Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
electronische ontsteking versus onderbrekercontacten
Moderator: Niels9966
- NICKW
- Forumgebruiker
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 19 mei 2017 22:43
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella cabrio 903 CC 1988
- 2e Panda-achtige: Seat Marbella Special 850 CC 1989
- Locatie: Merkem
electronische ontsteking versus onderbrekercontacten
Na een hele periode van inactiviteit bij het restaureren van mijn Marbella cabrio ben ik er terug aan bezig.
Mijn Marbella is van 87 en heeft de oude ontsteking, maar ik kocht onlangs een donorauto van bwj 94 met maar 9000 km met electronische ontsteking.
Ik zou graag die recentere motor overbouwen maar heb geen ervaring met die electronische ontsteking en ik vrees dat hier moeilijk onderdelen voor te vinden zijn.
Heeft er iemand een idee als ik mijn ontsteking met onderbrekercontacten op die jongere motor kan monteren?
Er is geen gat in de cilinderkop om de delco te monteren, maar zou het motorblok voorzien zijn om de delco te doen werken?
Alvast bedankt
Mijn Marbella is van 87 en heeft de oude ontsteking, maar ik kocht onlangs een donorauto van bwj 94 met maar 9000 km met electronische ontsteking.
Ik zou graag die recentere motor overbouwen maar heb geen ervaring met die electronische ontsteking en ik vrees dat hier moeilijk onderdelen voor te vinden zijn.
Heeft er iemand een idee als ik mijn ontsteking met onderbrekercontacten op die jongere motor kan monteren?
Er is geen gat in de cilinderkop om de delco te monteren, maar zou het motorblok voorzien zijn om de delco te doen werken?
Alvast bedankt
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten
Nooit die motor met elektronische regeling plaatsen. Onderblok kan wel, maar dan het asje van de oliepomp en de cilinderkop overzetten. Dan kan de oude ontsteking er weer op.
Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten
want, dat is ellende? slecht blok/configuratie?michiel van g. schreef: ↑20 okt 2020 23:53 Nooit die motor met elektronische regeling plaatsen. Onderblok kan wel, maar dan het asje van de oliepomp en de cilinderkop overzetten. Dan kan de oude ontsteking er weer op.
het is even werk, denk ik, maar dan ook geen ellende met de oude ontsteking
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten
het is een onding met luchtkleppen en een mengselregeling op een 'gewone' carburateur, en een computer die dit aanstuurt. Die sensoren gaan altijd stuk en onderdelen zijn niet meer te verkrijgen. Niet voor niets dat er veel Marbella's op de sloop zijn beland (en waarom ik die van mij heb omgebouwd naar injectie...)
- NICKW
- Forumgebruiker
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 19 mei 2017 22:43
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella cabrio 903 CC 1988
- 2e Panda-achtige: Seat Marbella Special 850 CC 1989
- Locatie: Merkem
Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten
Bedankt voor de reacties, ik blijf er voorlopig af, ik hou sowieso niet van de electronische toestanden waarvan je geen diagnose kan uitvoeren.
Michiel, welke injectie monteer je daar op aub?
Michiel, welke injectie monteer je daar op aub?
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten
de injectie van een Panda 900 of CInquecento 900 tót 1997 (type zonder startonderbreker) is vrij eenvoudig over te zetten. Je hebt wel ook alle sensoren e.d. nodig van de motorkabelboom. Lees het topic van Lanser54 (in de marbellarubriek) eens door, daar staat alles in hoe je de ombouw kunt doen.
Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten
Best duidelijk omschreven:
https://www.youtube.com/watch?v=8udOFdepF0s
Ik denk dat je Marbella blok er in kunt hangen en je carburateur overbouwen van je oude motor en de sensoren laten voor wat ze zijn en alleen de electronische ontsteking gebruiken
Alleen de bdp sensor zul je aan moeten sluiten
https://www.youtube.com/watch?v=8udOFdepF0s
Ik denk dat je Marbella blok er in kunt hangen en je carburateur overbouwen van je oude motor en de sensoren laten voor wat ze zijn en alleen de electronische ontsteking gebruiken
Alleen de bdp sensor zul je aan moeten sluiten
panda 34 openair
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten
dit werkt niet. Heb ik ook geprobeerd en hij slaat dan helemaal op hol, omdat hij probeert bij te regelen maar dat niet kan.
Overigens heb ik destijds aan die man van het engelse filmpje een handleiding gegeven hoe het om te bouwen... Die handleiding had ik gemaakt aan de hand van Lanser54's topic.
- NICKW
- Forumgebruiker
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 19 mei 2017 22:43
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella cabrio 903 CC 1988
- 2e Panda-achtige: Seat Marbella Special 850 CC 1989
- Locatie: Merkem
Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten
Bedankt voor de tips, ik leg het hele electronische gedoe aan de kant, ik denk eraan om dit te verkopen.
- Niels9966
- Moderator
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 10 apr 2016 22:24
- 1e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
- 2e Panda-achtige: Terra Kombi Diesel '95
- 3e Panda-achtige: Terra Van 1990
- 4e Panda-achtige: 34 1985
- Facebook: https://m.facebook.com/niels.provoost.3?__xt_
- Locatie: Noord-Holland
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten
Ik heb al een aantal keer een injectie blok gebruikt in een wagen met contactpunt onsteking. Hiervoor gebruikte ik het onderblok van de injectie motor, en de kop van het (in mijn geval versleten) contactpunt blok. Dit past prima op elkaar. Die elektronische rotzooi wil je echt niet hebben. Sterker nog, ik ben momenteel zo'n injectie marbella aan het ombouwen maar het systeem dat VW de laaste 2 jaar toepaste, het zo gehete SPI systeem. Dit is vergelijkbaar met de van de panda 900/cinqucento.
In jouw geval zou ik lekker de carburateur en de contactpunt ontsteking er op houden!
In jouw geval zou ik lekker de carburateur en de contactpunt ontsteking er op houden!
Seat Marbella L, GL, GLX, Jeans, Fun
Seat Terra 1.4D Kombi, 0.9B, 0.9B, 1.4D VAN
3x Fiat Panda 34 '85
Seat Panda Emelba Chato
Seat Panda Pandita
Seat Terra 1.4D Kombi, 0.9B, 0.9B, 1.4D VAN
3x Fiat Panda 34 '85
Seat Panda Emelba Chato
Seat Panda Pandita
- -V8-
- Forumgebruiker
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 26 aug 2013 10:40
- 1e Panda-achtige: 1988 Seat Marbella L
Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten
Waarom verkopen? start hij niet met de ouderwetse ontsteking?
Nwe contactpuntjes of contact puntjes goed zetten doet vaak wonderen.
1968 Renault 4 R1123
1986 Peugeot 205 1.1 XE Accent
2005 Mitsubishi Outlander I 2.4i 16V 4WD
1997 Mercury Grand Marquis 4.6 V8
1986 Peugeot 205 1.1 XE Accent
2005 Mitsubishi Outlander I 2.4i 16V 4WD
1997 Mercury Grand Marquis 4.6 V8
- NICKW
- Forumgebruiker
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 19 mei 2017 22:43
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella cabrio 903 CC 1988
- 2e Panda-achtige: Seat Marbella Special 850 CC 1989
- Locatie: Merkem
Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten
De ouderwetse ontsteking zal ik behouden, de electronische ontsteking staat op een auto die ik gekocht heb als donorauto om mijn Cabrio van 88 te restaureren en heel dit systeem verkoop ik.
- -V8-
- Forumgebruiker
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 26 aug 2013 10:40
- 1e Panda-achtige: 1988 Seat Marbella L
Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten
vraag me eigenlijk af of er voor de contactpunt ontsteking een 1 2 3 ontsteking bestaat?
1968 Renault 4 R1123
1986 Peugeot 205 1.1 XE Accent
2005 Mitsubishi Outlander I 2.4i 16V 4WD
1997 Mercury Grand Marquis 4.6 V8
1986 Peugeot 205 1.1 XE Accent
2005 Mitsubishi Outlander I 2.4i 16V 4WD
1997 Mercury Grand Marquis 4.6 V8
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten
Voor de 127 en de a112 abarth wel,zal misschien wel passen.
panda 34 openair