Contactsloten willen nog wel eens kapot gaan. In dit geval was het slot kapot en had men een contactschakelaar en startknop geplaatst, en diende het originele slot enkel nog voor het stuurslot.
zo hoort het aangesloten te zijn. Rechterzijde is vanaf het contactslot, linkerzijde vanaf de kabelboom. Let ook op dat de kleuren van beide zijden niet overeenkomen!
Nu wilde ik graag weer een fatsoenlijk contactslot en aangezien de contactsloten van een Oerpanda en Seat Marbella erg dun gezaaid zijn (of duur) heb ik op de plaatselijke sloop een stuurkolom van een 2003-Classic met stuurslot en gat voor een slotcilinder meegenomen. (er zat geen slot meer in, maar ik had zelf nog een slot met sleutel liggen. Die van de Oerpanda/Marbella past niet
Allereerst heb ik in de auto waarvan het contactslot kapot was het stuur, de stuurkap, de lichtschakelaars en de hangmat verwijderd/losgemaakt, zodat de stuurkolom goed te zien was. Aangezien een Oerpanda/Marbellaslot 4+1 aansluitingen heeft en de 141 Classic 7, moest er goed gekeken worden naar wat waar aan te sluiten.
Omdat de stuurkolom van een (late) Classic voorzien is van een schuifstuk ivm. botsveiligheid past ook dit niet 1-2-3 op de Oerpanda/Marbella. De hele behuizing van het contactslot moet er dus af; dat kan enkel door de breekbouten (gehard staal) uit te boren. Handig is dus de gehele stuurkolom uit te bouwen zodat je e.e.a. op een werkbank kunt uitleggen.
Nadat je beide behuizingen hebt losgemaakt kun je het Panda Classic deel op de Oerpanda/Marbella stuurkolom zetten, en de kolom weer inbouwen.
Vervolgens moet je de bestaande bedrading aansluiten op het slot, en daarvoor is het even puzzelen geblazen.
Hier zit het nieuwe slot op de oorspronkelijke stuurkolom. Je kunt hiervoor nieuwe breekbouten gebruiken maar ook imbusbouten passen prima. Let wel op dat je bouten met de juiste spoed koopt.
Omdat in mijn geval de bekabeling was afgeknipt heb ik nieuwe kabelschoentjes aan de kabels gezet en deze direct op het slot geschoven, om zo weinig weerstand te genereren. Het geheel voorzien van krimpkous en ook nog isolatietape gebruikt voor het geval dat.
Zie onderstaande afbeelding voor wat welke kabel doet. Grijs op de tekening is in werkelijkheid zwart. De witte aansluitingen zijn ongebruikt.
Het eindresultaat: Ik heb ook de stuurkap van de Classic gebruikt, ivm. de uitsparing voor het zwarte drukknopje.
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Het contactslot uit een Panda Classic inbouwen in een Marbella of Oerpanda
Moderator: Niels9966
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer: