Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 2003 MPI young

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door PandaVespa »

Ik zou niet weten waarom je universele ashoes zou gebruiken cq met tyraps? Is vragen om problemen........
Ik vervang de keerring ook, maar gebruik wel diezelfde as weer.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door Pinda1000 »

Robert heeft het over de ashoes aan de wielzijde......

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door PandaVespa »

Klopt, was al in gedachten al stapje verder. Maar om de wielzijde te kunnen vervangen moet eerst de bakzijde eraf en uiteindelijk (als je het goed aan wil pakken) ook moeten vervangen op deze manier.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door Robert100HP »

Dit is "kwalitatief hoogwaardig" werk, dit doen heel veel garages niet meer,
die schuiven een goedkope neopreen hoes op een spreider.
Jassen hem over de tripoide, kloddertje vet erin en klaar, maar wel voor de hoofdprijs.
Zo heurt het en niet anders

ashoes.jpeg
ashoes.jpeg (87.96 KiB) 770 keer bekeken

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door PandaVespa »

Ben ik helemaal mee eens. Ik zeg er eerlijk bij als het bij mij moet gebeuren, eis ik het ook dat het zo gebeurt.
Dat is nu het probleem met meeste garages, dat je als klant een halve monteur moet zijn om gedaan te krijgen wat jij wilt.

Of zelf doen, maar ik heb daar het gereedschap niet voor. Te beginnen met een brug :P . Hoeft niet, wel makkelijker.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

Robert100HP schreef: 11 apr 2021 21:03 Dit is "kwalitatief hoogwaardig" werk, dit doen heel veel garages niet meer,
die schuiven een goedkope neopreen hoes op een spreider.
Jassen hem over de tripoide, kloddertje vet erin en klaar, maar wel voor de hoofdprijs.
Zo heurt het en niet anders


ashoes.jpeg
Dank. Ik zie die overtrek
kokers weleens voorbijkomen en volgens mij kost het meer moeite om een uni hoes passend te krijgen en eroverheen te trekken dan simpelweg even de koppeling los te halen. Althans dat is mijn mening.


—- nog geen verdere update panda slaapt—-

Misschien wel leuk om te vertellen is dat de remklauw gemaakt is. De remklauw met de gebroken nippel. Er zit nu een Ford KA nippel in. Haha, een ietsje grotere. Vader heeft hem gereviseerd en gerepareerd. Remmen doet die en hij zit dicht.
599C8A24-FB67-4D7D-8948-DCC71FFEC266-min.jpeg
Ontluchten ging gelukkig ook goed :)

Ik kwam ook nog een fototje tegen van het ruiten vloeistof reservoir motortje. Deze lekte iets. Ik heb de motortjes voor de sproeier achter gewisseld met die van voor en de boel in de vloeibaar pakking gezet. Wonderbaarlijk blijf het allemaal netjes droog.
198FD272-C52C-4AAD-937C-2BA1E72443EF-min.jpeg
To be continued ...
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

Hoi allemaal!

Afgelopen weekend de panda weer eens wakker gemaakt. Ditmaal waren de bumpersteunen aan de beurt en had ik 2 nieuwe bumpers klaarliggen voor montage. Zoals op de foto’s hieronder te zien mag er wel wat aandacht geschonken worden aan de steuntjes.
B655CCD0-B7B5-4650-9493-CAB29D4D2AE1-min.jpeg
Er zat al een aftermarket bumper op. Deze brak met montage af. Het was heel koud toen en plastic + 5 graden rekt niet en pang, de plastic houder schoot los. Ik heb inmiddels een nieuwe en nu het wat warmer is kwam er wat meer beweging in de bumper.

Maar eerst die bumpersteunen.
215CA2A7-EDD8-4B83-AC3D-9FF6D156051F-min.jpeg
Er zaten geen wielkuipen in.. dan is het eigenlijk vaak raak bij de pandatjes. Althans dat is mijn ervaring. Ik heb nu inmiddels wielkuipjes gevonden om de boel enigszins droog te houden.
C8CBCB4E-F923-48BE-A238-C8381DD8A1A4-min.jpeg
Tsja dat ziet er niet fraai uit zo.
Aangezien vader achter mij zijn Ford KA aan het voorbereiden is om daaraan te gaan lassen kan ik beginnen met schoonmaken en plaatjes maken. Het was even hectisch en druk dus de foto’s van de plaatjes en het dichtlassen van de steunen ontbreken.
38AF14A9-3E70-4E84-AB9C-8152BD2D7A91-min.jpeg
Beginnen met voorbereiden, bumper, koplamp, ruitensproeierreservoir demonteren en schuren en slijpen maar!
ACFC604D-2C17-4058-96C6-449618CA2E5B-min.jpeg
Panda staat er beetje kalig bij maar wel lekker in het zonnetje op de foto is trouwens wel al het plaatje te zien (in het gat van de koplamp) aan de rechterzijde op de foto
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

875F0A16-4587-4FE5-99DF-BF9117CFE15F-min.jpeg
Na het lassen en schoon slijpen gebruik ik heerlijke carrosseriekit van MSP. Echt een aanrader! Daarna een mooi laagje bitumen. Wel vervelend zo dicht bij de koplampen. Het plakt nogal maar misschien kan ik daar later nog wat op verzinnen. Eerst maar eens goed behandelen en laten drogen.
9AB8A787-D04D-481D-A539-83E3DC66853A-min.jpeg
Onderkant wielkast vooraan, ook schoon en bitumen gelegd.
702AB623-999D-4DE7-BFE1-B1D44993F809-min.jpeg
Bumpertjes maar eens uitpakken en plaatsen.
Ik merkte dat de voorzijde toch net ff iets moeilijker gaat als de achterzijde. Vooral omdat ik merkte dat na het lassen de houder aan de carrosserie toch iets scheef is getrokken. Iets proberen recht te tikken en de bumper kan gemonteerd worden. Maar eerst,

Nieuw steuntje aan de bumper;
BAB9A093-911C-45FA-B3EF-B9C8AE6D31D4-min.jpeg
9D97E7E1-65B6-4B71-A41B-5F3C4CEDB420-min.jpeg
Achterkant los, heb de carrosserie schoongemaakt en in de bitumen gezet. Helaas geen foto van het bitumen resultaat. Ik zat wederom weer helemaal onder…
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

Foto met oude bumper achter:
35C86FB3-AA65-4A41-B366-80BF9ACB68EB-min.jpeg
Foto met nieuwe bumper achter:
6E93B7AB-40CD-44FE-9010-653B07CB5C99-min.jpeg
Foto met nieuwe bumper voor:
C85EF4B3-9CB4-4D8B-AFEA-B8F6F1F21503-min.jpeg
De bumpers mogen nog iets gecentreerd en strakker afgesteld worden. Ze zitten nu handvast om vorm te krijgen. Als het zonnetje weer schijnt trek ik ze aan. Ben de laatste keer nog niet vergeten (spanning erop - Pang)

Ik ben ook begonnen aan de tunnel. Die heb ik gedemonteerd en zwart gemaakt. Ik vind de oldschool look zo gaaf. Mijn panda uit 94 had ook een zwart Dashboard. Ik ga eens kijken hoe ik dat kan maken zonder de tekens en symbolen weg te werken. Of ik moet ze opnieuw maken (plotten) en dan plakken en spuiten. Eerst maar eens de tunnel, ik had hem al zwart gemaakt maar nu ff goed. Met een blank lakje.
3B44D352-D6F8-4DAD-AE67-E9DDBE14793E-min.jpeg
Plaatjes bij de wielkasten achter ook maar meteen gedaan;
9747FC28-B978-4162-880A-93D28FB6F2B3-min.jpeg
De blauwe gloed is nog de blanke lak die nog moet drogen. De instaplijsten, asbak en dash volgen hierna !

To be continued…
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door Erik 319 »

Ziet er keurig uit😎
En een Ford Ka en roest horen bij elkaar als peper en zout........
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

Update: Panda slaapt. Opgeborgen, droog en veilig.

Mijn seicento die ik dagelijks rij heeft even wat aandacht nodig aan de draagarmen.
0C130432-82FE-453A-A5F1-FA1D46A7BED0-min.jpeg
Remmerij, PU strongflex rubbers, schokbrekers, achteras demontage en schoonmaken etc.
D4163F14-DABB-4E16-81E7-1C620AC2CEC2-min.jpeg
Op de plannings staat ook de achteras van de panda. Ben namelijk reuze benieuwd hoe de schotels zijn. Hopelijk blijft het nog een tijd technisch weer en kan ik nog lekker hobbyen. Ik heb ook de dakrails montage klaar gemaakt. Deze mogen dus ook geïnstalleerd worden.

Tot de volgende (echte) panda update!
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

Lieve mensen,

Het is alweer een flinke tijd geleden dat ik met een panda update kwam. Door persoonlijke omstandigheden kwam ik niet toe om de panda verder te restaureren. Gelukkig is er nu tijd en ruimte om de panda weer aan te pakken. Ze staat netjes droog in een nieuwe garagebox hier om de hoek en is er inmiddels stroom aanwezig. Ik ben zo benieuwd hoe de achteras eronder vandaan komt. Daarom heb ik net enkele voorbereidingen getroffen om binnenkort de achteras te demonteren. Er zijn al wat onderdeeltjes onderweg. Alleen heeft GLS het voor elkaar gekregen om het pakket te slopen dus geen idee hoe, wat en wanneer de spullen binnen komen. Afwachten dus.
91DBE8DF-9A2D-4C34-A1C7-F8158539EC55-min.jpeg
Werkplek met stroom. Lekker knutselplekkie
9FA4C552-A915-40CA-85DA-6573232B68C5-min.jpeg
Achteras foto, ffies globaal. zo benieuwd naar de veerschotels en de ophangpunten. De voorste aan de dorpel is vorig jaar gelast. Binnenkort gaat de as los en maak ik alles schoon en gangbaar. Wat stuk is vervangen. Tips & tricks zijn altijd welkom.

To be continued
EFFAF1B1-705C-4733-A3E2-2167DFF88B27-min.jpeg
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door Pinda1000 »

Kijk het stukje remslang bij het middelste draaipunt van de achteras even na en vervang het indien nodig. Dit gaat het makkelijkst als de achteras eraf is!

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

Pinda1000 schreef: 28 sep 2021 23:44 Kijk het stukje remslang bij het middelste draaipunt van de achteras even na en vervang het indien nodig. Dit gaat het makkelijkst als de achteras eraf is!
Dank! zal ik op letten. Ik verwacht ook de splitsing / T-stuk koppeling van de remleidingen. Vandaag bericht gekregen dat het pakket weer teruggestuurd gaat worden vanwege een lekkage in het pakket. Ik ben maar even gaan kijken bij GLS en trof daar een 21 kilo zware doos vol met onderdelen die doordrenkt was met undercoating, tectyl. Heerlijk die damp toen ik binnen kwam. De gezichten van de medewerkers van GLS waren minder te spreken over de inpakkunsten van AUTODOC.

Er moet dus nog even een weekje extra gewacht worden voordat er wat spare parts binnen zijn. ik kan wel alvast een begin maken met de demontage van de achteras.

To be continued.
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

Goedenavond allemaal,

Eindelijk de achteras is los. Vanavond ben ik bezig geweest met het demonteren van de as en heb ik eens rustig bekeken in welke staat de as nu eigenlijk is. Ik heb wat foto’s gemaakt wat ik jullie graag wil laten zien.
ED2B3DBB-A43F-4460-A931-40558E8F5ABB-min.jpeg
Om te beginnen heb ik eerst alle bevestigingspunten goed in de wd40 gezet en schoongemaakt. Daarna de moeren gelost, handremkabel losgemaakt en de koppeling van de remleiding onder losgemaakt. Gelukkig zat deze niet zo heel vast en waren de bevestigingspunten niet gaar.
B9EA06FD-3099-4248-8629-668E7F05238F-min.jpeg
De schokbrekers kwamen opzich makkelijk los. Krik eronder, as iets omhoog en de moer los. Om beide kanten makkelijk los te halen heb ik na het demonteren van de rechter schokbreker de as ondersteunt met een balk. (Geen foto van helaas) Dit omdat de as dan (zo goed als) horizontaal blijft hangen. Anders hangt deze naar 1 kant wat het demonteren van de andere schokbreker bemoeilijkt.

Eenmaal los valt de veer er zo uit. De draagarmen aan de as heb ik voordat ik de as laat zakken al gelost.
E74B9060-E6F3-4709-BDA9-8E187B624433-min.jpeg
Het scharnierpunt, hoofdbevestiging van de omega as kwam ook makkelijk los. Aangezien de as nu links en rechts los hangt heb ik deze voor de zekerheid wel even gestut met de krik.
9867CAA1-7CA5-46B6-AC2F-DEDC568565B1-min.jpeg
Daarna was het centimeter voor centimeter de as naar achter bewegen. Rollend op de krik, schuivend op de twee plankjes waar de as op rust. Het is geen hogere wiskunde gelukkig.
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”