Blikkerige geluid

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 494
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002

Re: Blikkerige geluid

Bericht door 4RN01D »

Zover ik kan nagaan, zit je remklauw inderdaad een beetje vast. Daar kan je zelf wat aan doen, maar zoals hier al eerder aangegeven, is het wel belangrijk goed te weten wat je doet. Wat mij ook een mogelijkheid lijkt zijn de plaatjes die de klauw en zuiger op hun plek houden.... ik weet even niet hoe ze heten, maar je hebt een deel van de klauw die vast zit op de fusee, en de losse klauw die daarin wordt gemonteerd. Die wordt op zijn plaats gehouden met twee metalen plaatjes. Het kan geen kwaad om de plekken, waar die drie delen met elkaar in contact komen, goed schoon te maken en de plaatjes te voorzien van een likje kopervet. Daarbij moet je er wel op letten dat je geen vet op je remblokken krijgt...
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam

Re: Blikkerige geluid

Bericht door Robert100HP »

PandaVespa schreef: 17 jul 2021 13:31 Selecta heeft geleidepennen. De rest heeft naar mijn weten ‘kromme’ platen met borgveer die de remklauw op zijn plek houdt.

Als remklauw aanloopt, wordt de velg ook warmer dan de andere? Of je laat auto stapvoets uitrollen. Als remklauw aanloopt, dan sta je vrij abrupt stil. Een kuiltje in de weg is ook een leuke test of remmen loslaten :rofl: . Verbruik kan ook een graadmeter zijn voor aanlopende remmen, mits je dit nauwkeurig bijhoudt.

Als conclusie is dat remklauw zijn werk niet doet, gewoon vervangen door een (nieuwe)revisieset. Met arbeidsloon ca€250,- voor beide remklauwen incl. nieuwe remslangen voor. En je staat na een uurtje weer buiten.
Daar wil ik geen voor middag lopen klooien met zwarte handen en allerlei vetten en oliën met zelf reviseren en dan volgend jaar zelfde geintje weer zeker……… 3x niet.

Mijne zijn kortgeleden vervangen. Verbruik lijkt ook lager. Vastzittende remklauwen is een 141 kwaal, wat bij veel km’s ca om de 5 jaar wel kunt vervangen door ‘nieuwe’.
Dat anderen dat wellicht niet erkennen, ik rij ook 40.000km p/j. Als je weinig rijd dat slijt er ook niet veel :yes: .
Feitelijk voorkom je vastzittende remklauwen door elke 2 jaar de remvloeistof te vervangen. Het reservoir vullen en per wiel het reservoir leegmaken, zo spoel je even het vuil eruit.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 7536
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:55
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Blikkerige geluid

Bericht door michiel van g. »

Opmerking moderator

Topic opgeschoond.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Citroën Dyane6, 1977
Ford Escort 1.6 Ghia, 1983
Opel Karl Rocks, 2018

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 2867
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: 500 (1966)
Locatie: Almere

Re: Blikkerige geluid

Bericht door Erik 319 »

Maar te ver versleten blokken zorgen nog steeds voor op den duur vastzittende zuigers die door vuil moeilijk terugbewegen.
Maar is het nog gelukt om de remmerij te fixen?
312=500 319=Panda.

BertPanda
Forumgebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: 09 sep 2013 22:28
1e Panda-achtige: Selecta cabriotop 1992
2e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
Locatie: Geleen

Re: Blikkerige geluid

Bericht door BertPanda »

Erik 319 schreef: 21 jul 2021 23:12 Maar te ver versleten blokken zorgen nog steeds voor op den duur vastzittende zuigers die door vuil moeilijk terugbewegen.
Als de stofkappen in goede staat zijn of blijven heeft stof of vuil geen kans. Het vastzitten gebeurt meestal van binnenuit door vocht in de rem vloeistof waardoor met name de remzuiger en/of de loopbaan in de remklauw gaat roesten. Ook kan er door condens roestvorming ontstaan op dat gedeelte van de zuiger dat uit de remklauw steekt, zelfs onder de stofkap.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”