Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Uitvallen dimlicht panda

Eerste hulp bij reparaties.

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Robert100HP »

Maar zijn er nog andere afnemers die uitvallen als die stekker verbrand is (van model jaar 2006 )? Ik controleer die stekker met enige regelmaat en afgelopen juni is de grijze stekker er onder het rijden uit gevallen. Bij de laatste controle niet goed vast geklikt :? Met de stekker los heb je alleen nog stadslicht, gaan de ramen alleen nog open en niet meer dicht. Auto kan niet meer op slot, achterklep springt van het slot, achter ruitenwisser beweegt naar het midden en blijft daar staan. Omdat ik geen idee had hoe ik dit kon oplossen en ver van huis was ANWB gebeld. Na samen 3 kwartier gezocht te hebben, kwamen wij de los getrilde grijze stekker tegen. En dan sta je met zoveel kennis van model 169 flink voor ...........

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door bero »

Ik zal kijken of ik vanavond tijd vind om het schema er bij te pakken van de grijze stekker, maar hij regelt een hoop inderdaad.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Pandarno
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2019 16:46
1e Panda-achtige: 169 Emotion 2005

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Pandarno »

Vraagje: ik heb sinds een maand een Panda 169. De vorige eigenaar vertelde mij al over de beruchte "grijze stekker" en ook dat het bij de mijne al vervangen was. Is het nu zo dat de stroom voor de verlichting direct door de schakelaar en dus ook de stekker gaat??

Want anders overweeg ik bij de koplampen relais te plaatsen zodat de schakelaar alleen maar die hoeft aan te sturen en de stroom voor de verlichting direct van de accu komt. Bij meerdere klassieke auto's heb ik op die manier beruchte doorgebrande schakelaars voorkomen. Want ik wil altijd met de lichten aan kunnen rijden.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door bero »

Volgorde is licht schakelaar, grijze stekker, BSI, koplamp. Dus een relais daar plaatsen heeft geen zin.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Panda 500 »

Voor de zekerheid ook bij onze 169 "de grijze stekker" maar even gecontroleerd. Ziet er gelukkig (nog?) als nieuw uit. Bij het terug monteren, met een tandenstoker toch maar wat contactvet aan elk pennetje en stekkergat gedaan.
Deze zijn overigens wél genummerd (zoals toch bij vrijwel alle veelpolige stekkers, volgens mijn ervaring)! Dit om de verschillende aanduidingen van verschillende posts even aan te kaarten ("3de, 4de, 5de, beginnend van links of rechts"...)
Aan de dikke blauwe kabel eindigt de rij met "10" en aan het andere eind, waar geen kabel in zit, is het nummer "1".


Afbeelding

Afbeelding


@Bero, en Rob, kan iemand even voor de zekerheid aangeven wélke twee best overbrugd worden?
Als ze verbrand zijn zie je het natuurlijk, maar voor wie het preventief wil aanpakken, welke nummers?. :wink:
Aan de hand van een foto die over "positie 3" spreekt maar naar contact 8 verwijst, meen ik dat het dus 8 en 7 zijn die kunnen smelten?

Afbeelding

Pandarno
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2019 16:46
1e Panda-achtige: 169 Emotion 2005

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Pandarno »

bero schreef: 26 jan 2020 21:42 Volgorde is licht schakelaar, grijze stekker, BSI, koplamp. Dus een relais daar plaatsen heeft geen zin.
Het idee is dat de stekker en schakelaar dan minder belast worden wegens zwakkere stroom.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door bero »

Ik heb de schema's bekeken, maar waar we steeds over pin 3 en 4 hebben, zegt het schema juist 7 en 8 aan.
Dus de 10 op de stekker is daadwerkelijk pin 10.

1 = Geen omschrijving
2 = Massa aansluiting rechtsvoor
3 = Elektropomp van ruitensproeiers voor/achter
4 = Elektropomp van ruitensproeiers voor/achter
5 = Rempedaal schakelaar
6 = Koplamp links/rechts
7 = Koplamp links
8 = Koplamp rechts

9 = Ruitenwissermotor
10 = Ruitenwissermotor

Helaas vertellen ze niet er bij dat pin 6 voor functie heeft, maar ik neem aan dat dat ook een lichtbron is (stadslicht?)
Ik kan me wel herinneren toen bij mijn Panda Diesel waar ik wat langer mee doorgereden ben, dat al mijn verlichting uitviel en mijn ruitenwissers. (dus pin 5,6,7,8,9/10)

@Pandarno: Zou kunnen werken als ik er nogmaals over nadenk, maar ik denk dat je dan ook rekening moet houden dat de BSI ook een relais bevat voor de dimlichten. Word dus puzzelen voor de juiste relais.

Mijn volgorde klopte ook niet. Hier is de juiste:
Stuurkolomschakelaar -> BSI -> geïntegreerde relais -> zekering F12/F13 -> Pin 7/8 grijze stekker -> koplampen (pin 11).
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Panda 500 »

Super! (y) Bedankt. Het is inderdaad op de meeste connectors vaak piepklein aangeduid, en meestal enkel de eerste en laatste pin (nr 1 staat op de grijze ook aangeduid)

Wunburra
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mar 2019 13:30
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2007 Duologic

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Wunburra »

bero schreef: 12 dec 2019 18:54 We horen het over een aantal weken wel weer ;-)
Mijn ervaring is dat het niet lang goed gaat, want er komt toch wel weer teveel spanning op en dan brand de hele boel verder door, zeker door de extra stroomgeleider die er bij gestopt hebt.
Hoi Bero
Je hebt gelijk. Licht is weer uitgevallen.
Dus nu maar de bypass constructie gaan maken.
Groets..........Wunburra

Wunburra
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mar 2019 13:30
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2007 Duologic

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Wunburra »

Bypass gemaakt en inderdaad een simpel klusje.

Iedereen hier bedankt voor de info, foto's e.d.

Groets............Wunburra

Waldo
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2018 19:52
1e Panda-achtige: Dynamic 2005 169

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Waldo »

Hallo,

Enige tijd geleden viel plotseling mijn linkerdimlicht uit. De normale weg bewandeld en de zekering gecontroleerd.
Was heel. Toen de koplamp. Ook heel. Wat nu? Spanning gemeten. Weinig tot geen spanning. Toen wist ik het niet meer, maar herinnerde me, dat ik mij ooit heb aangemeld voor het Forum van de Fiat Panda Club. Ik heb ingelogd op het Forum en via de zoekfunctie kwam ik op deze topic. Dat heeft mij veel geholpen voor de toekomst als ik weer tegen hetzelfde probleem aanloop. Nu heb ik het nog kunnen redden met contactspray. De witte stekker lichtelijk beneveld, weer aangesloten en warempel de lamp brandt weer. Voor hoe lang weet ik natuurlijk niet, maar dankzij de posts op dit topic weet ik nu de permanente oplossing. Veel dank hiervoor! (y) (y) (y)

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door sjirafje »

Mijn advies is om nu al (op je gemak) de bypass uit te voeren. Daarmee voorkom je dat de stekker doorbrandt en hoef je dus ook geen nieuwe stekker te kopen. Zo ben je goedkoper uit en sta je niet op enig moment in het donker met een niet functionerende verlichting.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door bero »

SJa er is al zoveel geschreven over de stekker en er mee blijven doorrijden... Ik zou ook gewoon direct de bypass doen, Kwartiertje werk misschien..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Zurga
Forumgebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2021 14:08
1e Panda-achtige: 169

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Zurga »

Laatst de 'Italiaanse methode' gebruikt om de draadjes van pinnen 3 t/m 5 direct op de BSI aan te sluiten door ze aan de soldeerpunten van de contrastekker vast te solderen. Dit werkt goed, de dimlichten doen het prima. Echter gaat mijn radio nu niet meer aan... Ik denk dat ik alle stekkers goed heb aangesloten, maar zou graag input krijgen over wat het zou kunnen zijn.

Als er iemand een Haynes heeft, zou diegene daarvan dan een foto kunnen uploaden waarin de BSI beschreven staat?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Robert100HP »

Het door/ver/branden van contacten van de grijze stekker ligt aan slechte massa verbindingen.
Verdiep je daar eerst in, er is al zoveel over geschreven. Lapmiddelen bevorderen alleen een autobrand.

Plaats reactie

Terug naar “Technische artikelen Nuova Panda 2003-2012”