Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Ha Aribold,

Ja dat is idd een verschil, zelf heb ik niet veel versnellingsbak-ervaring.
Ik heb wel een keer een kapotte druklager gehad maar helaas is dat het niet.
De auto maakt een vreemd bijgeluid ook als je de koppeling intrapt.
Ik vertrouw die monteur iig wel en dat er een probleem in de versnellingsbak zit is wel duidelijk;) Het gaat ook zowiezo een bak(je) geld kosten:(
Hij kon de lagers wel vervangen maar dat was veel werk en omdat daar de kosten van de lagers nog bijkomen raadde hij me aan om een andere bak te regelen.

Toen ik de auto ophaalde heb ik gelijk de olie in de versnellingsbak gecheckt maar daar zat bijna niets meer in vanwege een hele kapotte ashoes.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar er te lang mee doorgereden. Tja het is *piep*, gelukkig is een nieuwe koppelingsset niet zo duur;)
Ik zal wel minimaal 2 ton op de teller moeten zetten om uit de kosten te komen;) hahahaha

Een nieuwe bak heb ik net gevonden en gisteren de koppelingsset e.d besteld

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Ivo »

Je hoort rare geluiden als de koppeling is ingedrukt? Dan hoor je toch alleen de motor of kan je zoals Aribold zegt dan één van de lagers horen?

Wel mooi dat je een nieuwe (tweedehands?) bak hebt gevonden. Kan je de oude gebruiken om uitelkaar te halen. Zal wel leerzaam zijn om eens te voelen en zien hoe het nou in elkaar zit.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Ja als de motor loopt hoor je een bijgeluid en als je de koppeling intrapt hoor je het nog steeds.
Wat ik ook vreemd vond is dat hij op de snelweg bij +/- 100km per uur een licht fluitend geluid maakt
Ook als je het gas los laat, mss ook iets met die lager hoop ik;) Bij lagere snelheden hoor ik dat niet..

Ik heb de bak net binnen, hij is van Seciento van 2001 en ook een 1100.
Nergens heb ik kunnen vinden of hij past maar hij ziet er op het oog hetzelfde uit.
Weet iemand dat mss?

De bak loshalen e.d laat ik even aan me voorbij gaan, ik heb nog wat werk voor de boeg met deze panda;)
En ben bezig om een 1300 blok te reviseren van mn 127:) Maar daar heb ik nu geen tijd voor;)

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Afbeelding
Dit is de bak
Afbeelding
Zo te zien hetzelfde als de panda bak:)
Afbeelding
de huidige bak

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pinda1000 »

Pandapower2 schreef:Ja als de motor loopt hoor je een bijgeluid en als je de koppeling intrapt hoor je het nog steeds.
ik neem aan dat je bedoelt terwijl de auto uitrolt?

Anders is het wel apart om de bak te vervangen als de motor vreemde geluiden maakt....

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door aribold »

De dempingsveren in de koppelingsplaat willen ook nog wel eens rammelen, maar dit hoor je alleen in onbelaste toestand, dus met koppeling in, of in z'n vrij.
Als de auto stil staat, in versnelling en met koppeling ingetrapt, dan draait er werkelijk helemaal niks in de versnellingsbak. Als je de bak wisselt om een geluid dat ook in die situatie optreedt, dan zal het vergeefse moeite zijn.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Ja precies en dat is ook niet zo handig...
Ik heb het geluid maar even opgenomen en je hoort het niet als je de koppeling intrapt...beetje stom van me.
Maar ik heb nogal wat kuren met de panda en dat ben ik niet gewend.
Hij slaat tijdens het rijden soms helemaal uit, start slecht en ik vind dat hij teveel in toeren terugloopt als je de koppeling intrapt..
Ik heb al een hoop gelezen op het forum hierover.
Van de week heeft die monteur hem voor de 2de keer uitgelezen en (zeer) waarschijnlijk is de toerentalsensor kapot.
Deze ga ik vervangen, de brandstofpomp slaat soms ook niet aan maar daar luister ik tegenwoordig naar;)
Daarna weer opnieuw uitlezen en dan hoop ik dat het GOED is.

Wbt de bak, het geluid is iig wel erger geworden de afgelopen tijd. De bakolie en de hoes zijn recent vervangen.
View My Video

Gebruikersavatar
Sic58
Forumgebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 okt 2015 20:31
1e Panda-achtige: Panda 169 Active 1.1

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Sic58 »

Wellicht druklager/drukvinger(s) van de drukgroep gok ik.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Ivo »

Herkenbaar geluid, ik hoor het ook bij de twee nieuwe sets die ik heb geplaatst. Zijn er ook frictieschijven met geen rammelende veren? Voordeel nu is dat je (waarschijnlijk) twee goede versnellingsbakken hebt.

Vervelend dat de auto uitvalt en niet regelmatig loopt. Heeft deze 1100 een map sensor? Misschien is de vacuümslang daar naartoe lek. Toen ik hem vergeten was aan te sluiten, liep de auto ook ontzettend beroerd.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Ja het zou wat zijn met 2 goede bakken zeg....
Ik ben er ook normaal ook voor om eerst de oorzaak te achterhalen en dan te gaan handelen..
Maar dat er een probleem in de bak / koppeling zit is duidelijk;)
Als ik op de snelweg in zijn 5 rijdt dan hoor ik ook een licht fluitend geluid en als ik het gas los haal verdwijnt dat..
Dat kan ook duiden op een lagerprobleem. Die monteur vertrouw ik, hij heeft me nog nooit belazerd.
Het vervangen van een koppeling is nogal wat werk en als dan later blijkt dat de bak ook kapot is en die is niet vervangen dan is het helemaal zuur!
Dus liever het zekere voor het onzeker...
Afbeelding
Ik heb de andere bak gelijk maar even gespoten voor het wauw effect;)

Ik heb van de week de toerentalsenor vervangen en hij loopt / start wel beter heb ik het idee.
Bij een nieuwe C02 meting was het Co2 iig gedaald
Bij het niet starten slaat de brandstofpomp niet aan heb ik het idee, deze hapert soms, dat bleek ook bij het uitlezen..
Bedankt voor de tip, ik ga die slang nakijken kijken en vervang uit voorzorg ook de accukabels.
Maar eerst even de bak;)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Panda 500 »

Hoi Pandapower2; zoals ik je net per pb antwoordde, had ik toevallig een hele poos niet meer op het forum gezeten... :oops:
Je pb heb ik beantwoord, en de rest doe ik hier even "publiek".
Ik denk dat je "nieuwe" bak kan dienen. Hij is dezelfde als voor mijn 1100, afgezien van de 4x4-aftakking, maar dat speelt voor de rest geen rol. (Ik heb gedurende de restauratie van mijn 4x4-bak trouwens ruim een jaar met een "alleen voorwielaandrijving"-bak gereden.) Alleen het ophangstuk (waar het kartonnetje aanhangt op je foto), moet je er af halen en dat stuk van je Panda er in de plaats aan schroeven. Kijk goed welke gaten er gebruikt zijn voor je die van je Panda losmaakt!
Ik veronderstel dat de jouwe (en die 600) twee kabels als bediening heeft (?). De mijne heeft één stang en één kabel als bediening. Mogelijk moet je dat ene hendeltje, bovenop, met het kogelkopje, net andersom monteren, zodat het net in de andere richting wijst. Dat kan door de montagemoer los te maken en de hendel 180° andersom er weer op te zetten, zodat het van het "kantelgewicht" (met het andere kogelkopje erop) wég wijst in plaats van er naar toe. Er zijn maar twee mogelijkheden (tenzij ook nog ondersteboven natuurlijk.. :wink: ). Kijk eerst hoe het bij jou Panda staat. Misschien (hopelijk!) staat het in dezelfde stand.
Al is alles op foto's natuurlijk nooit helemaal goed zichtbaar...

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Ha Panda500, bedankt voor je antwoord:)
Volgens mij zit die hevel hetzelfde als bij de huidige bak, het ophangrubber van de nieuwe bak is behoorlijk vergaan dus het komt mooi uit dat hij niet past;)
Iig fijn dat de bak past! Ik had voor aanschaf even wat twijfels maar hij ziet er zo goed als identiek uit

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Nou de bak en de koppeling zitten erin:)
Het geluid is weg en hij schakelt weer als nieuw, de oude platen waren wel behoorlijk versleten...
Het druklager was iig niet kapot dus zeer aannemelijk dat de lagers in de bak kapot waren.
Hij moest idd het e.e.a overzetten van de andere bak zoals de hevel en de steun maar het is gelukt.
De accu heeft het ook begeven en er zijn nog foutcodes in overvloed:(
Gelukkig heb ik nog garantie op de accu en sturen ze een nieuwe op!

We vermoeden dat het een benzineprobleem is..ik heb daar nog wat dingen over gelezen in een ander onderwerp.
Op de snelweg lijkt het soms ook of hij in 1 keer geen benzine meer krijgt..en de ene slaat de pomp wel aan en de andere keer niet..
Nou ja maar weer op onderzoek uit ;)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Panda 500 »

Mooi dat de bakruil goed gelukt is!!! Dat is toch een klus met heel wat sleutelwerk! En uiteraard dat het geluid nu weg is, en hij goed schakelt en rijdt! Nu nog de andere kwaaltjes... Dat lukt vast ook wel! Succes ermee!

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Ja bedankt, :) inderdaad fijn dat het gelukt is, ik zal er nog een foto van posten, het ziet er wel mooi uit..!
Ik ben inmiddels wel een beetje klaar met hele gebeuren , ik heb nog nooit zoveel autopech achter elkaar gehad;)
Om het goed op te lossen vind ik lastig, je kan ook niet zoveel met die sensoren heb ik het idee;)
Dit is wat ik wil gaan doen en er gedaan is, mss heeft iemand nog aanvullingen?

Probleem: Auto start soms slecht (veelvuldig starten, startmotor draait rond maar hij slaat niet aan)
Bij het stoplicht of tijdens het rijden slaat hij af en is weer heel lastig te starten...
De auto loopt wel mooi als hij loopt..

Vervangen zijn:
Bougies en bougiekabels en bobines
Nieuwe accu
Olie plus alle filters
Toerentalsensor

Hij is meerdere keren uitgelezen en gereset en geeft diverse foutcodes aan,
o.a de injectoren en de toerentalsensor (zelfs na het vervangen)
Het sleutellampje brandt ook zeer regelmatig continue (hoe krijg je dat uit?)
Bij het uitlezen kun je de stappenmotor testen en deze functioneerde goed,
de brandstofpomp kun je ook testen maar die deed het de ene keer wel en de andere keer niet..


Nu wil ik gaan meten of er bij het contact aan 12v op de brandstofpomp staat en eventueel de contacten schoonmaken met contactspray..
En de toevoerslang van de carburateur loshalen om te zien of hij brandstof geeft bij het starten
En het relais mss loshalen en met contactspray schoonmaken..?
Is het raadzaam om sensoren los te halen en schoon te maken? Kan ik mss nog iets anders doen?
Ik heb geen breuk in een leiding gezien bij het luchtfilterhuis met valse lucht...

Ik hoop echt dat het iets kleins is en dat ik weer de betrouwbare Panda krijg die ik gewend !

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”