Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..

Bericht door Pinda1000 »

@Mattijs: je zou ook met wat grotere banden erheen kunnen rijden en daar dan wisselen met een set veel lagere banden..... :P

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..

Bericht door Mattijs »

ook een goed idee!
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..

Bericht door Panda 500 »

Afbeelding

Ik weet niet welke bak er nu in je "raket" zit, maar volgens je "gewenst resultaat" lijkt de gewone 4x4-bak-verhouding daar dicht bij in de buurt te komen... Bovenstaand zie je het tabelletje dat ik destijds (al rijdend) opmaakte over snelheden en toerentallen in elke versnelling van mijn originele 4x4-bak (11/60=5,45) en eronder van mijn "aangepaste" bak met eindverhouding 15/58 (=3,87)
(Al lijken de waarden van mijn "nieuwe" bak, tot achter de komma, berekend, niet afgelezen. Maar ze kloppen redelijk! Ik zal het asap eens opnieuw "live" noteren. Ook ben ik niet echt 100% zeker meer welke eindverhouding ik er uiteindelijk in monteerde! Het zou kunnen 14/57(=4,07) zijn, volgens de foto die ik je recent mailde. Ik wou immers de grootst mogelijke om toch enigszins 4x4 capaciteiten te behouden, maar mijn "grootste" had kapotte tanden (sloperij-bak) dus ik moest noodgedwongen een "kleinere" kiezen, uit de beperkte "voorraad" die ik had)

Met de originele 4x4-verhouding reed ik in 5de (die 39/50 is ipv 41/49 bij een normale bak) aan 4000rpm amper 100 km/u (96 op Tomtom) en met de huidige verhoudingen 130! Aan 5000 rpm zou dat 163 moeten zijn, maar dat zal alleen bergaf lukken... :wink: Maar 140 en iets meer haalt ie wél op vlakke weg, zonder tegenwind.
Hoeveel toeren doe je nu bij 100km/u?

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..

Bericht door Mattijs »

op dit moment zit er een versnellingsbak op van een abarth. en ik ben tevreden met de 1 t/m 4, hoewel ik Wimedo nu kan rijden in z'n 2 schiet ik soms wel door naar 7000 toeren, wat ik een beetje eng vindt, dus een iets langere 2 zou fijn zijn, maar dan zou ik misschien onderaan weer wat missen...
daarentegen scheelt de 4 en de 5 zo'n 200/300 toeren, dat vind ik wat weinig(maar begrijp ik ook wel, want je zit bij 100km/u rond de 3500 toeren, wat goed veel koppel geeft als je nog iemand wil inhalen) maar zou nog wel wat meer willen zakken naar de 3000 toeren. omdat ik op de snelweg toch geen hoge snelheden wil halen. gaat mij dan meer om het behoud van de motor en benzineverbruik.
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..

Bericht door Pinda1000 »

200/300 rpm tussen 4 en 5 is heel weinig. Mooier zou dan zijn een iets langere 5 en dan maar een keertje extra terug schakelen naar 4 om in te halen......

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..

Bericht door zwrtw »

Ik denk dat een vijfde versnellings-tandwielsetje van een 4x4 bak "plug and play" in een A112 abarth of oerpanda 5- versnellingsbak past. Dan heb je een flinke sprong tussen 4 en 5. Mocht dat niet bevallen, dan kan je het originele setje er zo weer in zetten, want via de linker wielkast kan je heel makkelijk het zijdekseltje van de 5e versnelling eraf halen en andere tandwieltjes erin zetten. Maar ik denk dat je overbrengingsverhouding in de 5 met 4x4 tandwieltjes te lang wordt. Dat rijdt niet prettig (weinig trekkracht over voor hellingen en tegenwind) en het blokje moet het vooral van toeren hebben. Ook 80 km/h in de 5 rijden wordt dan bijna onmogelijk wegens een te laag toerental.

Mijn 4x4 met Abarth blok en originele 4x4 bakverhoudingen en 145/80 r13 bandjes:
4200tpm (max koppel) in de vijfde versnelling is 113 km/h. Zowel ik als mijn vrouw reden (toen het nog mocht) op de snelweg altijd rond de 110 km/h (gps meting). Het blokje loopt dan erg mooi en het was een goed kompromis tussen herrie, verbruik, opschieten en anderen niet te veel in de weg zitten. Heel makkelijk zonder terug schakelen even naar 120~130 als het moet. Met wat meer tijd was ongeveer 150 km/h haalbaar. Meer lukt niet. Daarvoor is de 5 te lang. 80 km/h kan in de 5. Dat is ongeveer 3000 tpm. Maar veel lager moet je ook niet gaan, dan vind het hoogtoerige blokje niet leuk. 70 km/h lukt net, maar als je dan wil versnellen is het lekkerder (en voor het blok beter) om terug naar de vierde versnelling te gaan.

6600tpm in de vijfde versnelling is theoretisch 177 km/h bij onze panda. Dat lukt dus niet, te veel (vooral) luchtweerstand. In de vierde versnelling is de snelheid 126 km/h bij 6600 tpm. Bij mijn Panda is de 4 dus te kort om de topsnelheid te halen, en de 5 te lang.

De tamelijk korte 4 gaf tijdens vakanties in het buitenland op hellingen wel leuke effecten: met kampeerspullen volgestouwde Panda 4x4, aanhanger erachter met een oldtimer Vespa erop kan je de kruissnelheid gewoon volhouden. En tot stomme verbazing van caravanners met dikke moderne auto's komt er een Panda met aanhanger op de helling voorbij (veel lichter natuurlijk, maar toch verbaasde gezichten).

In jouw geval zou ik NIET de korte eindoverbrenging van de 4x4 panda gebruiken, tenzij je Alpenpassen met aanhanger wil bedwingen. De eerste versnelling is namelijk in ons vlakke land zo kort dat je die weinig gebruikt (doorgaans rijden we met een vrijwel onbeladen auto weg in de 2). Dan heb je effectief weer een 4-bak...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..

Bericht door Mattijs »

ik moet denk ik weer eens rijden met de versnellingsbak, het verhaal van de 80km/u in z'n 5 herken ik ook nog ja, lager dan dat moet je niet willen, vind het blokje niet leuk. maar had wel genoeg vermogen bij 110 km/u. tsja... neem aan dat abarth die verhoudingen niet voor niks heeft bedacht :roll: :roll:

Maar bedankt voor de tip! ik wil nog eenmalig een test doen met een vijfde versnelling van een 900cc versnellingsbak, maar dat maakt het wel makkelijker :)

tot zover de reden dat ik de hele calculator heb gemaakt hehe.
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..

Bericht door Ivo »

Dus de bak blijft zoals hij is en misschien een andere 5e versnelling? Dan alleen nog even wat nieuwe lagers en andere frutsels in de bak proppen om snel weer bochtjes te kunnen rijden! 8*)

Volgens mij is er trouwens geen ideale combinatie voor elk moment; normaal rijden met snelweg tegenover bochtjes rijden en snelle circuits. Was er nou maar een mogelijkheid om traploos naar de ideale verhouding te gaan... Dat zou een uitkomst zijn!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..

Bericht door Pinda1000 »

Die is er wel, alleen moet je er dan een 6 bak inhangen...... :P

Of twee sets banden gebruiken met verschillende afrol maten!

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..

Bericht door Micha D. »

Of even je linker voorwiel eruit knallen en je kunt in ieder geval de 5e versnelling zo wisselen.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..

Bericht door Paul4x4 »

Ivo schreef: 09 jun 2020 21:45 Was er nou maar een mogelijkheid om traploos naar de ideale verhouding te gaan... Dat zou een uitkomst zijn!
tja, die is er..........zelfs ooit in een F1-wagen gelegd. die mocht van de FIA niet in het hele circus meedoen........te snel :yes:

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..

Bericht door michiel van g. »

Selecta!

Een Pandamatic, om het historisch juist te benoemen.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..

Bericht door Joost »

Kan de Selecta bak wel wat power hebben? Ik ken ze alleen van verhalen over versleten poederkoppelingen.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..

Bericht door Panda 500 »

Het principe van een cvt kan op zich best veel power hebben. Bvb de Selespeed van Audi is/was een cvt met (8 ?) voorgeprogrameerde "standen". Natuurlijk moet je het vermogen respecteren waarvoor een bepaalde cvt berekend is.
Mijn vrouw heeft jarenlang een Punto Selecta gehad en er toch zo'n 170.000 km mee gereden. Wél inderdaad een probleem met het poeder gehad maar dat lag aan een lekkende oliekeerring in de cvt. Dat bleek een bekend euvel te zijn. Daardoor wordt het ijzerpoeder "nat" door de olie en gaat klonteren en kleven. Wij vonden toen nog een hersteller (met ervaring met dat probleem!) die dat kon herstellen. Bij Fiat kon dat niet, dat zou meteen een geheel nieuwe koppeling moeten worden! Maar het had dus niks met "power" te maken...

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..

Bericht door Paul4x4 »

ik las ergens iets van die 5e versnelling, dat je die kan vervangen via een los dekseltje.....
weet niet meer waar. hier?
kan je die dan ook bij-plaatsen in een oer-bak? hebben we ineens alleen nog maar 5-bakken

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”