Afgelopen zondag in het heerlijke weer hier (gevoelstemperatuur rond de -10 graden) de kleppen wezen stellen.Pistachio schreef:Is het niet zo dat je eerst de kleppen juist moet afstellen, voordat je aan de ontsteking komt?
Zo doe ik het toch bij m'n Méhari.
Maar staan de kleppen van n°2 niet te dicht Erik?
Kleppen stellen doe je met een koude motor en ontsteking afstellen met een warme, dus die volgorde is dan ook wel makkelijk aan te houden.
Daarnaast kun je gelijk even genieten van het resultaat van je gestelde kleppen tijdens het warm rijden (als je het goed hebt gedaan, natuurlijk).
De inlaatklep van cilinder twee stond inderdaad wat strak, voellermaat 15 paste net niet lekker.
Verder stond de uitlaatklep van cilinder 1 en 3 wat ruim, maar verder alles netjes.
Het is deze keer trouwens ook gelukt om de kleppendeksel ter verwijderen zonder je ontstekingsunit te verwijderen.
Iets meer priegelen maar uiteindelijk ben je sneller klaar.
Er is inderdaad sprake van een vacuumvervroeger, achterop de verdelerkap zit er eentje en er zit ook een 'ufo' naast de carburateur.Pinda1000 schreef:Als die erop zit moet je tijdens het afstellen het slangetje ervan tijdelijk afknijpen.michiel van g. schreef:Marbella's hebben naast centrifugaalvervroeging ook vacuümvergroeging. Er zit een ufootje ergens op de ontsteking.
Ik begrijp alleen niet goed waarom je het slangetje moet afknijpen tijdens het stellen van de ontsteking..
Misschien heb ik het nu niet goed gedaan, want heb het slangetje niet afgeknepen. Maar de motor loopt toch al een stuk soepeler na het stellen van de ontsteking en kleppen.
Verder kwam ik nog een ander slangetje tegen welke 'professioneel' is afgesloten
Kan iemand mij daar iets meer info over geven, waar het voor dient? kan me haast niet voorstellen dat het standaard is.
En alvast even een inleidende foto van het volgende project, het reinigen/reviseren van de carburateur