Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

koelvloeistof en olie panda 2002

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: koelvloeistof en olie panda 2002

Bericht door PandaVespa »

Functies van olie:
1) Smering --> voorkomt slijtage en verlengt levensduur.
2) Geluidsdemping --> slechte smering betekent herrie wat extra slijtage betekent.
3) Koeling --> geeft warmte weer af aan koelwater --> die op z'n beurt aan radiator.
4) Voorkomen van roest (blijvende laag op metalen delen ivm condensvorming als motor uit is).
5) 'Voeden' afdichtingen --> rubberen afdichtingen drogen minder snel uit.
6) Belangrijkste! Opnemen van vuil cq ijzerresten (ivm slijtage) --> dat blijft achter in oliefilter. Hierom is goede olie juist zo belangrijk en om de voorgeschreven tijden vervangen samen met oliefilter!

Als motorolie 1 of meerdere van deze 6 eigenschappen niet kan --> slechte motorolie. Frituurvet is dus niet geschikt.
En een FIREblok is met correct onderhoud zo droog als een Jap.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: koelvloeistof en olie panda 2002

Bericht door Erik 319 »

Heel interessant......
Maar het grappige van motorolie is dat jij niet kunt bepalen welke olie goed is en welke niet.
Autobanden kun je relatief eenvoudig testen. Wordt ook regelmatig gedaan.
Accu,'s idem dito.
Luidsprekers,ruitenwissers,lampen.
Allemaal te testen.
Wel eens een test van motorolie gezien?
Bestaat misschien wel maar ik kom er maar weinig over tegen.
Ook de huismerken komen uit een merkfabriek.
Ze zijn voornamelijk goedkoper door een minder flitsende verpakking, geen dure advertenties en geen ontwikkelingskosten.
Ik heb vroeger veel olie vervoerd vanaf een groothandel en met eigen ogen gezien hoe uit een 20000 liter tank verschillende cans gevuld werden met andere labels als enige verschil.
Ik kocht destijds voor mijn trucks 60 liter vaten voor 120 euro..
Voor 2 euro per liter dus terwijl de Daf dealer 15 euro rekende.
Vaak gesproken met de directeur van de toko en die man zat al tientallen jaren in de oliehandel.
Als een bouwmarkt of actionachtige zaak naast het huismerk ook een echt merk verkoopt komen deze vaak van de zelfde fabriek.
Maar je hoeft het niet te geloven en het is fijn dat de automaterialenzaak waar een bordje aan de muur hangt met de tekst :betere automaterialenzaak ook wat kan verdienen.
312=500 319=Panda.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”