Onsteking ghetto repair Marbella (nieuwe onderdelen nog te krijgen?)

Alles met betrekking tot de Seat Marbella

Moderator: Niels9966

Plaats reactie
Koenvd
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2021 23:36
1e Panda-achtige: 900 1992 Seat Marbella Friend

Onsteking ghetto repair Marbella (nieuwe onderdelen nog te krijgen?)

Bericht door Koenvd »

Hey daar,

mijn contactpunt slijt nog al snel weg in mijn Marbella in +/- 2000km is een nieuwe contact punt (plastic gedeelte) zover afgesleten dat de contact punt niet meer open kan.

Heeft iemand suggesties voor een betrouwbare oplossing?
zijn hier nog nieuwe onderdelen voor te krijgen? (complete ontsteking :asje, contactpunt, rotor en verdeelklap)

Omdat ik geen onderdelen kon vinden besloot ik het even op deze manier op te lossen.
Maar helaas naar na 300 km maakte de veer van de contact punt kortsluiting met het asje (zie foto 2)
Bijlagen
contactpunt 1.jpg
probleem na 300km
probleem na 300km

Gebruikersavatar
Pinda1000
Clublid
Berichten: 3907
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Onsteking ghetto repair Marbella (nieuwe onderdelen nog te krijgen?)

Bericht door Pinda1000 »

Hoe zien de contactvlakken van de puntjes eruit na die 2000 km? Flink ingebrand? Er zit vaak een viltje tegen/bij de as van de verdeler dat je met een paar druppeltjes olie moet bevochtigen zodat het pertinax blokje niet te snel slijt. Hoe heb je de puntjes afgesteld, met een voelermaatje?

Koenvd
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2021 23:36
1e Panda-achtige: 900 1992 Seat Marbella Friend

Re: Onsteking ghetto repair Marbella (nieuwe onderdelen nog te krijgen?)

Bericht door Koenvd »

Pinda1000 schreef: 26 sep 2021 22:47 Hoe zien de contactvlakken van de puntjes eruit na die 2000 km? Flink ingebrand? Er zit vaak een viltje tegen/bij de as van de verdeler dat je met een paar druppeltjes olie moet bevochtigen zodat het pertinax blokje niet te snel slijt. Hoe heb je de puntjes afgesteld, met een voelermaatje?
Contact puntjes zelf waren na 2000km nog als nieuw.
nee geen viltje dit vond ik ook al vreemd orgineel hoort er ergens een viltje te zitten? (mijn Trabant had dit zelfs al :rofl: )
zoja wat voor olie raad je aan voor smeren van het pertinax?

Puntjes heb ik idd met een voelermaatje gesteld op 0.4mm

Mijn huidige onsteking setup alles +/-2000KM oud
Contact punt: EFFE 9919623 - 9919723
Bobine: BOSCH 221119027
Condensator: BOSCH 1237330821
Rotor en verdeel kap: Valeo 244651
Laatst gewijzigd door Koenvd op 13 okt 2021 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Onsteking ghetto repair Marbella (nieuwe onderdelen nog te krijgen?)

Bericht door Paul4x4 »

ik smeer meestal een heel klein beetje dik vet op dat blokje
ik heb eigenlijk nooit echt slijtage meegemaakt op dat blokje. misschien juist door dat vet
probeer het eens

Koenvd
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2021 23:36
1e Panda-achtige: 900 1992 Seat Marbella Friend

Re: Onsteking ghetto repair Marbella (nieuwe onderdelen nog te krijgen?)

Bericht door Koenvd »

Hij is weer rijdend :D

Ik ben benieuwd hoelang hij het volhoud nu :roll:

@ Paul4x4 thanks! ik heb nu een viltje voor het pertinax blokje geplaatst met wat universeel vet er op.. ik ben benieuwd!
tevens ook maar een extra contact punt gekocht bij FDRicambi

Nieuwe contactpunt: EFFE 9919623 - 9919723 (deze heeft een haakje voor het vasthouden van het viltje)
Bijlagen
Viltje is wel wat te dik maar ehh.. het werkt..
Viltje is wel wat te dik maar ehh.. het werkt..

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 7602
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:55
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Onsteking ghetto repair Marbella (nieuwe onderdelen nog te krijgen?)

Bericht door michiel van g. »

mooi! hopen dat hij het blijft doen. Met name dat likje vet doet heel veel. Ik gebruikte altijd wat kogellagervet. Dat is lekker dik en blijft goed zitten. Nu hoeft het niet meer met de injectieombouw xD.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Citroën Dyane6, 1977
Ford Escort 1.6 Ghia, 1983
Opel Ampera-e, 2018

Plaats reactie

Terug naar “Seat Marbella”