Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Kabelgeschakelde bak v.s. stanggeschakelde bak

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Kabelgeschakelde bak v.s. stanggeschakelde bak

Bericht door Panda 500 »

Tja, dat was ik zelf inmiddels al vergeten! :wink: :oops: 't Is dus wel meer werk dan "gewoon" de koppelingsklok overzetten! Al is het differentieel en zijn lagerspeling afstellen bij een 2-wielaandrijver wél een stuk eenvoudiger dan bij een 4x4!!!

(Dààr heb je immers de haakse aftakking naar achteren (cardan) en daar kruipt véél werk in om de juiste tandspeling in te stellen. Dit gebeurt met "shims" (dikte-opvulringen) per enkele honderdsten, de tandflanken met een beetje "Pruisisch blauw" insmeren, alles in elkaar schroeven en aantrekken(!), met de hand een aantal toeren ronddraaien, en alles weer openleggen om te kijken hoe het tandcontact was. Zo nodig, shims aanpassen en weer opnieuw..!! Daar kruipt dus véééél tijd en werk in, maar dat heb je bij een enkel voorwielaangedreven Panda niet!)

De "gewone" Panda heeft enkel een "rechte" tandwieloverbrenging (met schuine tanden) tussen secundaire as en kroonwiel (dat zit vastgeschroefd op het differentieel). Die onderlinge "afstand" is vast bepaald door het gietstuk en vraag dus geen afstelling! Je MOET wel de origineel bij elkaar horende set van de eindverhouding bewaren! Dus het kroonwiel (en best hele differentieel)dat bij de bak hoort die je gaat gebruiken. Dus zeker niet enkel het kroonwiel vervangen door een andere maat (aantal tanden)!!! Het moet immers ingrijpen in zijn overeenkomstig "gepast" tandwiel op de secundaire as. (bvb. 13/55 of 15/58, ...)
De enige afstelling die met shims gebeurt is de speling van de conische lagers van het differentieel.
Daar werk je ook met vulringen, (aan één kant maar) en is het "gewoon" meten en tellen of er een shim bij of af moet.
En dàt doe je trouwens "achteraf", als de bak al gesloten is, maar vóór je het "aansluitblok" voor de ashoes gaat monteren. Dus dat aluminium blok dat met vier bouten op de versnellingsbak komt en waarrond de ashoes komt te zitten die de olieafdichting verzorgt rond de steekas aan die kant. Met dàt blok regel je dus de speling van de differentieellagers! Dus goed opletten wanneer je "even" de ashoes vervangt aan die kant dat de shim(s) niet verloren gaan en terug op hun plaats gemonteerd worden!
Al moet om enkel de rubberen hoes te vervangen dat "aansluitstuk niet los! De tripode kan er gewoon doorheen, al moet je dan wél de verpoot verder opzij trekken... Dus dat aluminium stuk laat je voor dàt karwei best gemonteerd zitten!
Aan de andere kant is dus geen afstelling nodig! Gewoon het gehele differentieel met de (binnenste loopring van) zijn lagers gemonteerd in de bak op zijn plaats leggen. De tandwielen van de eindverhouding "mogen" gerust enkele tienden mm zijdelings "verschoven" zitten t.o.v. elkaar.
Gewoon aandachtig de procedure (vooraf!) doornemen tot je het begrijpt. Maar het vraagt natuurlijk wel meer kennis/inzicht/ervaring dan bvb contactpunten vervangen... :wink:
Ik vertel dit nu gewoon even "snel uit het hoofd", voor zover ik het mij goed herinner. Maar ook tussendoor naar een bak gekeken die (nog steeds, Ivo :oops: ) op mijn werkbank ligt... Toch best nog eens goed in de manual kijken, zeker naar de tekeningen, om te zien of alles klopt wat ik vertel...

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Kabelgeschakelde bak v.s. stanggeschakelde bak

Bericht door Panda 500 »

Inmiddels mijn "reserve"-bak weer eens in handen genomen, en de "beloofde" foto's genomen. Weer dank aan "sjirafje" voor de tip naar "postimg"...
De tegelvoeg onderaan de bak geeft de horizontale lijn aan, wanneer de bak in de wagen zou zitten. (twee boutgaten en aflaatdop onderaan)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In feite is mijn omschrijving van "de koppelingsklok overzetten" (in mijn voorgaande post hierboven) niet echt juist uitgedrukt, want het hele "binnenwerk/tandwielstelsels en assen" van de versnellingsbak "rust" in de kant van de koppelingsklok. Wat ik "de bak" noem is eigenlijk het aluminium gietstuk dat je "als een hol deksel" over het hele binnenwerk schuift, tot het op de klokhelft aansluit.
Maar in principe maakt dit niks uit qua handeling. De "inwendige kant" van de koppelingshelft (de "klok" dus) is hetzelfde voor beide types (Fire en niet-Fire), en je kunt alles dus "gewoon" overzetten. De uitwendige kant, aan motorzijde, is dus wél verschillend om het op de respectieve motoren te laten passen. Ik hoop dat deze uitleg het iets "makkelijker" maakt en niet moeilijker! ;-)
En, ik heb het niet-Fire type niet ter beschikking om ze echt naast elkaar te kunnen bekijken. Het is maar wat ik veronderstel...

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”