Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Elektrische ramen inbouwen.

Eerste hulp bij reparaties.

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mad
Forumgebruiker
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:50
Locatie: Hellevoetsluis

Elektrische ramen inbouwen.

Bericht door Mad »

Elektrische ramen inbouwen is makkelijker dan je denkt, het kost een middagje werk en het meeste werk zit in de bedrading, het daarom van belang dat je nadenkt waar je de bedieningsschakelaars wilt plaatsen, ik heb ze op de middenconsole geplaatst en dat betekende dat ik enkele draden moest verlengen maar andere plaatsen zijn uiteraard ook mogelijk zoals op de deur zelf of aan het opbergvakje aan je deuren.

Wat heb je nodig: een (accu)boormachine, kleine en grote boren, een rondvijl, schroevendraaiers, stanleymes, extra draad (geen dun spul), kabelschoentjes, een tang voor de kabelschoentjes, wat tape en wat geduld. Doosje pleisters is ook handig want de deurtjes zijn smal en je haalt je snel open.
Ik heb gekozen voor het merk Spy maar andere merken zijn hetzelfde qua inbouwen.

Je begint met het verwijderen van de raamslinger, je duwt de kunstofring die achter de slinger zit wat in het paneel en dan zie je een borgveertje zitten. Deze duw je eruit met een smal tangetje en de raamslinger is los.

Vervolgens verwijder je voorzichtig het paneel, deze zit alleen vast aan de bovenzijde met drukkertjes.

Dit is het motortje met de aandrijving
Motor en aandrijving.jpg
Motor en aandrijving.jpg (54.5 KiB) 4054 keer bekeken

Vervolgens laat je het geheel in je deur zakken in de grootste uitsparing (middelste in je deur) met het motortje als eerste naar beneden. Daarna trek je de tandkrans terug via de smalle gleuf in je deur. Zie onderstaande foto.
Raammechanisme (2).JPG
Raammechanisme (2).JPG (60.59 KiB) 4054 keer bekeken
Voordat je verder gaat plaats je de raamslinger even los op het asje en kijk je of het raam volledig naar beneden kan, zoniet friemel je wat met het motortje zodat hij zo laag mogelijk in de deur zakt. Daarna draai je het raam terug dicht, je hebt elke mm ruimte nodig in je deur want met het raam naar beneden heb je niet genoeg ruimte om je handen er tussen te krijgen.

Bij je set zitten diverse kunststof tandwielringen, deze schuif je over het asje waar de raamslinger heeft en daar omheen nog eentje.
Daarna schuif je de tandkrans erom. Zie foto
Tandkrans.jpg
Tandkrans.jpg (18.32 KiB) 4054 keer bekeken
Life is to short to be miserable!

pandafool

Re: Elektrische ramen inbouwen.

Bericht door pandafool »

Wat kost al die benodigde onderdelen?

Gebruikersavatar
Mad
Forumgebruiker
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:50
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Elektrische ramen inbouwen.

Bericht door Mad »

Dan boor je gaatjes in je deur en zet de tandkrans vast met een aantal schroefjes.
Ik heb bewust gekozen om het motortje niet vast te zetten in de deur, ik heb het idee dat het geheel soepeler loopt als je dat los laat. Wel heb ik het met vilten stickers beplakt (voor onder stoelpoten) zodat het niet rammelt in de deur en dat werkt perfect.

Nu moeten de draden door de deur getrokken worden. Bij de meeste zit er wel een gat in de deur maar niet in de deurstijl, boor een zo groot mogelijk gat, vijl de scherpe kantjes weg en tip het even bij met verf/lak om roesten te voorkomen. Zie foto.
Doorvoering.jpg
Doorvoering.jpg (27.38 KiB) 4048 keer bekeken
Rond de draden kun je het best een rubberen slang schuiven ter hoogte van de doorvoering om doorslijten te voorkomen.

Ik heb gekozen om de schakelaars op de middenconsole te zetten. Als je daarvoor kiest moet je de console losnemen, 2 schroefjes aan elke zijkant en eentje aan de kant van de handrem.

Daarna bepaal je de plaats van de schakelaars en maak je een gat aan de zijkanten. Er zat bij het setje een sjabloon wat het aftekenen makkelijker maakt. Monteer de schakelaar en sluit de bedrading aan, het is een flinke bos bedrading en deze moet je goed bevestigen aan de console anders komt het tussen de schakelstangen van je versnellingspook. Zie foto's.
Onderzijde tunnel.jpg
Onderzijde tunnel.jpg (54.17 KiB) 4048 keer bekeken


Als dat gedaan is monteer je de console terug op z'n plaats. Zie foto
Raamschakelaars.JPG
Raamschakelaars.JPG (57.2 KiB) 4048 keer bekeken
Life is to short to be miserable!

Gebruikersavatar
Mad
Forumgebruiker
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:50
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Elektrische ramen inbouwen.

Bericht door Mad »

Je zal zien dat de deurpanelen niet precies meer zal passen vanwege de tandkrans, ik heb aan de binnenzijde van het paneel een uitsparing gemaakt op de plaats waar de tandkrans zit. Vrij eenvoudig maar je hebt een vlijmscherp mes nodig en goed opletten dat je niet door de stof snijd, zie foto
Deurpaneel.jpg
Deurpaneel.jpg (62.48 KiB) 4046 keer bekeken
Helemaal perfect zal het niet zijn maar het paneel past weer. Zie foto
Deur met paneel.jpg
Deur met paneel.jpg (35.25 KiB) 4046 keer bekeken
Over het witte tandwieltje plaats je een afdekkapje dat bij mij was bijgeleverd.


Wat verder van belang is is de voeding. Je kan een draad rechtstreeks van de accu nemen of eentje via het contact, het is maar net wat je wilt. De schakelaars zijn verlicht dus neem je rechtstreeks van de accu zal deze altijd blijven branden, dus ook als het contact uitstaat.

Ik heb daar wel voor gekozen omdat bij mij het spul op m'n alarm geschakeld staat. Als ik de auto op alarm gooi gaan de deuren op slot en de ramen naar boven.

Dat was het dan, als ik wat vergeten ben, of iemand op of aanmerkingen heeft, laat maar horen.
Life is to short to be miserable!

Gebruikersavatar
Mad
Forumgebruiker
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:50
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Elektrische ramen inbouwen.

Bericht door Mad »

pandafool schreef:Wat kost al die benodigde onderdelen?

Hangt er vanaf wat je wilt, kijk maar even op deze site.
http://www.spy-europe.nl/epages/6165772" onclick="window.open(this.href);return false; ... 20Ramen%22
Life is to short to be miserable!

Gebruikersavatar
RubenJ
Forum-admin
Berichten: 2895
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:49
1e Panda-achtige: Momenteel geen
Locatie: Arnhem
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Elektrische ramen inbouwen.

Bericht door RubenJ »

Mad schreef:Dan boor je gaatjes in je deur *knip*

Nu moeten de draden door de deur getrokken worden. Bij de meeste zit er wel een gat in de deur maar niet in de deurstijl, boor een zo groot mogelijk gat, vijl de scherpe kantjes weg en tip het even bij met verf/lak om roesten te voorkomen. Zie foto.
[url=http://forum.fiatpandaclub.nl/download/file.php?id=574]afbeelding[/url]
Gaten boren is niet altijd nodig, sommige uitvoeringen hebben ovale gaten in de deur en deurstijl zitten, en dan hoef je alleen maar de dop uit de deurstijl te halen (eventueel vervangen voor een rubber of een gaatje in maken)

Verder erg nette uitleg!
I'm here when I am, usually I'm not

Gebruikersavatar
Voorthuizenaar
Forumgebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 sep 2009 16:56
1e Panda-achtige: 0.9 Young 2000
Locatie: Barneveld

Re: Elektrische ramen inbouwen.

Bericht door Voorthuizenaar »

Erg nette uitleg, handen beginnen te jeuken. Zeker in deze tijd van 't jaar. :) Duidelijk!

Hier scheelt het 'n tientje: http://www.mbcarparts.com/?page=catalog" onclick="window.open(this.href);return false; ... uct_id=322
Met een Panda lach je iedereen uit.

Gebruikersavatar
Mad
Forumgebruiker
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:50
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Elektrische ramen inbouwen.

Bericht door Mad »

RubenJ schreef: Gaten boren is niet altijd nodig, sommige uitvoeringen hebben ovale gaten in de deur en deurstijl zitten, en dan hoef je alleen maar de dop uit de deurstijl te halen (eventueel vervangen voor een rubber of een gaatje in maken)
Thanks voor de aanvulling Ruben, er zitten dus nogal wat verschillen in de Panda's.


@voorhuizenaar: gewoon doen, het is heerlijk dat je je rechterraam kan open doen als je rijdt zonder de medeweggebruikers de stuipen op het lijf te jagen :mrgreen: .
Dat MBparts goedkoper waren wist ik, maar Spy zit bij mij in de buurt dus ben er gewoon omgegaan. En ik kreeg de sleutelbaarden en de fiat logootjes voor de afstandsbediening er gratis bij :idea:.
Life is to short to be miserable!

Gebruikersavatar
Kareltje
Forumgebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 feb 2011 19:48
1e Panda-achtige: 1100 young 2001
Locatie: Gasselternijveen

Re: Elektrische ramen inbouwen.

Bericht door Kareltje »

heb nog een goedkoper adres gevonden
http://www.cargoods.nl/shop/elektrische ... portieren/

Plaats reactie

Terug naar “Technische artikelen Panda Classic 1980-2003”