Panda 2003 MPI young

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: Niels9966, michiel van g.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 159
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 2x Seicento 2001 [S 1.1 MPI] & [1.1 SPI]

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

82F1A9AB-94A7-46A8-947A-5A6142A046EA-min.jpeg
En wat staat ze er prachtig bij. Tijd voor de volgende klus!

To be continued.
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / ___Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
Christiaanvanarum
Forumgebruiker
Berichten: 117
Lid geworden op: 08 feb 2017 23:10
1e Panda-achtige: Panda 141 900 Hobby [Rood]
2e Panda-achtige: Panda 141 900 Young [Blauw][Verkocht]
Locatie: Hoorn, Noord-Holland

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door Christiaanvanarum »

Heel mooi die dakdragers! Maar waar en hoe heb je ooit een klokje op de kop getikt? Ik ben al maanden opzoek…
You can't put a wrench on electrons.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 2978
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: 500 (1966)
Locatie: Almere

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door Erik 319 »

En dat klokje geeft toch 2 keer per dag de juiste tijd aan.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 159
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 2x Seicento 2001 [S 1.1 MPI] & [1.1 SPI]

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

Christiaanvanarum schreef: 09 nov 2021 18:00 Heel mooi die dakdragers! Maar waar en hoe heb je ooit een klokje op de kop getikt? Ik ben al maanden opzoek…
het klokje heb ik ongeveer een jaar geleden gekregen van pandaliefhebber Gert. Goeie vent en is onwijs zuinig op zijn oldschool oerpanda. Gert had het klokje ooit van iemand overgenomen op de club dag. (Bij Kuijer). Gert had hem niet opengemaakt maar als diegene voor Gert mij kan vertellen wat er met het klokje is gebeurd kan ik er misschien nog wat van maken haha. Zoals ik aangaf, clipjes gebroken, lampje doorgefikt, printplaat sluiting door piekspanning. Althans dat zijn mijn eerste constateringen. Uurwerk is heel, printplaat moet ik even rustig voor gaan zitten.

Ach, zoals Erik al zegt,
Erik 319 schreef: 09 nov 2021 22:21 En dat klokje geeft toch 2 keer per dag de juiste tijd aan.
Dan is het nu tijd, voor de volgende update,,
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / ___Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 159
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 2x Seicento 2001 [S 1.1 MPI] & [1.1 SPI]

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

Want vanavond ben ik bezig geweest met een klus waar ik toch echt wel naar uit heb gekeken.

De montage van de trekhaak :)
4237FE35-B9BF-49C8-89A6-6DFD19649CF3-min.jpeg
Het aansluiten ging opzich wel soepel. Ik heb de tank een klein stukje laten zakken. De twee achterste aansluitpunten doorgeboord en voorzien van goede dikke ringen. De bussen die door de balk gaan ook gebruikt tegen het samentrekken. Waar ik wel van baal is dat de band van de tank nu niet recht geplaatst kan worden. Deze moet helaas links of rechts naast de trekhaak gemonteerd worden.
65A1FB13-BD87-4F6A-93C1-E9F63624DDED-min.jpeg
Ik had nog een hoeklijntje liggen. Helaas net te klein om volledig over het gat te leggen. Ik heb een goede vriend ingeschakeld die een 5 bij 5 hoeklijn meeneemt zodat ik een bevestigingspunt kan maken voor de tankband en dat de voorste bevestiging voor de trekhaak afgemonteerd kan worden.
D2EFDAF0-16F3-4E67-A3AF-586E45015EC4-min.jpeg
Ik heb dus eigenlijk alleen het achterste punt kunnen vastzetten in plaats van allebei de punten.
46BAF026-F47E-4919-8D24-D23844ECEB4A-min.jpeg
Met een dikke ring en borgmoer
06A5E914-EB4D-40BA-81DA-0161F69F1339-min.jpeg
De voorzijde (zoals op foto 1 te zien) zit inmiddels gegoten en zijn alle punten gemonteerd. Weet iemand toevallig aanhaalmomenten van deze bevestigingspunten?
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / ___Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 159
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 2x Seicento 2001 [S 1.1 MPI] & [1.1 SPI]

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

70A895A6-860B-4F66-AC2C-663B33D97383-min.jpeg
Hopelijk kan ik binnenkort verder met het afmonteren van de trekhaak. Ik wil graag een aanhangwagentje oppikken en eens zien hoe de panda daarop reageert.

De bedrading staat ook nog op de ‘to do’ lijst.
Evenals de beschadigingen wegwerken die zijn veroorzaakt door de tankband. Krassen op de trekhaak. Niet mooi. Moet anders. Even bijwerken en blanke lak erop.
143377E7-4087-4D67-B627-473F1B6AB32B-min.jpeg
To be continued…
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / ___Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 2978
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: 500 (1966)
Locatie: Almere

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door Erik 319 »

Aanhaalmomenten heb ik niet maar gewoon zo vast als lukt is altijd goed.
Er staat geen zijwaartse kracht op immers.
Een karretje zal de Panda prima trekken


Net 500 kilo ijzer gelost..
Bijlagen
Screenshot_2021-11-10-23-10-41-10.jpg
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 7627
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:55
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door michiel van g. »

Ik heb hem bij mijn Marbella vastgezet met 100 Nm. Wel voor zelfborgende moeren gezorgd.
Afbeelding

deze was vol met OSB- en gipsplaten. Geen enkel probleem :)
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Citroën Dyane6, 1977
Ford Escort 1.6 Ghia, 1983
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 707
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door sjirafje »

Er zijn op internet diverse tabelletjes te vinden met welk aanhaalmoment bij welke maat hoort.

nb.
De aanhaalmomenten volgens de fabrikant van mijn trekhaak (169) 79nm voor de M12 en 23nm voor de M8
1.2 Emotion 2004

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 422
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door 2cv6 »

Het aanhaal moment is afhankelijk van de diameter van de bout en van de kwaliteit van de bout.
De meest voorkomende bout is klasse 8.8
Zie link voor een tabel met aanhaal momenten.

https://www.wurth.nl/nl/wuerth_nl/uw_br ... ndraai.php

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 159
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 2x Seicento 2001 [S 1.1 MPI] & [1.1 SPI]

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

2cv6 schreef: 12 nov 2021 18:44 Het aanhaal moment is afhankelijk van de diameter van de bout en van de kwaliteit van de bout.
De meest voorkomende bout is klasse 8.8
Zie link voor een tabel met aanhaal momenten.

https://www.wurth.nl/nl/wuerth_nl/uw_br ... ndraai.php
Thnx ik heb 10.9 borgenoeren met fijne draad eronder. Bouten zijn 8.8 en 10.9

Iedergeval vandaag weer een flinke stap gemaakt. De trekhaak hangt.
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / ___Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 159
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 2x Seicento 2001 [S 1.1 MPI] & [1.1 SPI]

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

8D5C0D5D-BB05-4A52-8B01-4E56FC4C0969-min.jpeg
Alle punten zitten nu gemonteerd. Op de bedrading na dan zit alles vast.

Toch heb ik mij even kwaad moeten maken op de tankband. Want ik vind het er persoonlijk niet uit zien zo. Heb er even wat wiskundige berekeningen op na gehouden maar zelfs dan is het herplaatsen van de band een uitdaging.
13DB9F0E-BBB3-4A77-99C0-F5583C130A2E-min.jpeg
Vanaf onder ziet het er dan zo uit. Een hoeklijn van 5 bij 5 met daarin een gat voor de trekhaak montage en een gat voor de tankband. Aangezien de band niet recht naar boven kan moet deze met beleid worden gebogen.
313D3AC3-C98F-4B22-92EC-23083B19A4B0-min.jpeg
Vanaf de bovenzijde ziet het er dan zo uit. De band is gespannen en maakt een scherpe bocht om de hoeklijn. Ik vind het een heel bijzonder ontwerp voor een trekhaak van de panda 141. Hebben ze bij fiat / bosal niet nagedacht over de montage en het ontwerp? Ik ben maar niet gaan boren aan de onderzijde. Dit had trouwens geen zin aangezien er dan door de hele draagconstructie geboord mag worden. Inclusief bodem. Tenzij er een blindklinkmoer gebruikt kan worden. Maar die optie beviel mij ook niet.
85F4E4F0-ABE2-48B7-A8D7-17B335B61063-min.jpeg
Praktisch gezien is het een ‘oplossing’ maar het zit mij toch niet lekker. De band zit scheef en deze zit precies in de tank te snijden. Ik heb er een stukje doek tussen gedaan om beschadiging te voorkomen. Ik wil geen houtje touwtje. Ik wil dat het strak haaks en recht zit.

Ik ga toch nog eens nadenken om de tankband op een voor mij juiste’ manier te bevestigen.

Als ik nu eens een beugel aan de trekhaak maak waar de tankband aan gemonteerd kan worden. Hoeklijn aan een uitlaatklem principe. Klinkt een beetje verwarrend. Ik ga er even over nadenken.
537A67AB-6F05-4571-BE12-B2C423276C95-min.jpeg
De bumper is al gemonteerd en deze moet nog even ‘gezet’ worden. Vandaar dat ik weer de krik eronder heb gezet.

Al met al weer een leerzame klus vandaag.
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / ___Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”