Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

actief koolstoffilter

Eerste hulp bij reparaties.

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

actief koolstoffilter

Bericht door michiel van g. »

Uit één der topics kwam de vraag naar voren waarvoor de cilindervormige bus in de wielkast van een Seat Marbella diende.
Nu dit blijkt een actief koolstoffilter te zijn.

Ook de Fiat Panda mk2 kan zijn uitgerust met zo'n actief koolstoffilter.
Echter: wat doet het?

Het koolstoffilter is een kunststof bus met een hoeveelheid koolstof erin. Ik kan je niet de scheikundige beredenering vertellen over het gebruik van koolstof, maar het heeft iets te maken met de opslag van benzinedampen. Dit koolstoffilter is middels een leiding verbonden met de benzinetank, en middels een "purge valve" (dit is een ontluchtingsklep) met het inlaatspruitstuk.
Wat gebeurt er nou? Dat gaan we dan ook maar even uitleggen.. Nu we toch bezig zijn...

De benzine in de tank zet uit wanneer de auto bijvoorbeeld in de zon geparkeerd staat. Daarbij wordt er benzine verbruikt onder het rijden (wanneer vinden ze DAAR eens iets op?), waardoor er ruimte in de tank ontstaat. Vroeger werd deze opgevuld met lucht via de tankdop, maar we hebben net gezien -in ieder geval bij de Seat Marbella- dat dat niet meer lukt, dus er moet op een andere wijze lucht in de tank komen. Hiertoe heeft het koolstoffilter een aansluiting met de buitenlucht.

Eventueel ontsnappende benzinedampen worden opgevangen door het filter en verdwijnen daardoor niet zomaar in het milieu.

Deze tekst is gedeeltelijk afkomstig van het Mini Seven Club forum.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: actief koolstoffilter

Bericht door Romeo »

Dat ding is dus bij mij afgebroken. Er is ook een leiding beschadigd/ afgebroken.
Door de klap op de grond/ wegdek (onder het rijden op de snelweg) is hij aardig beschadigd.
Ik werd er door mede weggebruikers op geattendeerd dat er "iets" naast het achterwiel lag te stuiteren.
Dan de leidingen, het zijn er 3, door 1 van die leidingen loopt dus brandstof.
Ik heb de boel nu profesorisch gerepareerd en het filter zelf over de achteras gehangen (zodat hij in ieder geval hangt)
Bijlagen
koolstoffilter-afscheider.png
koolstoffilter-afscheider.png (9.1 KiB) 1495 keer bekeken

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: actief koolstoffilter

Bericht door aribold »

Bij mijn weten loopt er normaal gesproken geen benzine door het filter. Het doel van het filter is het voorkomen dat benzinedampen uit de tank, in de atmosfeer terecht komen.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: actief koolstoffilter

Bericht door Romeo »

Ik heb niet goed gelezen :oops: Dat zou wel fijn zijn aangezien het filter nu redelijk dicht in de buurt van de uitlaat hangt. Tijdelijk dat dan wel.

Plaats reactie

Terug naar “Technische artikelen Panda Classic 1980-2003”