: Determines how far you take the wall with you.

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Vacuum vervroeger repareren

Bericht door Romeo »

Ik weet het zeker dat de dealer ze nieuw levert.
Ik heb hem nooit voor een panda nodig gehad wel 2x voor een Uno 45/1.0 I.E. (Is het zelfde als een panda 1000 Fire)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Vacuum vervroeger repareren

Bericht door zwrtw »

Ik kon geen losse vacuum vervroeger vinden op Eper (op internet). Wel een complete verdeler. Maar ik zal eens even bij de dealer langs! Liever een nieuwe dan een gerepareerde! (zeker voor ca. 25 euro).

Groeten en bedankt voor de tip
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
panda1100vuur
Forumgebruiker
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 apr 2008 20:18

Re: Vacuum vervroeger repareren

Bericht door panda1100vuur »

Bij de verdeler in eper staat een vakje naast het aantal, als je daar op drukt krijg je deze pagina link (ik hoop dat ie het doet)

En zoals je ziet krijg je dan wat details en heb je nummer 4 nodig.
Afbeelding

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Vacuum vervroeger repareren

Bericht door zwrtw »

Ah, zo werk dat! Weer wat geleerd. Nu kan ik met een bestelnummer naar de dealer. (link werkt)
Bedankt!
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Rico
Forumgebruiker
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 feb 2009 14:45
Locatie: Amsterdam Noord

Re: Vacuum vervroeger repareren

Bericht door Rico »

Het is altijd makkelijker gewoon een nieuwe te halen, maar zo kan je wel zien wat een hobbyist bezig houd!
Ik ben niet gek, ik rijd alweer PANDA!!!


Fiat Panda Sky-Line CL i.e U9 1992(145.000 km) Deaud

fiejatje
Forumgebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:24

Re: Vacuum vervroeger repareren

Bericht door fiejatje »

zwrtw schreef:Liever een nieuwe dan een gerepareerde! (zeker voor ca. 25 euro).
wat is er mis met die bandenplakreparatie?
op dat membraantje staat echt geen 100 bar (onder)druk, dus dat gaat best houden.
omdat het nu dikker is dan voorheen is het mogelijk wat minder soepel, maar of dat een merkbare rol speelt?

Panda9001100

Re: Vacuum vervroeger repareren

Bericht door Panda9001100 »

Mijne is nu stuk, binnen 2 jaar en 80.000km verder :? . Is dit normaal?

Nieuwe is besteld, maar ben onder de indruk v/d reparatie. Ik wil proberen oude te repareren. Hoelang moet membraan in de thinner? Werkt terpentine ook?

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Vacuum vervroeger repareren

Bericht door zwrtw »

Sorry dat ik zolaat reageer. Ik had niet eerder gezien dat er nog een reaktie was! Hooguit een minuutje in de thinner en daarna zorgvuldig droog poetsen. Eventueel nog eens herhalen. Als je de boel erg lang in de thinner of terpentine laat liggen, zwelt het rubber op. Dan is het rubber ineens te groot geworden voor z'n huisje...Terpentine lukt vast ook maar verdampt langzamer. Het gaat er om dat de boel zorgvuldig ontvet wordt. Tot nu toe werkt het gerepareerde membraam nog steeds goed. Maar een nieuwe vacuum vervroeger ligt op voorraad...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Vacuum vervroeger repareren

Bericht door zwrtw »

De reparatie heeft het dik 15.000 km vol gehouden, en nu is 'ie weer stuk. Ik heb nu een nieuwe gemonteerd. Leuk geprobeerd...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Vacuum vervroeger repareren

Bericht door bero »

helaas, het was wel leerzaam om te lezen :)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Vacuum vervroeger repareren

Bericht door Ivo »

@ Zwrtw, zit jouw vacuumvervroeger nou onder de olie/vet? Mijn vacuumvervroeger was kurkdroog en waarschijnlijk heel oud aan de roest te zien.
Ik heb trouwens ook mijn vervroeger gerepareerd aan de hand van dit topic. Een beetje friemelen voor 15.000km vind ik het wel waard. Afwachten hoelang mijne meegaat.
Bijlagen
DSCN8898-1.jpg
DSCN8898-1.jpg (170.35 KiB) 3424 keer bekeken
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Plaats reactie

Terug naar “Technische artikelen Panda Classic 1980-2003”